Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Акимов И. Б., Kaptsov A. V., Panov V. I., Ivkina I. А. Empirical comparison of personal agency development in students of vocational training programmes in the academic and practical training conditions. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 4, pp. 294-305. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-4-294-305, EDN: WYLLKF

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 99)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 83)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.99
EDN: 
WYLLKF

Empirical comparison of personal agency development in students of vocational training programmes in the academic and practical training conditions

Autors: 
Акимов Игорь Борисович, St. Petersburg Humanitarian University of Trade Unions Samara Branch
Kaptsov Alexander V., Samara branch of the State Autonomous educational institution of Moscow “Moscow City University”
Panov Viktor I., Psychological Institute of Russian Academy of Education
Ivkina Irina А., Volga State College
Abstract: 

Practical training of students in the system of secondary vocational education (SVE) is the most important condition for the development of their ability to be the subjects of the future profession and, accordingly, masters of their craft. The personal agency development is considered within the framework of an eco-psychological approach. The objective of the study is to compare the impact of academic and practical training on the students’ personal agency development in vocational training programmes. The research hypothesizes that practical training of students contributes to the development of cognitive and regulatory abilities to a greater extent than academic training. This, in turn, increases the effectiveness of the students’ personal agency development stages in their mastering of the professional activity. The study was conducted on a sample of two experimental and two control students’ groups (N = 77, 3rd-year students of technical orientation, M = 18.4, Sd = 0.8) by means of the diagnostic techniques: the questionnaire on the personal agency development stages ОСС-С4 (A.V. Kaptsov, E. I. Kolesnikova, V. I. Panov), the questionnaire on methods of performing educational actions ОСС-СФ3 (A. V. Kaptsov, E. I. Kolesnikova), the questionnaire on the style of behavior self-regulation ССП-М (V. I. Morosanova) and the methodology of life-meaning orientations СЖО (D. A. Leontiev). It has been revealed that during the academic training, ratios of manifestation of students’ personal agency development stages in secondary vocational education have no statistically signifi cant diff erences. It has been found out that practical training and academic training have diff erent predictors of the personal agency development stages that depend on the specialty the students are majoring in. The research shows that in the conditions of practical training the students’ groups are divided into two unequal informal micro groups depending on the predominance of their eco-psychological subject-joint interaction type. Moreover, the success of the development of the “Student” stage has predictors in the form of the stage manifestation ratio, and manifestation of the conscious self-regulation components and life-meaning orientations. The signifi cance of the results obtained lies in the positive impact of practical training on the personal agency development in students of vocational training programmes.

Reference: 
  1. Сергиенко Е. А. Реализация принципа развития в исследованиях психологии субъекта // Психологический журнал. 2017. Т. 38, № 2. С. 5–18.
  2. Знаков В. В. Психология понимания человеческого мира. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2016. 488 c.
  3. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Политиздат, 1975. 304 с.
  4. Зобков А. В. Ценностные ориентации студентов на разных стадиях становления педагогической субъектности // Развитие человека в современном мире. 2018. № 2. С. 66–74.
  5. Зобков В. А. Структурно-содержательные компетенции отношения человека к деятельности // Актуальные проблемы психологического знания. 2012. № 2 (23). С. 88–92
  6. Зобков А. В. Самооценка как акмеологический компонент саморегуляции учебной деятельности учащейся молодежи // Развитие человека в современном мире. 2017. № 1. С. 130–137.
  7. Ибрагимова Е. Н. Способность субъекта учебной деятельности к профессиональному саморазвитию: автореф. дис. ... канд. психол. наук. Казань, 2006. 21 с.
  8. Вяткин Б. А. Лекции по психологии интегральной индивидуальности человека: учеб. пособие. М. ; Воронеж : Изд-во МПСИ ; МОДЭК, 2007. 352 с.
  9. Брушлинский А. В. О критериях субъекта // Психология индивидуального и группового субъекта / под ред. А. В. Брушлинского, М. И. Воловиковой. М. : ПЕР СЭ, 2002. C. 9–33.
  10. Шадриков В. Д. Психология деятельности и способности человека. М. : Логос, 1996. 320 с.
  11. Плаксина И. В. Инновационная педагогическая деятельность с позиций экопсихологического подхода // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2021. Т. 27, № 4. С. 103–109. https://doi.org/10.34216/2073-1426-2021-27-4-103-109
  12. Становление субъектности: от экопсихологической модели к психоди- дактическим технологиям / под ред. В. И. Панова. СПб. : Нестор-История, 2022. 402 с.
  13. Корнилова Т. В. Интеллектуальный и личностныйпотенциал человека в условиях неопределенности и риска. СПб. : Нестор-История, 2016. 344 с.
  14. Гущина Т. Н. Педагогическое сопровождение обучающегося в процессе развития субъектности старшеклассника // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 1. С. 72–75. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2013-2-1-72-75
  15. Трофимова Н. С. Развитие субъектности личности как фактор социально-психологической адаптации студентов колледжа к новым условиям обучения: автореф. … дис. канд. психол. наук. Екатеринбург, 2015. 24 с.
  16. Исаев Е. И., Слободчиков В. И. Психология образования человека: становление субъектности в образовательных процессах. М. : Изд-во ПСТГУ, 2013. 254 с.
  17. Канаева Т. А. Профессиональное становление студентов СПО в контексте практико-ориентированных технологий // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2012. № 12 (20). URL: www.sisp.nkras.ru (дата обращения: 01.08.22).
  18. Макеева Г. А. Культурно-исторический подход к построению среднего профессионального образования // Цели и задачи образования, способствующие психическому и личностному развитию: сб. статей. М. : Белый ветер, 2020. С. 71–75.
  19. Bandura A. Toward a Psychology of Human Agency: Pathways and Refl ections // Perspectives on Psychological Science. 2018. Vol. 13, iss. 2. P. 130–136. https://doi.org/10.1177/1745691617699280
  20. Martin J., Gillespie А. A. Neo-Meadian Approach to Human Agency: Relating the Social and the Psychological in the Ontogenesis of Perspective-Coordinating Persons // Integrative Psychological and Behavioral Science. 2010. Vol. 44, iss. 3. P. 252–272. https://doi.org/10.1007/s12124-010-9126-7
  21. Sugarman J., Martin J tivist Psychology. 2011. Vol. 24, iss. 4. P. 321–323. https://doi.org/10.1080/10720537.2011.593472
  22. Панов В. И., Плаксина И. В. Субъектность студентов педагогического вуза в меняющейся образовательной среде // Психолого-педагогические исследования. 2022. Т. 14, № 2. С. 64‒83. https://doi.org/10.17759/psyedu.2022140205
  23. Панов В. И. Этапы овладения профессиональными действиями: экопсихологическая модель становления субъектности // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2016. № 4. С. 16–25.
  24. Капцов А. В., Панов В. И. Развитие способности как стадии становления субъектности (в контексте принципа фрактальности) // Способности и ментальные ресурсы человека в мире глобальных перемен / отв. ред. А. Л. Журавлёв, М. А. Холодная, П. А. Сабадош. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2020. С. 52–61.
  25. Акимов И. Б. Динамика стадий становления субъектности и когнитивно-регуляторных способностей выполнения учебных действий, обучающихся среднего профессионального образования // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Психология». 2022. № 1 (31). С. 119–128.
  26. Капцов А. В., Некрасова Е. В. Аттракторы этапов формирования субъектности студентов вуза // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, вып. 2. С. 98–107. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2021-10-2-98-107
  27. Некрасова Е. В. Особенности взаимосвязи стадий становления субъектности и способов выполнения учебных действий студентов разных курсов // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. 2020. Вып. 3. С. 484–491. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2020-3-19
  28. Плаксина И. В. Результаты экспериментальной проверки экопсихологической модели становления субъекта учебно-профессиональной деятельности // Психология способностей и одаренности: материалы Всероссийской научно-практической конференции / под ред. проф. В. А. Мазилова. Ярославль : РИО ЯГПУ, 2019. С. 321–324
  29. Abraham J. L. Dynamic systems theory: Application to pedagogy // The Dynamic systems approach to cognition. 2003. Vol. 11. P. 295–307. https://doi.org/10.1142/9789812564399_0015
  30. Капцов А. В., Колесникова Е. И., Панов В. И. Факторная валидность опросника стадий становления субъектности студентов // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Психология». 2021. № 1 (29). С. 77–91.
  31. Капцов А. В., Колесникова Е. И. Диагностика способов выполнения учебных действий // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Психология». 2020. № 1 (27). С. 134–149.
  32. Моросанова В. И. Саморегуляция и индивидуальность человека. М. : Наука, 2010. 519 с.
  33. Леонтьев Д. А. Опросник смысложизненных ориентаций (СЖО). М. : Смысл, 2000. 18 с.
  34. Корешникова Ю. Н. Организационные и педагогические условия развития критического мышления у студентов вузов: дис. … канд. пед. наук. М., 2021. 207 с. 
Received: 
27.07.2022
Accepted: 
13.09.2022
Published: 
23.12.2022
Short text (in English):
(downloads: 34)