Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Aleksandrova E. A. Enhancing personal development training for prospective teachers at Saratov State University. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 2, pp. 174-182. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-2-174-182, EDN: TJZJIC

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 157)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.4: 37.018
EDN: 
TJZJIC

Enhancing personal development training for prospective teachers at Saratov State University

Autors: 
Aleksandrova Ekaterina A., Saratov State University
Abstract: 

Relevance: the modernization of professional education is necessary due to the demands made by both state and society to foster professionally signifi cant personal qualities in future teachers. Therefore, this article examines the positive experiences of Saratov State University in enhancing personal development training through academic classes and extracurricular activities as part of pedagogical education of undergraduate and graduate students. The details of this positive experience are worth replicating in other educational contexts. The research aims to summarize the educational practices employed by pedagogy teachers at Saratov State University. Methods (tools): a retrospective analysis was conducted on the educational practices which pedagogy teachers and teachers of other related disciplines use to implement personal development programs at Saratov State University. Results: the article introduces the concepts of contextual and subtextual education, as well as contextual and subtextual pedagogical conditions necessary for the implementation of eff ective educational practices. Additionally, the article describes various teaching methods and techniques used in academic disciplines and for organizing internships. These methods and techniques foster students’ respectful attitude towards the teaching profession. They also encourage students to prioritize personal development of the younger generation during their pedagogical activities and create conditions for their self-education. Conclusion: Personal development training can be enhanced when pedagogy teachers incorporate methods such as parables, Socratic dialogues, subtext statements, group discussions, analysis of educational situations/precedents, project-based activities, active listening, semantic pauses, referencing others’ opinions and experiences, creating specialized educational environments within universities, etc. Practical significance: The experience of Saratov State University can serve as a model to improve personal development training for future teachers in other higher and secondary education institutions.

Reference: 
  1. Елина Е. Г., Шамионов Р. М. Виртуальный педагогический класс в контексте классического университета: принципы организации, проблемы, решения // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2022. № 3. С. 65–70. https://doi.org/10.20339/AM.03-22.065, EDN: RWAAEC  
  2. Елина Е. Г., Дмитриева О. И. Педагогическое образование в условиях классического университета // Человек и образование. 2014. № 1 (38). С. 91–95. EDN: SCDFHT  
  3. Елина Е. Г., Александрова Е. А. Новые формы взаимодействия со студентами: научно-образовательный фестиваль «Неделя педагогического образования» в СГУ имени Н. Г. Чернышевского // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8, вып. 2 (30). С. 163–168. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2019-8-2-163-168, EDN: BLLBJR  
  4. Александрова Е. А., Бурмистрова М. Н., Фирсова Т. Г. Концептуальные идеи модернизации педагогического образования в контексте развития личностного потенциала будущего педагога // Социально-политические исследования. 2023. № 1 (18). С. 148–166. https://doi.org/10.20323/2658_428X_2023_1_18_148, EDN: HIEJNY  
  5. Черемисинова Л. И., Фирсова Т. Г. Освоение педагогического потенциала культурно-образовательной среды города: опыт реализации проектной магистратуры // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, вып. 3 (39). С. 262–269. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2021-10-3-262-269, EDN: WGIIJR  
  6. Александрова Е. А. Новые форматы подготовки будущих педагогов к взаимодействию с родителями школьников и дошкольников // Сибирский педагогический журнал. 2023. № 6. С. 52–59. https://doi.org/10.15293/1813-4718.2306.05, EDN: OBYENL  
  7. Васильева О. Ю., Басюк В. С., Селиванова Н. Л., Ромм Т. А., Степанов П. В., Шакурова М. В., Шустова И. Ю., Щелина Т. Т., Круглов В. В., Степанова И. В., Парфенова И. С. Примерная программа воспитания в образовательной организации высшего образования. Воронеж: Воронежский государственный педагогический университет, 2023. 36 с. EDN: MNGUOH  
  8. Рафибаева Н. И. Cущность, содержание и форма проявления воспитательной функции обучения // Ученые записки Худжандского государственного университета им. академика Б. Гафурова. Серия гуманитарно-общественных наук. 2022. № 2 (71). С. 132–135. https://doi.org/10.51844/2077-4990-2022-2-132-135, EDN: JRYUZB  
  9. Александрова Е. А., Богачева Е. А. Обеспечение куратором оптимизации качества жизни студентов вузов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 4 (8). С. 397–405. EDN: SEFYRB  
  10. Глотова М. С. Воспитывающее обучение как объект научно-педагогического исследования // Известия Тульского государственного университета. Педагогика. 2019. № 3. С. 3–8. EDN: TDDXGU  
  11. Елина Е. Г. Зачем университету педагогический класс? // Актуальные тренды в современном образовании: сборник научных трудов: в 2 ч. Ч. 2. Саратов: Изд-во Саратовский источник, 2022. С. 186–193. EDN: FQOJGO  
  12. Балакирева Е. И., Курчатова Н. Ю. Социокультурная среда как условие формирование организационной культуры факультета в вузе (на примере факультета психологии) // Организационная психология: люди и риски: сборник материалов II Российско-американской научной конференции (Саратов, 13–14 мая 2011 г.). Саратов: Изд-во Саратовского университета, 2011. С. 12–15. EDN: TOUSZN  
  13. Бурмистрова М. Н., Кабанова М. И. В профессию – шаг за шагом // Практический журнал для учителя и администрации школы. 2013. № 2. С. 48–50. EDN: PXBMCV  
  14. Храмова М. В., Александрова Н. А. Адаптивные платформы как основной тренд систем дистанционного обучения в цифровую эпоху // Информационные технологии в образовании. 2020. № 3. С. 308–312. EDN: LWIMOH  
  15. Александрова Е. А. Форматы педагогического сопровождения в цифровой образовательной среде // Сибирский педагогический журнал. 2022. № 2. С. 30–43. https://doi.org/10.15293/1813-4718.2202.03, EDN: LGTSFI  
  16. Черевичко Т. В., Александрова Е. А. «Образовательное путешествие» как метод освоения туристского образовательного пространства // Гуманитарные науки и образование. 2020. Т. 11, № 2 (42). С. 91–97. EDN: IDBTSW  
  17. Александрова Е. А., Бурмистрова М. Н. Организационно-педагогическая практика: учебное пособие. Саратов: Изд-во Саратовского университета, 2019. 68 с. EDN: VLEGLA  
  18. Александрова Е. А., Байбородова Л. В., Бермус А. Г., Булдакова Н. В., Быкова С. С., Габдрахманова Р. Г., Гайкина М. Ю., Гладкая И. В., Городилова С. А., Гущина Г. А., Демьянчук Р. В., Ершова Н. Н., Ефремова Н. Ф., Захарищева М. А., Илалтдинова Е. Ю., Коршунова О. В., Красавина Ю. В., Морозова М. А., Паштов Т. З., Пыхина Н. В. [и др.]. Педагогика: учебное пособие по дисциплине для образовательных организаций высшего образования. Киров: ВятГУ, Радуга-ПРЕСС, 2024. 316 с. EDN: YGYMUO  
  19. Бурмистрова М. Н., Гущина И. Н. Формирование опыта педагогической рефлексии у студента как основы непрерывного саморазвития в будущей педагогической профессии // Сибирский педагогический журнал. 2018. № 4. С. 58–66. https://doi.org/10.15293/1813-4718.1804.07, EDN: YAUVZZ
Received: 
28.12.2024
Accepted: 
14.02.2025
Published: 
30.06.2025
Short text (in English):
(downloads: 85)