Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V. Stages of Development of Personal Adaptational Readiness for Educational Environment Risks. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 2, pp. 108-113. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-2-108-113

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 88)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.614.4

Stages of Development of Personal Adaptational Readiness for Educational Environment Risks

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Abstract: 

The article identifies and describes six stages of formation of personal adaptational readiness for educational environment in dynamics of the course of its life, it also defines basic personal new formations, which determine high level of its development. The article shows that adaptational readiness for educational environment of pre-school educational institutions forms in early childhood and adaptational readiness for school educational environment forms during the preschool age. It proves that changes of school educational environment at different levels of education develop personal adaptational readiness for risks, and risks of profession-related educational environment determine formation of adaptational readiness for professional activity, professional development and person's self-education.

Reference: 
  1. Абульханова-Славская К. А. Субъект – символ российского самосознания // Сознание личности в кризисном обществе. М., 1995. С. 10–28.
  2. Арендачук И. В. Адаптационная готовность личности к учебно-профессиональной деятельности : системно-диахронический подход. Современные исследования социальных проблем : электронный научный журнал. 2013.  № 10  (30).  URL:  http://journal-s.org/index.php/sisp/article/view/10201327/pdf_447  (дата  обращения: 22.01.2014).
  3. Бочарова Е. Е. Личность как субъект социализации в условиях  изменяющегося  общества  //  Перспективы науки. 2012. № 10 (37). С. 27–30.
  4. Малышев И. В. Адаптационные возможности выпускников школ в условиях изменяющегося общества // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 3(7). С. 267–273.
  5. Шамионов Р. М. Адаптационная готовность выпускников школы и первокурсников вуза во взаимосвязи с социально-психологическими факторами // Психология обучения. 2012. № 11. С. 116–123.
  6. Матулене Г. О социальной адаптации к деятельности (краткий  обзор  зарубежной  литературы)  //  Психол. журн. 2002. Т. 23, № 5. С. 108–112.
  7. Вагапова А. Р. Родительское отношение в семье иформирование адаптационной готовности выпускника школы // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. Т. 1, вып. 3. С. 15–17.
  8. Северова Л. А. Адаптационные процессы и конкурентоспособность выпускников вузов культуры и искусств в современных рыночных условиях  социально-культурной  сферы  //  Образование  и  культура :  научный поиск молодых ученых : альманах. Вып. 2. М., 2011. С. 127–133.
  9. Браун Т. П. Адаптация студентов к условиям обучения в вузе как фактор взаимодействия личности с образовательной и социокультурной средой // Вестн. Костромского гос. ун-та им. Н. А. Некрасова. Основной выпуск. 2007. № 3. С. 20–26.
Published: 
30.06.2014
Short text (in English):
(downloads: 41)