Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Kosareva S. A. Model of pedagogical support of increasing the level of self-organisation in students. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2021, vol. 10, iss. 2, pp. 168-175. DOI: 10.18500/2304-9790-2021-10-2-168-175

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 87)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.14

Model of pedagogical support of increasing the level of self-organisation in students

Autors: 
Kosareva Svetlana A., Saratov State University
Abstract: 

Изложен теоретический анализ феномена самоорганизации, дано определение и представлена структурно-функциональная модель педагогического сопровождения повышения уровня самоорганизации студентов. Она разработана в связи с актуальностью наличия развитых навыков самоорганизации у студентов, поскольку им необходимо справляться с большим количеством самостоятельной работы, и выпускников вуза, так как от них требуется эффективное решение профессиональных задач. Целью исследования является обоснование содержания блоков модели. Гипотеза исследования состоит в том, что реализация данной модели обеспечит повышение уровня самоорганизации обучающихся. Модель включает цель, подходы, принципы обучения, педагогические условия, описание деятельности преподавателя и студентов, методов, форм и средств, используемых в учебном процессе. В ней также представлены критерии, показатели и уровни самоорганизации. Автором приведено обоснование применения указанных подходов и принципов обучения, объясняется необходимость создания определенных педагогических условий. Работа над повышением уровня самоорганизации студентов состоит из теоретической и практической частей, что соответствует подготовительному и основному этапу педагогического сопровождения. При этом практическая часть работы включает проектную деятельность студентов по составлению учебного пособия, которая служит базой для тренировки навыков самоорганизации. Контрольно-коррекционный этап связан с определением достигнутого уровня самоорганизации на основании ее критериев и их показателей. Выделено и дано описание трех уровней самоорганизации. Результатом проведенной работы становится переход студентов к ее более высокому уровню.

Reference: 
  1. Kosareva S. A. The Prospects and Risks Connected With Increasing the Level of Self-Organisation in Students. Siberian Pedagogical Journal, 2020, no. 5, pp. 75–81 (in Russian). DOI: https://doi.org/10.15293/1813-4718.2005.07
  2. Ishkov A. D. Uchebnaya deyatel’nost’ studenta: psikhologicheskie faktory uspeshnosti [Student’s Learning Activity: the Psychological Factors of Successfulness]. Moscow, ASV Publ., 2004. 224 p. (in Russian).
  3. Yanovskaya T. E. According to the concept of “selforganisation” in psycho-pedagogical studies. Yestestvenno-gumanitarnye issledovaniya [Natural science and Humanities Research], 2013, no. 2, pp. 89–95 (in Russian).
  4. Pakhmutova M. A. Samoorganisatsiya lichnosti studentov s razlichnymi stilyami issledovatelskoy deyatel’nosti [Personality Self-Organisation of Students with Different Styles of Research]. Diss. Cand. Sci. (Psychol.). YoshkarOla, 2018. 205 p. (In Russian).
  5. Portal Federal’nykh gosudarstvennykh obrazovatel’nykh standartov vysshego obrazovaniya (Portal of Federal State Educational Standards of Higher Education). Available at: http://fgosvo.ru/fgosvo/151/150/24 (accessed 16 December 2020) (in Russian).
  6. Cambridge Life Competencies Framework. Learning to Learn. Introductory Guide for Teachers and Educational Managers. Cambridge University Press. 2019. Available at: https://languageresearch.cambridge.org/images/Language_Research/CamFLiC/... (accessed 18 December 2020).
  7. Aleksandrova E. A. Self-organisation of children and adults in education institutions and at place of residence: Psychological and pedagogical support. Psychology of Education, 2014, no. 11, pp. 4–15 (in Russian).
  8. Kosareva S. A. Diagnosing the level of students’ selforganisation. In: E. A. Alexandrova, E. A. Spiridonova, eds. Gumanizatsiya obrazovatel’nogo prostranstva: sb. nauch. statey po materialam Mezhdunar. Foruma “Gumanizatsiya obrazovatel’nogo prostranstva” (Saratov, 27–28 fevralya 2020) [Humanisation of educational system: Сollection of scholarly articles based on the reports of International Forum of Humanisation of Educational System]. Moscow, Pero Publ., 2020, pp. 58–64 (in Russian).
  9. Kotova S. S. Samoorganizatsiya uchebno-professional’noy deyatelnosti studentov [Students’ Learning and Professional Activity Self-Organisation]. Ekaterinburg, Izd-vo Ros. gos. prof. ped. un-ta, 2012. 208 p. (in Russian).
  10. Olkhovaya T. A. Development of students as subjects of academic research. International Journal of Experimental Education, 2010, no. 11, pp. 122–125 (in Russian).
  11. Polat E. S., Bukharkina M. Yu., Moiseeva M. V., Petrov A. E. Novye pedagogicheskie i informatsionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniya [New Pedagogical and Information Technologies in the System of Education]. Moscow, Academia Publ., 2009. 272 p. (in Russian).
  12. Scherbov A. D. On the application of the project-based method when teaching foreign languages in higher education establishments. Sovremennaya vysshaya shkola: innovatsionnyi aspect [Modern Higher School: Innovation Aspect], 2011, no. 1, pp. 122–124 (in Russian).
  13. Kulish N. V. Person-oriented testing of students’ knowledge. Higher Education in Russia, 2009, no. 8–9, рр. 143– 147.
  14. Shilova S. A. To the question of implementing learnercentered assessment within the framework of teaching foreign languages to students of non-linguistic majors. Azimuth of Scientifi c Research: Pedagogy and Psychology, 2018, vol. 7, no. 2 (23), pp. 319–322 (in Russian).
  15. Babanskiy Yu. K., ed. Pedagogika [Pedagogy]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1988. 479 p. (in Russian).
  16. Mandrikova E. Yu. Developing activity self-organisation questionnaire. Psikhologicheskaya diagnostika [Psychological Diagnostics], 2010, no. 2, pp. 87–111 (in Russian).
  17. Karandashev V. N. Psikhologicheskie osnovy razvitiya studenta kak sub’ekta ucheniya [The psychological basis of student’s development as the subject of learning activity]. Diss. Dr. Sci. (Psychol.). St. Petersburg, 1994. 420 p. (in Russian).
  18. Kovaleva T. M. Personal-Resource Mapping in Contemporary Didactics. National and Foreign Pedagogics, 2012, no. 5, pp. 108–112 (in Russian).
  19. Arkhangelskiy G. A. Taim-draiv: kak uspevat’ zhit’ i rabotat’ [Time-drive: Managing to Live and to Work]. Moscow, Mann, Ivanov and Ferber Publ., 2014. 258 p. (in Russian).
  20. Portal Federal’nykh gosudarstvennykh obrazovatel’nykh standartov vysshego obrazovaniya (Portal of Federal State Educational Standards of Higher Education). Available at: http://fgosvo.ru/fgosvo/146/145/19 (accessed 16 December 2020) (in Russian).
Received: 
07.01.2021
Accepted: 
09.03.2021
Published: 
30.06.2021