Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Vagapova A. R., Truskovskaya A. I. The Role of Family in Professional Self-Determination of Psychology Students. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 2, pp. 152-155. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-2-152-155

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 318)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6

The Role of Family in Professional Self-Determination of Psychology Students

Autors: 
Vagapova Alfiya R., Saratov State University
Truskovskaya Anastasia I., Saratov State University
Abstract: 

The article presents pilot empirical research data regarding the role of family in professional self-determination of psychology stu­dents. The study was carried out on a sample of students (n = 28, 19–21 years old) with application of psychological and diagnostic toolset: I. L. Solomin’ «Orientation» questionnaire; S. A. Pakulina and S. M. Ketko’s questionnaire called «Motivation of students’ learning»; questionnaire with retrospective analysis of motives for choosing fu­ture profession. Professional self-determination of applicants is most­ly caused by parental position; coherence of professional preferences of students and their parents is determined.

Reference: 
  1. Акименко А. К. Взаимосвязь представлений о лжи и стратегий поведения современной молодежи в процессе социальнопсихологической адаптации // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2010. Т. 10, вып. 3. С. 56–61.
  2. Кленова М. А. Социально-психологическая адаптация молодежи и склонность к риску // Изв. Сарат. унта. Нов.  сер.  Сер. Философия. Психология.  Педагогика. 2010. Т. 10, вып. 3. С. 79–82.
  3. Бочарова Е. Е. Конструирование образа будущего учащейся молодежью как аспект ее социального самоопределения // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2010. Т. 10, вып. 3. С. 68–73.
  4. Арендачук И. В. Проблема психологического анализа профессионального развития личности // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2009. Т. 2, вып. 2. С. 22–27.
  5. Пряжникова Е. Ю. Профориентация. М., 2010. 493 с.
  6. Виштак О. В. Мотивационные предпочтения абитуриентов и студентов // Социс. 2003. № 2. С. 135–138.
  7. Котова С. А. Методы изучения онтогенеза профессиональной идентичности статья // Изв. Российского гос. пед. унта им. А. И. Герцена. 2008. № 68. С. 7–18.
  8. Вайсбург А. А. Организация профориентационной работы школы, ПТУ, предприятия. М., 2006. 128с.
Published: 
30.06.2014
Short text (in English):
(downloads: 69)