Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Uvarina N. V., Gorelova L. I. Transformation of pedagogical support in the digital age. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 2, pp. 178-190. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-2-178-190, EDN: FILHCM

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 18)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.014 .5:004
EDN: 
FILHCM

Transformation of pedagogical support in the digital age

Autors: 
Uvarina Natalia V., South Ural State Humanitarian Pedagogical University
Gorelova Lyudmila I., MIREA – Russian Technological University
Abstract: 

The relevance of the research is due to the objective need to study the process of digital transformation and, as a result, to study pedagogical support as a phenomenon that has undergone signifi cant evolution in recent years due to the widespread integration of digital technology into educational contexts. Purpose: to generalize and analyze the research in the study fi eld, to present the experience, and to identify changes and trends in providing pedagogical support which is based on the use of digital technology in modern educati on. Methods (tools): comparative analysis of the data from scientifi c and bibliographic sources. Results. The modern scientifi c and pedagogical school is presented through the prism of research by E. A. Alexandrova, V. S. Basyuk, E. G. Vrublevskaya, E. O. Vorobchikova, N. D. V’yun, E. I. Kazakova, A. M. Moiseev, I. P. Tikhonovetskaya and others, which reveal strategic ideas for organizing pedagogical support in education. The study also analyzes the works by A. A. Andreev, V. P. Bespalko, V. V. Grinshkun, I. O. Petrishchev, and V. A. Pleshakov in the retrospective and perspective aspects. These works testify to the innovative potential of using digital resources in modern education. The present analysis reveals the challenges and limitations inherent in the digitalization process, including the digital gap, infrastructural and fi nancial limitations, as well as issues related to the data privacy and cybersecurity. Conclusion. The study presents a summary of research on providing pedagogical support in digital education. It off ers a comprehensive analysis of digital transformation in organizing pedagogical support. Practical signifi cance. Certain trends have been identifi ed that can contribute to making well-grounded decisions and strategic planning in order to improve the results of organizing the educational process.

Reference: 
  1. Казакова Е. И., Басюк В. С., Врублевская Е. Г. Проблема развития педагогической культуры школьников в условиях модернизации педагогического образования в России // Психолого-педагогические исследования. 2019. Т. 11, № 3. С. 143‒154. https://doi.org/10.17759/psyedu.2019110312, EDN: OTNWAT
  2. Груздев М. В., Тарханова И. Ю. Становление «новой дидактики» педагогического образования в условиях глобального технологического обновления и цифровизации // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 3 (108). С. 47‒53. https://doi.org/10.24411/1813-145X-2019-10415 , EDN: ZYESAP
  3. Грязнова Ю. Б. Как новое поколение воспринимает информацию // Российская школа связей с общественностью. 2017. № 9. С. 189‒198. EDN: XXIHML
  4. Андреев А. А. Педагогика в информационном обществе, или электронная педагогика // Высшее образование в России. 2011. № 11. С. 113‒117. EDN: OJLRPD
  5. Беспалько В. П. Киберпедагогика – вызов XXI века // Народное образование. 2016. № 7-8 (1458). С. 109‒118. EDN: YLNYBV
  6. Илалтдинова Е. Ю., Беляева Т. К., Лебедева И. В. Цифровая педагогика: особенности эволюции термина в категориально-понятийном аппарате педагогики // Перспективы науки и образования. 2019. № 4 (40). С. 33‒43. https://doi.org/10.32744/pse.2019.4.3, EDN: MGIPPA
  7. Петришев И. О. Цифровая педагогика как фактор повышения качества образовательных услуг в РФ // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 6 (79). С. 339‒341. https://doi.org/10.24411/1991-5497-2019- 10147
  8. Плешаков В. А., Маркова В. К., Воинова О. И. Киберпедагогика: методология, теория и практика // Вестник МГОУ. Серия: Педагогика. 2021. № 4. С. 6–21. https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-6- 21, EDN: LHZXJT
  9. Гриншкун В. В. Цифровые инструменты в профессиональной подготовке педагогов // Альманах Института коррекционной педагогики. 2021. № 43 (1). С. 1‒10. EDN: RIKODX
  10. Корчемкина Ю. В., Уварина Н. В. Структура и содержание социально-информационной культуры студентов в виртуальном образовательном пространстве современного вуза // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2023. Т. 15, № 3 (61). С. 128‒137.
  11. Siemens G. Knowing Knowledge. Publisher Creative Commons / Lulu.com, 2006. 176 p.
  12. Theory and Practice of Online Learning / ed. by T. Anderson. Athabasca, AB : Athabasca University Press, 2008. 472 p.
  13. Bates A. W. (Tony). Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning. 2nd ed. Vancouver, B.C. : Tony Bates Associates Ltd., 2019. 520 р.
  14. November A. Who Owns the Learning? Preparing Students for Success in the Digital Age. Hawker Brownlow Education, 2012. 96 p.
  15. Selwyn N. Education and Technology: Key Issues and Debates. Bloomsbury Academic, 2021. 232 p.
  16. Тарханова И. Ю. Социализация молодежи средствами интернет-коммуникаций // ВестникКостромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. Т. 23, № 4. С. 169‒171. EDN: YOSOPB
  17. Александрова Е. А. Форматы педагогического сопровождения в цифровой образовательной среде // Сибирский педагогический журнал. 2022. № 2. С. 30‒43. https://doi.org/10.15293/1813-4718.2202.03, EDN: LGTSFI
  18. Александрова Е. А., Ахметов С. И., Аттиа М. Р. Преимущества и направленность электронного взаимодействия в веб-обучении // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2020. Т. 9, вып. 4 (36). С. 385‒391. https://doi.org/10.18500/2304- 9790-2020-9-4-385-391, EDN: GSCEII
  19. Александрова Е. А., Аттиа М. Р., Ахметов С. И. Классификация стратегий электронного взаимодействия в web-обучении // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2020. Т. 20, вып. 3. С. 329‒333. EDN: OTCVFW. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2020-20- 3-32 9-333
  20. Вайндорф-Сысоева М. Е., Чекалина Т. А. Развитие системы непрерывного наставничества учителя в условиях цифровой образовательной среды // Журавлевские чтения. Общепрофессиональная подготовка будущих педагогов к реализации обновленных ФГОС общего образования : материалы VIII Междунар. науч.-практ. конф. в рамках VIII Междунар. фестиваля науки (Москва, 08 февраля 2023 года). Москва : Государственный университет просвещения, 2023. С. 22‒29. EDN: SJISWM.
  21. Вайндорф-Сысоева М . Е., Субочева М. Л. Дидактика цифровой эпохи: некоторые аспекты развития // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 490. С. 160‒168. https://doi.org/10.17223/15617793/490/18, EDN: JASQVC
  22. Блинов В. И., Дулинов М. В., Сергеев И. С., Есенина Е. Ю., Кондаков А. М., Сергеев И. С. Педагогическая концепция цифрового профессионального образования и обучения / под науч. ред. В. И. Блинова. М. : Дело, 2020. 112 с.
  23. Петрова Н. П., Бондарева Г. А. Цифровизация и цифровые технологии в образовании // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 5 (78). С. 353‒355. https://doi.org/10.24411/1991-5497-2019-00138, EDN: UMLEAB
  24. Малыгина Л. Е. «Виртуальные собеседники»: перспективы развития телевизионного промодискурса // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 4. С. 63‒70. https://doi.org/10.24411/2499- 9679-2018-10198
  25. Воробчикова Е. О. Особенности построения модели профессиональной поддержки педагога в условиях глобальных изменений // Научный поиск. 2019. № 2. С. 25‒28. EDN: JEZKPI
  26. Чекалина Т. А., Лебеденко А. В. Дистанционное наставничество педагогов в цифровой среде // Профессиональное образование и занятость молодежи: XXI век. Цифровое образование: от прогнозов к реальности : материалы Междунар. науч.-практ. конф.: в 2 ч. (Кемерово, 21–22 апреля 2021 года). Ч. 1. Кемерово : Кузбасский региональный институт развития профессионального образования, 2021. С. 52‒53. EDN: EWTAAP
  27. Моисеев А. М. Модель системы дистанционного наставничества и методической поддержки (НИМП) студентов и молодых учителей в педагогическом университете // Педагогика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Т. 2, № 3. С. 20–40. EDN: HLKXKS
  28. Аймалетдинов Т. А., БаймуратоваЛ. Р., Зайцева О. А., Имаева Г. Р., Спиридонова Л. В. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учебном процессе. М. : Аналитический центр НАФИ, 2019. 84 с.
  29. Аржаных Е. В. Роль института наставничества в профессиональном становлении молодых педагогов // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22, № 4. C. 27–37. https://doi.org/110.17759/pse. 2017220405
  30.  Константиновский Д. Л., Пинская М. А., Звягинцев Р. С. Профессиональное самочувствие учителей: от энтузиазма до выгорания // Социологические исследования (Социс). 2019. Т. 10, № 22. С. 14‒25. https://doi.org/10.31857/S013216250004949-6
  31. Вахрушев А. Учителям нужен цифровой наставник. URL: https://vogazeta.ru/articles/2020/4/13/quality_ of_education/12516-uchitelyam_nuzhen_tsifrovoy_ nastavnik (дата обращения: 25.01.2024).
  32. Моисеев А. М. Потребности молодых педагогов в наставничестве и методической поддержке // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: «Педагогика и психология». 2019. № 4 (50). С. 8–24. https://doi.org/10.25688/2076-9121.2019.50.4.01 EDN: COCXBX
  33. Солдатова Г. У., Войскунский А. Е. Социально-когнитивная концепция цифровой социализации: новая экосистема и социальная эволюция психики // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2021. Т. 18, № 3. С. 431–450. https://doi.org/10.17323/1813- 8918-2021-3-431-450
  34. Шитова В. А. О готовности современного учителя к инновационной деятельности // Вестник Владимирского государственного университета им. Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых. Серия: Педагогические и психологические науки. 2021. № 47 (66). С. 106‒114. EDN: JNPOFG
  35. Ходоровская А. Л. Перестать отрицать и начать учить онлайн // Профессиональное образование и рынок труда. 2020. № 2. С. 39‒41. https://doi. org/10.24411/2307-4264-2020-10204 , EDN: SRBNAI
Received: 
28.01.2024
Accepted: 
15.03.2024
Published: 
28.06.2024
Short text (in English):
(downloads: 7)