Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Aleksandrova E. A. Theory and Practice of Tutoring in Russia. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 2, pp. 222-231. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-2-222-231

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 103)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
371.01

Theory and Practice of Tutoring in Russia

Autors: 
Aleksandrova Ekaterina A., Saratov State University
Abstract: 

The authors present results of the study based on the analysis of tutoring emergence in Russia, its modernization process and implementation of individualization process and pedagogical support processes as a basis for tutoring activities. We analyze the content basis of the ?tutor? phenomenon in national and foreign science. There is a description of basic strands of tutors’ work: analytical and designing, consulting, coordinating and organizing, demonstrating his/her enhanced role as an individual consultant, who helps a child to move on with individual learning paths, which consist of individual trajectories of teaching, education and development of a student. These trajectories, in their turn, are subdivided into knowledge-, practice- and creative- oriented, individual- and person- oriented ones.

Reference: 

1. Хрестоматия по истории педагогики / под общ. ред. В. А. Каменева. М., 1935. 639 с.

2. Антология педагогической мысли России второй половины XIX – начала XX в. / сост. П. А. Лебедев. М., 1987. 559 с.

3. Проскуровская И. Д. К вопросу о реконструкции исторических оснований тьюторства // Открытая модель дополнительного образования региона. Красноярск, 2004. С. 212–225.

4. Колосова Е. Б. Тьюторство в образовательной среде школы // Управление школой : прил. к газ. «Первое сентября». 2008. № 17. С. 32–35.

5. Щедровицкий П. Г. Выступление на открытии конференции // Тьюторство : идея и идеология : материалы 1-й межрегион. тьюторской конф. Томск, 1996. 128 с.

6. Рыбалкина Н.В.Идея тьюторства – идея педагогического поиска // Тьюторство : идея и идеология : Материалы 1-й межрегион. тьюторской конф. Томск, 1996. С. 15–30.

7. Щенников С. А. Современные тенденции социально-экономического развития, определяющие облик ОДО взрослых // Alma mater. № 7, 2002. С. 21–28.

8. Терминология в системе дополнительного профессионального образования : словарь. М., 1998. 179 с. 9. Крылова Н. Б. Тьютор – новый тип педагога в условиях индивидуализации образования // Завуч. 2009. № 4. С. 61–70. 10. Александрова Е. А. Чем отличается работа освобожден- ного классного воспитателя от работы классного руко- водителя с позиции тьюторской деятельности? // Зав- уч. 2007. № 4. С. 57–59.

Published: 
10.09.2013
Short text (in English):
(downloads: 54)