Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Bocharova E. E. Temporal Perspective in Students with Different Levels of Adaptational Readiness. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 1, pp. 57-63. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-1-57-63

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 129)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6

Temporal Perspective in Students with Different Levels of Adaptational Readiness

Autors: 
Bocharova Elena E., Saratov State University
Abstract: 

The article presents theoretical analysis data regarding the problem of temporal perspective in correlation to adaptational readiness of a student’s personality. Time perspective reflects future goals, personality values, as well as the level of personality’s subjectness. Susceptibility of personal time perspective parameters to the impact of social situation in life of a concrete subject dramatically increases during the periods of social and economic crises, as well as during the most significant life contexts of a personality. The study uncovers the content of adaptational readiness and its level-related manifestation in structural and dynamic characteristics of the time perspective. The article presents results of empirical research, which was carried out on a sample of students (n = 80, 16–17 years old, first year students of the Socio-Economic College of the city of Saratov) with application of a complex of methods: social and psychological adaptation questionnaire by K. Rogers and P. Diamond; «Psychological time of a personality» test by A. Khronic and E. Golovaha; motivational induction method (MIM) by J. Nutten (form B). The study defines differences in structural and dynamic characteristics, depending on the level of adaptation readiness of a student. The applied aspect of the problem under study can be used in counseling practice of psychological services.

Reference: 
  1. Абульханова К. А., Березина Т. Н. Время личности и время жизни. СПб., 2001. 304 с.
  2. Головаха Е. И., Кроник А. А. Психологическое время личности. Киев, 1984. 209 с.
  3. Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего. М., 2004. 608 с.
  4. Абульханова-Славская К. А. Жизненные перспективы личности// Психология личности и образ жизни. М., 1987. №6. С. 174–175.
  5. Левин К. Теория поля в социальных науках. СПб., 2000.365 с.
  6. Арендачук И. В. Издержки профессиональной социализации личности в деятельности социономического типа// Современные исследования социальных проблем: электронный журн. 2012. №9(17). URL: http://sisp.nkras.ru/eru/issues/2012/9/arendachuk.pdf (дата обращения: 22.12.2013).
  7. Вагапова А. Р. Представления о профессиональном будущем как фактор адаптационной готовности к профессиональной деятельности студентов-психологов// Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. Т. 1, вып. 4(4). С. 38–43.
  8. Филипс Л. Проблемы адаптации человека. СПб., 2000. 616 с.
  9. Налчаджян А. А. Социально-психическая адаптация личности: формы, механизмы и стратегии. Ереван, 1988. 263 с.
  10. Посохова С. Т. Психология адаптирующейся личности. СПб., 1998. 324 с.
  11. Петровский В. А. Психология неадаптивной активности. М., 1992. 326 с.
  12. Шамионов Р. М. Соотношение адаптационной готовности и социальной активности личности// Теоретическая и экспериментальная психология. 2012. Т. 5,№2. С. 72–81.
  13. Абульханова-Славская К. А. Проблема определения субъекта в психологии// Субъект действия, взаимодействия, познания. М., 2001. С. 36–52.
Published: 
17.03.2014
Short text (in English):
(downloads: 76)