For citation:
Vagapova A. R. Socio-Psychological Aspects of Leading the Processes of Intended Socialization of Youth. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 2, pp. 146-151. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-2-146-151
Socio-Psychological Aspects of Leading the Processes of Intended Socialization of Youth
The article discusses the problem of intended socialization of youth. It offers the data of psychological approaches (Gabriel Tarde, V. S. Mukhina, A. V. Petrovsky) that lie at the foundation of analysis of essence and mechanisms of socialization mechanisms. We singled out the main directions of work aimed at accompanying: professional self-determination, adaptation process in institutions of higher education, establishment of professional competences. The article describes main conditions for increasing the effectiveness of every aspect: actualization of subjective experience in students and its inclusion into the content of professional training; creating conditions for functional unity of means of education, upbringing, social development and self-realization of a student’s personality. The author of the article comes to the conclusion that quality of the environment, depth of processes of learning the social environment by youth, quality of their transformation and acceptance are significant.
1. Носко И. В. Психология развития и возрастная психология. Владивосток, 2003. 125 с.
2. Альжев Д. В. Социальная педагогика. Справочно-информационный интернет-портал «Большая онлайн библиотека e-reading». URL: http://www.e-reading-lib.org/ book.php?book=99602 (дата обращения : 01.12.2012).
3. Бочарова Е. Е., Вагапова А. Р. Самоопределение личности как субъекта профессиональной социализации // Проблемы социальной психологии личности : межвуз. сб. науч. тр. Саратов, 2012. Вып. 10. С. 121–128.
4. Дидковская Я. В. Профессиональное самоопределение студенчества : современные проблемы : дис. … канд. социол. наук. Екатеринбург, 2000. 182 с.
5. Браун Т. П. Адаптация студентов к условиям обучения в вузе как фактор активного взаимодействия личности с образовательной средой // Вестн. Ко- стромского гос. ун-та им. Н. А. Некрасова. 2007. Т. 13. № 3. С. 20–26.
6. Дружилов С. А. Профессионалы и профессионализм в новой реальности : психологические механизмы и проблемы формирования // Сибирь. Философия. Образование : Альманах СО РАО, ИПК. Новокузнецк, 2001. Вып. 5. С. 46–56.