Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Firsova T. G., Shamionov R. M., Aleksandrova E. A., Selivanova Y. V. Scientific schools of the faculty of psychological, pedagogical and special needs education of Saratov State University: The diachronic aspect. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 4, pp. 288-304. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-4-288-304, EDN: SYYWDZ

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 64)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
001:159.9:377
EDN: 
SYYWDZ

Scientific schools of the faculty of psychological, pedagogical and special needs education of Saratov State University: The diachronic aspect

Autors: 
Firsova Tatyana G., Saratov State University
Shamionov Rail M., Saratov State University
Aleksandrova Ekaterina A., Saratov State University
Selivanova Yuliya V., Saratov State University
Abstract: 

.The relevance of the study is due to the objective necessity to generalize the main trends of scientifi c research that have been developed earlier with the intergenerational communication and development of modern scientifi c schools of the Faculty of Psychological, Pedagogical and Special Needs Education of the Saratov State University, which is celebrating its 45th anniversary in November 2023. The purpose of the study is to generalize the experience of formation and development of scientifi c schools of the Faculty of Psychological, Pedagogical and Special Needs Education of Saratov State University from the diachronic perspective. Methods (tools): retrospective and comparative analysis of the data from scientifi c and bibliographic sources. Results. The contemporary psychological school is presented through the prism of the scientifi c interests of Professor I. V. Strakhov, the pedagogical one is represented through the works of academician N. F. Posnansky, the defectological school is analyzed through the works of the founder of Russian typhlopedagogics (methods of teaching the blind) A. A. Krogius. The study analyzes the works of V. I. Balayeva, K. F. Sedov, G. K. Parinova, E. A. Alexandrova, R. M. Shamionov, M. V. Grigorieva, Yu. V. Selivanova and other methodologists in a retrospective and perspective aspects. For the fi rst time, an attempt has been made to outline the origins of the methodological school of the faculty. The study also presents the experience of several generations of the faculty teachers connected with their participation in the creation of federal and regional textbooks for schools and workbooks for students, which was predetermined by the series of publications “Pedagogical Institute for the School”. The range of modern scientifi c and methodological interests of the faculty stuff is systematized: grant projects, initiative research topics of the faculty chairs, the agenda of the dissertation boards. Moreover, the study presents the faculty research cluster: it has specifi ed the existing laboratories, centers, and equipment for collecting empirical data. Conclusion. The study has summarized the experience of the formation and development of scientifi c and methodological schools of the faculty. It has identifi ed traditional research issues that are characteristic of all the stages of diachronic development and the transformed research topics and/or the issues that re-emerged under the infl uence of the public demand of the modern world and the current socio-cultural situation.

Reference: 
  1. Выготский Л. С. Исторический смысл психологического кризиса // Выготский Л. С. Собр. соч. : в 6 т. Москва : Педагогика, 1982‒1984. Т. 1. С. 291‒436.
  2. Страхов И. В. Психология литературного творчества: Л. Н. Толстой как психолог. М. ; Воронеж : Институт практической психологии ; МОДЭК, 1998. 384 с.
  3. Страхов И. В. Воспитание внимания в школе. М. : Учпедгиз, 1958. 107 с.
  4. Страхов И. В. Проблема изучения типов в психологии // Психология. 1929. Т. 2, вып. 1. С. 104‒127.
  5. Страхов И. В. Проблема характера в работах кафедры психологии Саратовского педагогического института // Вопросы психологии. 1958. № 5. С 146‒158.
  6. Страхов И. В. Как изучать ученика // Методический листок. 1936. № 2. С. 3‒9.
  7. Шамионов Р. М. Социализация личности: системнодиахронический подход // Психологические исследования. 2013. Т. 6, № 27. С. 9. https://doi.org/10.54359/ps.v6i27.725
  8. Страхов В. И., Тарасова Л. Е., Шамионов Р. М. Социализация внимания. Саратов : ИЦ «Наука», 2011. 232 c.
  9. Шамионов Р. М., Григорьева М. В. Психодинамические свойства как предикторы субъективного благополучия личности // Психологический журнал. 2017. Т. 38, № 1. С. 41‒51. EDN: VMNCRA
  10. Бочарова Е. Е. Аксиологическая направленность и субъективное благополучие личности в специфике этнопсихологической обусловленности // Социальная психология и общество. 2013. № 4. С. 95‒105. EDN: RSQGIT
  11. Григорьева М. В. Субъективное благополучие личности как результат школьной адаптации в разных условиях обучения // Психологическая наука и образование. 2009. Т. 14, № 2. С. 41‒46. EDN: JTHMSU
  12. Усова Н. В. Структура субъективного благополучия мигрантов, проживающих в России // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2012. Т. 12, вып. 1. С. 73‒76. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2012-12-1-73-76, EDN: OWJQAX
  13. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Гринина Е. С., Созонник А. В. Академическая адаптация студентов:  разработка и валидизация новой методики // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27, № 2. C. 53‒68. https://doi.org/10.17759/pse.2022270205
  14. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Гринина Е. С., Созонник А. В. Роль характеристик личности и социальной активности в академической адаптации студентов университета с хроническими заболеваниями // Клиническая и специальная психология. 2021. Т. 10, № 3. С. 181‒207. https://doi.org/10.17759/cpse.2021100310
  15. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Гринина Е. С., Созонник А. В. Академическая адаптация обучающихся с ограниченными возможностями здоровья. М. : Перо, 2023. 160 с.
  16. Шамионов Р. М., Бочарова Е. Е., Невский Е. В. Роль динамических свойств в социальной активности личности // Психологическийжурнал. 2022. Т. 43, № 3. С. 69‒79. https://doi.org/10.31857/S020595920020497-2
  17. Белых Т. В., Авдеева К. В. Взаимосвязь выраженности групповой самоэффективности и результативности совместной образовательной деятельности у дошкольников // Гуманизация образования. 2021. № 4. С. 123‒136. https://doi.org/10.24411/1029-3388-2020-10185
  18. Ткачева М. С. Взаимодействие участников образовательного процесса в условиях субъектно-личностного подхода // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2018. Т. 7, вып. 2. С. 110‒117. https:// doi.org/10.18500/2304-9790-2018-7-2-110-117
  19. Тарасова Л. Е. Дистанция в структуре социальных отношений // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2023. № 1 (215). С. 597‒600. https://doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2023.01.p597-600
  20. Малышев И. В. Особенности психологического климата и конфликтоустойчивости в ученических коллективах подростков // Russian Journal of Education and Psychology. 2023. Т. 14, № 1-2. С. 169‒176. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2023-14-1-2-169-176
  21. Гарбер И. Е., Шаров А. А. Университетская кафедра как объект изучения социальной психологии высшего образования: обзор // СПЖ. 2018. № 69. С. 127‒148. https://doi.org/10.17223/17267080/69/8
  22. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Арендачук И. В., Бочарова Е. Е., Усова Н. В., Кленова М. А., Шаров А. А., Заграничный А. И. Психология социальной активности. М. : Перо, 2020. 200 с. EDN: ZWRTDS
  23. Арендачук И. В., Кленова М. А., Усова Н. В. Характеристики образовательно-развивающей активности студентов в условиях вынужденной самоизоляции // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27, № 2. С. 82‒95. https://doi.org/10.17759/pse.2022270207
  24. Шамионов Р. М. Эмпирическая модель социальной активности молодежи // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2022. Т. 22, № 2. С. 188‒1 96. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2022-22-2-188-196
  25. Белых Т. В. Взаимосвязь когнитивных характеристик личности и дезадаптивных поведенческих установок в структуре индивидуальности у студентов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2020. Т. 20, вып. 4. С. 407–413. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2020-20-4-407-413
  26. Познанский Н. Ф. Школьное кино : методические указания. Саратов : Крайпросторг, 1929. 62 с.
  27. Паринова Г. К. Продуктивно-обобщающий подход к совершенствованию педагогического образования : дис. … д-ра пед. наук. Воронеж, 2003. 366 с.
  28. Бурмистрова М. Н., Кабанова М. И. В профессию – шаг за шагом // Практический журнал для учителя и администрации школы. 2013. № 2. С. 48‒50.
  29. Елина Е. Г., Александрова Е. А. Новые формы взаимодействия со студентами: научно-образовательный фестиваль «Неделя педагогического образования» в СГУ имени Н. Г. Чернышевского» // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8, вып. 2 (30). С. 163‒168. https://doi. org/10.18500/2304-9790-2019-8-2-163-168
  30. Максимова Е. А. Педагогическое сопровождение развития личности в образовательномпроцессе: научная школа Е. А. Александровой // Гуманитарные науки и образование. 2017. № 3 (31). С. 36–41. EDN: ZGWFPV
  31. Маслов К. С. В свете незримого: жизнь и судьба А. А. Крогиуса. Таллинн : Изд-во Таллиннского унта, 2014. 560 с.
  32. Селиванова Ю. В., Павлова Н. В., Горина Е. Н. Учебная практика студентов-дефектологов как ресурс доступности социально-коммуникативной среды // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2020. Т. 20, вып. 2. С. 219‒225. https://doi.org/10.18500/18197671-2020-20-2-219-225
  33. Александрова Е. А., Григорьева М. В., Селиванова Ю. В., Плешкевич Е. А. Гуманизация образовательной среды. Саратов : ИЦ «Наука», 2019. 160 с.
  34. Selivanova Yu. V., Pavlova N. V., Gorina E. N., Myasnikova L. V. From an undergraduate special education student to an expert researcher // E3S Web of Conferences. ARPHA Proceedings. 2019. С. 589‒600. URL: https://ap.pensoft.net/article/22091/ (дата обращения: 04.08.2023).
  35. 35. Горина Е. Н., Гринина Е. С., Рудзинская Т. Ф. Проблема вхождения в профессию и профессиональной преадаптации в высшем педагогическом образовании // Мир науки. Педагогика и психология. 2023. Т. 11, № 3. URL: https://mir-nauki.com/PDF/58PSMN323. pdf (дата обращения: 04.08.2023).
  36. Selivanova J., Konovalova M., Shchetinina E. Relationship of indicators of socio-psychological adaptation and characteristics of personal self-determination in students with special needs // E3S Web of Conferences. Vol. 210. Innovative Technologies in Science and Education (ITSE 2020). P. 6. URL: https://www.e3sconferences.org/articles/e3sconf/pdf/2020/70/e3sconf_itse.... pdf (дата обращения: 04.08.2023).
  37. Селиванова Ю. В., Шаров А. А. Структурная модель личностного самоопределения у студентов с ограниченными возможностями здоровья в современных условиях жизнедеятельности // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2022. № 10 (212). С. 559–563. https://doi.org/10.34835/issn.23081961.2022.10.p559-563
  38. Selivanova Y. V., Sharov A. A., Konovalova M. D., Hmelkova O. V., Shchetinina E. B. Correlation of characteristics of personal self-determination among students with disabilities // ICERI 2022 Proceedings. P. 2207‒2210. https://doi.org/10.21125/iceri.2022.0559
  39. Селиванова Ю. В., Коновалова М. Д., Шаров А. А., Хмелькова О. В. Личностное самоопределение и адаптационная готовность студентов с ограниченными возможностями здоровья в условиях инклюзивного образованию. М. : Перо, 2022. 200 с.
  40. Крючков В. П. Кафедра логопедии и психолингвистикиСаратовского университета: коммуникативноречевые исследования // Специальное образование и социокультурная интеграция–2019: формирование коммуникативно-речевой компетенции в условиях инклюзии : сб. науч. статей по материалам междунар. конф. (Саратов, 11‒12 октября 2019 г.) / ред. О. В. Кощеева, Т. А. Бочкарева. Саратов : Саратовский источник, 2019. С. 229‒237.
  41. Фисенко А. А., Самсонова О. П. Применение психофизиологического тренинга в сфере высшего инклюзивного образования // Научный потенциал. 2020. № 2 (29). С 157‒160. EDN: CBLMRV
  42. Протоколы партийных заседаний факультетов Саратовского государственного педагогического института имени К. А. Федина за 1982 г. // Гос. архив новейшей истории Саратовской области. Ф. 92. Оп. 1. Д. 119. Л. 172.
  43. Иванкина Н. К., Костин А. М. Какой быть начальной школе в ХХI веке // Начальная школа. 2002. № 1. С. 105‒112.
  44. Фаддейчева Т. И. Трудно учителю ‒ легко ученику // Практическийжурнал для учителя и администрации школы. 2013. № 2. С. 20‒23. EDN: PXBLZT
  45. Тарасова И. А. «Рабочая тетрадь» по литературному чтению: семантика, синтагматика и прагматика (на материале комплекта учебно-методических пособий «Начальная школа XXI века») // Проблемы филологического образования : сб. науч. трудов / под ред. А. Б. Щербакова. Саратов : Изд-во «И. П. Баженов», 2009. Вып. 2. С. 74‒81.
  46. Морозова Е. Е., Исаева О. А. Развиваем экологические традиции Саратовского региона : учеб. пособие. Саратов : Амирит, 2021. 160 с.
  47. Морозова Е. Е., Филипченко С. Н., Исаева О. А., Соболева Л. Н. Формирование эколого-патриотической культуры молодежи средствами реализации проекта «Зеленая Аллея Памяти» // Сибирский педагогический журнал. 2022. № 3. С. 131‒141. https://doi.org/10.15293/1813-4718.2203.13
  48. Запесоцкий А. С. Культурология Дмитрия Лихачева. 3-е изд. СПб. : СПбГУП, 2022. 528 с.
Received: 
16.08.2023
Accepted: 
25.09.2023
Published: 
25.12.2023
Short text (in English):
(downloads: 45)