Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Firsova T. G. Firsova T. G. Children’s Reading Acmeologist: to the Question of Tutorship for Readers’ Development. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 1, pp. 103-109. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-1-103-109

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 21)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.015.31

Firsova T. G. Children’s Reading Acmeologist: to the Question of Tutorship for Readers’ Development

Autors: 
Firsova Tatyana G., Saratov State University
Abstract: 

The article is based on the data of sociological and psychological pedagogical polls of the citizens of Russia and results of the educational program PISA-2009 and states the presence of reading crisis, decrease of the level of readers’ culture and readers’ competence among Russians. The author detects the set of objective and subjective reasons that cause modern situation of readers’ negativism. He offers conceptual characteristics of the terms «reading», «readers’ development», «readers’ cognition», «readers’ communication», and «readers’ competence». The article shows that readers’ competence is characterized as the factor of social risk, threat to the national wellbeing. The author explains the urgency of the introduction of a new specialty «reading acmeologist» into school practice. He gives the characterization of professional skills of this kind of specialist.

Reference: 

1. Постоянно читают книги только 22% россиян. Федеральное информационное агентство REGIONS. RU НОВОСТИ ФЕДЕРАЦИИ. URL:http://regions.ru/ news/2221389/ (дата обращения: 11.01.2013).

2. Дубин Б. В., Зоркая Н. А. Чтение в России – 2008. Тенденции и проблемы. М., 2008. URL: http://www.levada. ru/books/chtenie-v-rossii-2008-tendencii-i-problemy (дата обращения: 13.01.2013).

3. Цукерман Г. А. Оценка читательской грамотности. Презентация и обсуждение первых результатов международной программы PISA – 2009. М., 2010. 67 с.

4. Плотников С. Н. Читательская культура России (социологический очерк) // Homo legens. М., 1999. С. 17–63.

5. Дунн Дж. Детское чтение в Великобритании : обзор существующих тенденций // Детское чтение : феномен и традиция в конце ХХ столетия : материалы междунар. конф. (Санкт-Петербург, 12–14 мая 1999) : в 3 ч. СПб., 1999. Ч. I. С. 146–151.

6. История чтения в Западном мире от Античности до наших дней. М., 2008. 542 с.

7. Куно К. Чтение во Франции. М., 1992. 23 с.

8. Мелентьева Ю. П. Чтение : явление, процесс, деятельность. М., 2010. 182 с.

9. Чудинова В. П., Голубева Е. И., Сметанникова Н. Н. «Политика в области чтения» в странах Запада // Недетские проблемы детского чтения : Детское чтение в зеркале «библиотечной» социологии. URL:www. fi l.ru:http://teacher.fi o.ru/news.php?n=28700&c=1 (дата обращения: 21.02.2013).

10. Чудинова В. П. Чтение детей как национальная ценность? URL: http://www.polemics.ru/articles/?articleI D=2218&hidetext=0&itemPage=1 (дата обращения: 21.02.2013).

11. Галактионова Т. Г. Чтение школьников как социально-педагогический феномен открытого образования (теоретико-методические основы исследования). СПб., 2007. 160 с.

12. Бородина В. А. Теория и технология читательского развития в отечественном библиотековедении. М., 2006. 336 с.

13. Гончарова Е. Л. Ранние этапы читательского развития: к теории вопроса // Дефектология. 2007. № 1. С. 4–11.

14. Тугов Ю. М. Педагогика чтения. Общая теория // Библиография. 1993. № 9–10. С. 123–132.

15. Бородина В. А. «Акме» – значит вершина. Практикум по читательскому развитию для взрослых и детей. Первое занятие. Что такое чтение и в чем его учение. URL: lib.1september.ru/2002/20/5.htm (дата обращения: 22.02.2013).

16. Бородина В. А. «Акме» – значит вершина. Практикум по читательскому развитию для взрослых и детей. Второе занятие. Чтение и анализ текста отраслевой тематики. URL: lib.1september.ru/2002/23/9.htm (дата обращения: 22.02.2013).

17. Бородина В. А. «Акме» – значит вершина. Практикум по читательскому развитию для взрослых и детей. Третье занятие. Методика работы с поэтическим текстом. URL: lib.1september.ru/2003/11/7.htm(дата обращения: 22.02.2013).

18. Бородина В. А. Воспроизводство культуры чтения в России: современное состояние и перспективы // Поддержка и развитие чтения в библиотечном пространстве России : сб. науч.-практ. работ / cост. В. Я. Аскарова. М., 2007. С. 19–30.

19. Бородина В. А. Акмеолог чтения : профессиологический аспект // Акмеологические основы профессиональной культуры современного специалиста. СПб., 2008. С. 61–70.

Published: 
12.03.2013
Short text (in English):
(downloads: 17)