For citation:
Bocharova E. E. Temporal Perspective in Students with Different Levels of Adaptational Readiness. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 1, pp. 57-63. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-1-57-63
Temporal Perspective in Students with Different Levels of Adaptational Readiness
The article presents theoretical analysis data regarding the problem of temporal perspective in correlation to adaptational readiness of a student’s personality. Time perspective reflects future goals, personality values, as well as the level of personality’s subjectness. Susceptibility of personal time perspective parameters to the impact of social situation in life of a concrete subject dramatically increases during the periods of social and economic crises, as well as during the most significant life contexts of a personality. The study uncovers the content of adaptational readiness and its level-related manifestation in structural and dynamic characteristics of the time perspective. The article presents results of empirical research, which was carried out on a sample of students (n = 80, 16–17 years old, first year students of the Socio-Economic College of the city of Saratov) with application of a complex of methods: social and psychological adaptation questionnaire by K. Rogers and P. Diamond; «Psychological time of a personality» test by A. Khronic and E. Golovaha; motivational induction method (MIM) by J. Nutten (form B). The study defines differences in structural and dynamic characteristics, depending on the level of adaptation readiness of a student. The applied aspect of the problem under study can be used in counseling practice of psychological services.
- Абульханова К. А., Березина Т. Н. Время личности и время жизни. СПб., 2001. 304 с.
- Головаха Е. И., Кроник А. А. Психологическое время личности. Киев, 1984. 209 с.
- Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего. М., 2004. 608 с.
- Абульханова-Славская К. А. Жизненные перспективы личности// Психология личности и образ жизни. М., 1987. №6. С. 174–175.
- Левин К. Теория поля в социальных науках. СПб., 2000.365 с.
- Арендачук И. В. Издержки профессиональной социализации личности в деятельности социономического типа// Современные исследования социальных проблем: электронный журн. 2012. №9(17). URL: http://sisp.nkras.ru/eru/issues/2012/9/arendachuk.pdf (дата обращения: 22.12.2013).
- Вагапова А. Р. Представления о профессиональном будущем как фактор адаптационной готовности к профессиональной деятельности студентов-психологов// Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. Т. 1, вып. 4(4). С. 38–43.
- Филипс Л. Проблемы адаптации человека. СПб., 2000. 616 с.
- Налчаджян А. А. Социально-психическая адаптация личности: формы, механизмы и стратегии. Ереван, 1988. 263 с.
- Посохова С. Т. Психология адаптирующейся личности. СПб., 1998. 324 с.
- Петровский В. А. Психология неадаптивной активности. М., 1992. 326 с.
- Шамионов Р. М. Соотношение адаптационной готовности и социальной активности личности// Теоретическая и экспериментальная психология. 2012. Т. 5,№2. С. 72–81.
- Абульханова-Славская К. А. Проблема определения субъекта в психологии// Субъект действия, взаимодействия, познания. М., 2001. С. 36–52.