Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V., Bocharova E. E., Firsova T. G. Structural and content characteristics of students’ social representations of success. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 4, pp. 369-377. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-4-369-377, EDN: SALCPP

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 55)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6:159.9
EDN: 
SALCPP

Structural and content characteristics of students’ social representations of success

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Bocharova Elena E., Saratov State University
Firsova Tatyana G., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the study is due to the fact that young people’s ideas of success characterize their sphere of purposes and aspirations and serve as a regulator for their concept of self-determination and self-realization in a rapidly and varyingly changing social reality. Success orientation includes an evaluative interpretation of the results achieved and attitudes towards them, which is conditioned by the need to solve personal and socially signifi cant tasks. The purpose of the research was to study the structural and content characteristics of students’ social Structural and content characteristics of students’ social representations of success. The study hypothesizes that the representations success by student youth is clearly structured, with content characteristics represented by a combinability of orientations towards externalized and internalized success. The research participants are undergraduate students (N = 108) from Sara tov universities (Saratov State University, Yuri Gagarin State Technical University) aged 19–22 (M = 20.50, SD = 1.5), including 58% females and 42% males. Methods (tools): association experiment (C. G. Jung) based on the stimulus ‘success’ (requiring to write at least 5 words) , content analysis followed by the prototypical analysis (P. Vergès). Resu lts: the study has revealed the structure and content of social concepts of success. The content of the core components is characterized by a combinability of success orientation as a result of achievement of material well-being, as social recognition, and as overcoming of obstacles. The peripheral representation system includes professional and educational aspirations as well as manifestations of personal qualities (competitiveness, fl exibility, resourcefulness) that contribute to sustainable success. Main conclusions: the young people’s representations of success focuses on external success (social approval, external achievements: material, social status) combined with internalized success (success as a result of one’s own actions, success as overcoming of obstacles, and success as mental state). Practical Significance: the results can be used in the development of youth programs as well as programs of psychological and pedagogical support for the eff ective realization of one’s desire for success.

Reference: 
  1. Жоделе Д. Социальное представление: феномены, концепт и теория // Социальная психология / под ред. С. Московичи. М. ; СПб. : Питер, 2007. С. 372–394.
  2. Шамионов Р. М. Социализация личности: системно-диахронический подход // Психологические исследования. 2013. Т. 26, № 27. С. 1–9. https://doi.org/10.54359/ps.v6i27.725, EDN: QBGZPL
  3. Андреева Г. М. Психология социального познания. М. : Аспект Пресс, 2005. 301 с. EDN: QODLDH
  4. Емельянова Т. П. Конструирование социальных представлений в условиях трансформации российского общества. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2006. 398 с. EDN: NOKVND
  5. Бовина И. Б., Дворянчиков Н. В., Мельникова Д. В., Лаврешкин Н. В. К вопросу об исследовании социальных представлений: взгляд со стороны // Социальная психология и общество. 2022. Т. 13, № 3. C. 8–25. https://doi.org/10.17759/sps.2022130302, EDN: JWMHBA
  6. Бочарова Е. Е. Представление личности о культурно-исторических фактах и их роли в детерминации социальной активности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 1. С. 22–35. https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-1-22-35, EDN: EALCMR
  7. Moscovici S. Social representations: Explorations in social psychology / ed. by G. Duveen. New York : New York University Press, 2000. 328 p.
  8. Doise W. Human rights studied as normative social representations // Representations of the social: Bridging theoretical traditions / ed. by K. Deaux, G. Philogène. Oxford : Blackwell Publishers, 2001. P. 96–112.
  9. Jodelet D. Représentation sociale: Phénomènes, concept et théorie // Psychologie Sociale / Sous la dir. S. Moscovici. Paris : Presses Universitairesde France, 1989. P. 357–378.
  10. Тульчинский Г. Л. Разум, воля, успех: о философии поступка. Л. : Изд-во Ленинградского университета, 1990. 214 с.
  11. Батурин Н. А. Психология успеха и неудач. Челябинск : Изд-во Южно-Уральского ГУ, 1999. 100 с.
  12. Корж Е. М. Некоторые критерии оценки достижения жизненного успеха // Современная социальная психология: теоретические подходы и прикладные исследования. 2008. № 1. С. 31–47. EDN: MSNGUP
  13. Теплинских М. В. Концептуальные подходы к проблеме определения успешности профессиональной деятельности специалистов социальной сферы // Сибирский психологический журнал. 2007. № 25. С. 92–97. EDN: KNVTGF
  14. Артамошина Ю. В. Представления об успехе и карьерные ориентации женщин, выполняющих традиционные и нетрадиционные профессиональные роли // Вестник Тамбовского университета. Сер.: Гуманитарные науки. 2008. № 6 (62). С. 295–299. EDN: JKFELZ
  15. Сысоенко А. В. Научно-практический взгляд на категорию «Успех» // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2010. № 3. С. 46–48. EDN: MVBPYV
  16. Лабунская В. А. Ефремова О. И. Психология успешного поведения личности // Социальная психология личности в вопросах и ответах / под ред. В. А. Лабунской. М. : Гардарики, 1999. С. 321–334. EDN: TFKHBH
  17. Рикель А. М., Ермолаева Д. Д. Особенности представления об успехе у людей разных поколений // Известия Иркутского государственного университета. Сер. Психология. 2017. Т. 21. С. 65–77. EDN: ZHGOAR
  18. Карапетян Л. В. Социально-демографические и психологические предикторы успешности профессионалов // Организационная психология. 2019. Т. 2, № 3. С. 20–34. EDN: HMEXXN
  19. Waitley D. Psychology of success: Finding meaning in work and life. 6th ed. New York : McGraw-Hill Education, 2016. 407 p.
  20. Shoja M. M., Shane T. R., O’Brien D. Defining and Re-Defining Success // A Guide to the Scientific Career: Virtues, Communication, Research and Academic Writing. Hoboken, 2020. P. 3–13. https://doi.org/10.1002/9781118907283.ch1
  21. Nagaoka J., Farrington C. A., Ehrlic S. B., Heath R. D. Foundations for Young Adult Success: A Developmental Framework. Chicago : University of Chicago Consortiu m on School Research, 2015. 110 p.
  22. Johnson B. Soft Skills-Essential for Succes // BMH Medical Journal. 2021. Vol. 8, № 3. P. 99–102.
  23. Lyubomirsky S., King L. The Benefi ts of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success? // Psychological Bulletin. 2005. Vol. 131, № 6. P. 803–855. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
  24. Григорьева О. В. Психофизиология состояния успеха // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2014. № 4. С. 43–45. EDN: TEHNSD
  25. Lewin K. Field Theory and Learning // Teachers College Record. 1942. Vol. 43, iss. 10. P. 215–242. https://doi. org/10.1177/016146814204301006
  26. Анцыфирова Л. И. Развитие личности и проблемы геронтопсихологии. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2006. 512 с. EDN: QXPMHV
  27. Гусельцева М. С., Асмолов А. Г. Скрытое лидерство и разнообразие моделей успеха в современном обществе // Поволжский педагогический поиск. 2020. № 2 (32). С. 14–23. https://doi.org/10.33065/2307-1052- 2020-2-32-14-23, EDN: GEMCWX
  28. Paszenda W. Success in everyday life // Hermeneutics, Social Criticism and Everyday Education Practice / ed. by R. Włodarczyk. Wrocław : Instytut Pedagogiki uniwersytetu Wrocławskiego, 2020. P. 187–204.
  29. Whitehall A. P., Hill L. G., Yost D. M., Kidwel K. K. Being smart is not enough to ensure success: Integrating personal development into a general education course // The Journal of General Education. 2016. Vol. 65, iss. 3–4. P. 241–263. https://doi.org/10.5325/jgeneeduc.65.3-4.0241
  30. Деева Н. А. Жизненная успешность как метаресурс в системе саморегуляции личности студентов, получающих среднее специальное и высшее образование // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2018. Т. 28, № 3. С. 297–307. EDN: UYPPYG
  31. Толстоухова И. В. Представления о жизненном успехе магистрантов: социологический аспект // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социальноэкономические науки. 2023. № 2. С. 107–118. https:// doi.org/10.15593/2224-9354/2023.2.8
  32. Vergès P. L’Evocation de l’argent: Une méthode pour la défi nition du noyau central d’une représentation // Bulletin de Psychologie. 1992. T. XLV, № 405. P. 203–209. https://doi.org/10.1590/1413-82712018230403
Received: 
17.06.2024
Accepted: 
27.08.2024
Published: 
25.12.2024
Short text (in English):
(downloads: 31)