For citation:
Aleksandrova E. A. Theory and Practice of Tutoring in Russia. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 2, pp. 222-231. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-2-222-231
Theory and Practice of Tutoring in Russia
The authors present results of the study based on the analysis of tutoring emergence in Russia, its modernization process and implementation of individualization process and pedagogical support processes as a basis for tutoring activities. We analyze the content basis of the ?tutor? phenomenon in national and foreign science. There is a description of basic strands of tutors’ work: analytical and designing, consulting, coordinating and organizing, demonstrating his/her enhanced role as an individual consultant, who helps a child to move on with individual learning paths, which consist of individual trajectories of teaching, education and development of a student. These trajectories, in their turn, are subdivided into knowledge-, practice- and creative- oriented, individual- and person- oriented ones.
1. Хрестоматия по истории педагогики / под общ. ред. В. А. Каменева. М., 1935. 639 с.
2. Антология педагогической мысли России второй половины XIX – начала XX в. / сост. П. А. Лебедев. М., 1987. 559 с.
3. Проскуровская И. Д. К вопросу о реконструкции исторических оснований тьюторства // Открытая модель дополнительного образования региона. Красноярск, 2004. С. 212–225.
4. Колосова Е. Б. Тьюторство в образовательной среде школы // Управление школой : прил. к газ. «Первое сентября». 2008. № 17. С. 32–35.
5. Щедровицкий П. Г. Выступление на открытии конференции // Тьюторство : идея и идеология : материалы 1-й межрегион. тьюторской конф. Томск, 1996. 128 с.
6. Рыбалкина Н.В.Идея тьюторства – идея педагогического поиска // Тьюторство : идея и идеология : Материалы 1-й межрегион. тьюторской конф. Томск, 1996. С. 15–30.
7. Щенников С. А. Современные тенденции социально-экономического развития, определяющие облик ОДО взрослых // Alma mater. № 7, 2002. С. 21–28.
8. Терминология в системе дополнительного профессионального образования : словарь. М., 1998. 179 с. 9. Крылова Н. Б. Тьютор – новый тип педагога в условиях индивидуализации образования // Завуч. 2009. № 4. С. 61–70. 10. Александрова Е. А. Чем отличается работа освобожден- ного классного воспитателя от работы классного руко- водителя с позиции тьюторской деятельности? // Зав- уч. 2007. № 4. С. 57–59.