Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


педагогическое сопровождение

Educational support of cadets’ adaptation in a military university

The relevance of the research. Professionalism of intending offi cers manifests itself in such a quality as the ability to adapt to rapidly changing new circumstances, to changing conditions and the requirements associated with military service.

Transformation of pedagogical support in the digital age

The relevance of the research is due to the objective need to study the process of digital transformation and, as a result, to study pedagogical support as a phenomenon that has undergone signifi cant evolution in recent years due to the widespread integration of digital technology into educational contexts. Purpose: to generalize and analyze the research in the study fi eld, to present the experience, and to identify changes and trends in providing pedagogical support which is based on the use of digital technology in modern educati on.

Педагогическое сопровождение адаптации курсантов в условиях военного вуза

Профессионализм будущих офицеров проявляется в таком качестве как умение адаптироваться к быстро изменяющимся новым обстоятельствам, к смене условий и предъявляемым требованиям, связанным с прохождением военной службы. Значимость педагогического сопровождения адаптации курсантов в условиях военного вуза определяется требованиями к повышению качества профессиональной подготовки кадров – будущих офицеров Вооруженных Сил РФ для эффективного решения задач, связанных с выполнением профессиональных обязанностей и боевой службы.

Трансформация педагогического сопровождения в эпоху цифровизации

Актуальность исследования посвящена углубленному исследованию цифровой трансформации в сфере педагогического сопровождения – явления, которое в последние годы претерпело значительную эволюцию благодаря повсеместной интеграции цифровых технологий в образовательные контексты. Цель: изучить метаморфозы систем педагогической поддержки и выявить с помощью тщательного эмпирического анализа ключевые изменения в педагогических стратегиях, вызванные цифровизацией.

Theory and Practice of Tutoring in Russia

The authors present results of the study based on the analysis of tutoring emergence in Russia, its modernization process and implementation of individualization process and pedagogical support processes as a basis for tutoring activities. We analyze the content basis of the ?tutor? phenomenon in national and foreign science.

On the Pedagogical Maintenance of a Pupil’s Subjective Development of Senior Pupils

The author of the article analyses the potential and risks of pedagogical maintenance of students’ subjective development in the educational environment on the basis of reflectiveenvironmental approach. Subjectivity is seen as an integral quality of a person, which includes activity, reflexivity, awareness, value orientations, and several other subjective properties. Reflexive-environmental approach to building this kind of maintenance is indicated as a possible way to overcome the problems mentioned.

Model of pedagogical support of increasing the level of self-organisation in students

Изложен теоретический анализ феномена самоорганизации, дано определение и представлена структурно-функциональная модель педагогического сопровождения повышения уровня самоорганизации студентов. Она разработана в связи с актуальностью наличия развитых навыков самоорганизации у студентов, поскольку им необходимо справляться с большим количеством самостоятельной работы, и выпускников вуза, так как от них требуется эффективное решение профессиональных задач. Целью исследования является обоснование содержания блоков модели.

The Concept of “Support” as a Pedagogical Category

The purpose of the study presented in the article is to clarify the pedagogical aspect of the concept of “support” within the context of modern requirements for the educational process implementation. It has been shown that pedagogical support is one of the areas of work of a teacher with children in educational organizations. When support is provided, the relationships between the participants in the educational process should be subject-subject in nature.