Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Grigorieva M. V., Lokatkov O. N. Structure of Psychological Readiness of Comprehensive School Graduates for Interaction with University Educational Environment. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 2, pp. 103-107. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-2-103-107

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 73)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9:37.015.3

Structure of Psychological Readiness of Comprehensive School Graduates for Interaction with University Educational Environment

Autors: 
Grigorieva Marina V., Saratov State University
Lokatkov Olga N., Saratov State University
Abstract: 

The article presents data of theoretical and empirical study of the problem of psychological readiness of high school graduates to in­teract within university educational environment. It also presents the level structure of general psychological readiness to study at universi­ty. The article highlights the levels of emotional, cognitive, subjective-personal, and socio-psychological elements. The regression model of predictors of general psychological readiness of high school gradu­ates to study at university was proposed on the basis of empirical research involving 126 eleventh grade students from comprehensive schools of the city of Saratov. The use of psychodiagnostic tools (the scale of socio-psychological adaptation of C. Rodgers and R. Dia­mond, Spielberger’s questionnaire of personal and situational anxiety, Kondash’s scale of situational anxiety and A. M. Prikhozhan’s scale of personal anxiety, L. N. Kabardova’s questionnaire of professional readiness) and methods of mathematical-statistical data analysis (de­scriptive statistics, step-by-step regression analysis) allowed to reveal that subjective-personal qualities are the most important qualities in the structure of psychological readiness of comprehensive school graduates. The article marginally represents cognitive elements, which can form the basis of complications of psychological adaptation at the primary stages of professional training. The role of emotional factors in formation of psychological readiness of high school gradu­ates to study at university is contradictory: emotional stability contrib­utes to high psychological readiness, but anxiety lowers it.

Reference: 
  1. Григорьева М. В. Динамика системы взаимодействий школьника и образовательной среды на разных этапах  обучения // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2009. Т. 9, вып. 4. С. 104–109.
  2. Григорьева М. В. Роль адаптационных способностей учащихся в процессе взаимодействия с образовательной средой // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акме-ология образования. Психология развития. 2012. Т. 1, вып. 3. С. 11–15.
  3. Романова Е. С. Профессиональное  становление  и развитие  с  позиций  дуального  подхода // Системная психология и социология. 2010. Т. 1, № 1. URL: http://systempsychology.ru/journal/n_1_2010/ (дата обращения: 13.01.2014).
  4. Шамионов Р. М. Соотношение адаптационной готовности и социальной активности личности // Теоретическая и экспериментальная психология. 2012. Т. 5, № 2. С. 72–80.
  5. Тарасова Л. Е. Агрессия педагога как фактор психологического риска в образовательной среде // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2011. Т. 4, вып. 2. С. 41–47.
  6. Тарасова Л. Е. Психологическая безопасность образовательной среды как условие развития адаптационной готовности  старшеклассников // Изв.  Сарат.  ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. Т. 1, вып. 2. С. 18–22.
  7. Васильева Л. Л. Социально-педагогические риски : безнадзорность и беспризорность  несовершеннолет-них // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2011. Т. 4, вып. 2. С. 86–91.
  8. Шамионов Р. М. Адаптационная готовность выпускников школы и первокурсников вуза во взаимосвязи с социально-психологическими факторами // Психология обучения. 2012. № 11. С. 116–123.
  9. Малышев И. В. Адаптационные возможности выпускников школ в условиях изменяющегося общества // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 3. С. 267–273.
  10. Григорьева М. В. Метасистемный анализ школьной адаптации // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия.  Психология.  Педагогика.  2008.  Т. 8,  вып. 2. С. 76–81.
  11. Григорьева М. В. Основные концептуальные положения исследования школьной адаптации // Вектор науки Тольяттинского гос. ун-та. Сер. Психология, педагогика. 2011. № 2 (5). С. 63–66.
Published: 
30.06.2014
Short text (in English):
(downloads: 42)