Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Firsova T. G., Gorina E. N., Bocharova E. E. Traditions and future directions in research and education at the Pedagogical Institute of Saratov State University. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 90-100. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-1-90-100, EDN: WTFPBY

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 13)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.01:378.4
EDN: 
WTFPBY

Traditions and future directions in research and education at the Pedagogical Institute of Saratov State University

Autors: 
Firsova Tatyana G., Saratov State University
Gorina Ekaterina N., Saratov State University
Bocharova Elena E., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the research is due to the need to analyze, conceptualize, and integrate both traditions and innovations in the research and education at the Teacher Training College of Saratov State University (SSU). Key focus areas include transformation of scientifi c schools, changes in classroom and extracurricular work, quantitative and qualitative transformation of practical training, formation of a common educational environment, and fostering interdepartmental interaction. The study aims to identify directions and strategies for developing research and education at the Teacher Training College of SSU. Methods (tools) include retrospective and comparative analyses of relevant scientifi c literature and bibliographic sources. Results highlight the strategies for research and education at the Teacher Training College of SSU, drawing on the analysis of methodological research of the founders of pedagogical, psychological, defectological, and methodical schools, as well as their substantive and technological content in response to modern challenges of higher pedagogical education. A scientifi c and educational cluster of the college has been established, identifying infrastructure and relevant scientifi c and methodological interests among the faculty. Conclusion: This research summarizes the transformation experiences of teacher training at Saratov State University, revealing strategies and future directions aligned with public demand and the current socio-cultural context. It presents common educational, personal development and research agendas of the Teacher Training College of SSU, focusing on integrating deep subject knowledge and innovative teaching methods, practice-oriented classes and extracurricular events. The study emphasizes close collaboration and interaction with educational organizations to cultivate traditional values, professional and personal qualities, and proactive behavior essential for future educators’ professional training. Practical significance: This study offers a model for replicating successful practices from the Saratov School of Higher Pedagogical Education.

Reference: 
  1. Когай А. И. Развитие педагогического образования в Саратовской губернии в XIX – начале XX веков : дис. ... канд. пед. наук. Саратов, 2007. 214 с.  
  2. Кадькалов Ю. Г. Из истории педагогического образования в Саратове и Саратовской области // Вестник Саратовского областного института развития образования. 2023. № 1 (31). С. 74–84. EDN: SYLVUD  
  3. Паринова Г. К. Образовательная деятельность студента педвуза во взаимосвязи со сферами развития личности в профессиональной подготовке // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 1 (5). С. 91–94. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2013-2-1-91-94, EDN: RODCQH  
  4. Прохоров Д. В., Демченко А. А., Галаев С. В. В структуре классического университета // Высшее образование в России. 2009. № 1. С. 156–162. EDN: KBDFVT  
  5. Когай А. И. Особенности развития педагогического образования в Саратовской губернии в XIX – начале ХХ века // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2007. Т. 7, вып. 1. С. 80–84. EDN: JVUUXV  
  6. Елина Е. Г., Александрова Е. А. Новые формы взаимодействия со студентами: научно-образовательный фестиваль «Неделя педагогического образования» в СГУ имени Н. Г. Чернышевского // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8, вып. 2 (30). С. 163–168. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2019-8-2-163-168, EDN: BLLBJR  
  7. Бурмистрова М. Н., Кабанова М. И. В профессию – шаг за шагом // Практический журнал для учителя и администрации школы. 2013. № 2. С. 48–50. EDN: PXBMCV  
  8. Елина Е. Ученые разработали концепцию непрерывной подготовки учителя // РИА Новости: Наука : [сайт]. URL: https://ria.ru/20221212/sgu-1837452385.html (дата обращения: 01.11.2024).  
  9. Елина Е. Г., Шамионов Р. М. Виртуальный педагогический класс в контексте классического университета: принципы организации, проблемы, решения // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2022. № 3. С. 65–70. https://doi.org/10.20339/AM.03-22.065, EDN: RWAAEC  
  10. Концепция развития педагогического образования в Федеральном государственном бюджетном образовательном учреждении высшего образования «Саратовский национальный исследовательский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского». URL: https://old.sgu.ru/sites/default/files/textdocsfiles/2022/09/20/koncepci... (дата обращения: 01.11.2024).  
  11. Мерлин В. С. Конспект лекций по общей психологии. Лекция 1–18 / НКП. РСФСР. Сарат. гос. пед. ин-т. Заоч. сектор. Саратов : тип. № 1 Н.-В. крайполиграфтреста, 1933. 24 с.  
  12. Вяткин Б. А., Силина Е. А., Щукин М. Р. Психологическая подготовка учителя в школе В. С. Мерлина: традиции и современность // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Сер. № 1. Психологические и педагогические науки. 2013. Вып. 1. С. 5–18. EDN: SEASGN  
  13. Страхов И. В. Об умственной работе учителя // Методический листок. Гомель, 1936. № 1. С. 5–11.  
  14. Страхов И. В. О профориентационной работе в школе // Методический листок. Гомель, 1936. № 3–4. С. 9–14.  
  15. Страхов И. В. Как изучать ученика // Методический листок. Гомель, 1936. № 2. С. 3–9.  
  16. Страхов И. В. О психологической основе педагогического такта // Вопросы психологии. 1960. № 3. С. 57–63.  
  17. Фирсова Т. Г., Шамионов Р. М., Александрова Е. А., Селиванова Ю. В. Научные школы факультета психолого-педагогического и специального образования СГУ имени Н. Г. Чернышевского: диахронический аспект // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2023. Т. 12, вып. 4 (48). С. 288–304. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2023-12-4-288-304, EDN: SYYWDZ  
  18. Балакирева Е. И., Капичникова О. Б. К 80-летию со дня рождения Л. Г. Вяткина: педагогика – дело всей жизни // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2013. Т. 13, вып. 1. С. 112–113. EDN: PYZEND  
  19. Кадькалов Ю. Г. Из истории педагогического образования в Саратове и Саратовской области // Вестник Саратовского областного института развития образования. 2023. № 1 (31). С. 74–84. EDN: PYZEND  
  20. Кадькалова Э. П., Кадькалов Ю. Г. О научном наследии Саратовских лингвистов. Саратов : ООО «Издательский центр «Наука», 2008. 194 с.  
  21. Минор А. Я., Назарова Р. З. Становление германистики в Саратовском университете // Ежегодник Международной ассоциации исследователей истории и культуры российских немцев. 2019. № 2 (6). С. 86–94. https://doi.org/10.33466/2500-0063-2019-6-2-86-94, EDN: VPPWJI  
  22. Кадькалов Ю. Г. Об историческом образовании в Саратовском педагогическом институте // История и историческая память. 2022. № 25. C. 145–153. EDN: QHAAJU  
  23. Усанов Д. А., Аникин В. М. Саратовские научные и педагогические школы по физике (к 80-летию образования Саратовской области) // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Физика. 2016. Т. 16, вып. 3. C. 178–190. https://doi.org/10.18500/1817-3020-2016-16-3-178-190, EDN: WWMBCZ  
  24. Игошин В. И. Елена Степановна Петрова – учёный и педагог на фоне событий глобальной и провинциальной жизни // Учитель – ученик: проблемы, поиски, находки : материалы конференции «Актуальные проблемы углубленного изучения математики», посвященной 75-летию со дня рождения профессора кафедры математики и методики её преподавания Саратовского государственного университета Петровой Елены Степановны. Саратов : ООО «Издательский центр “Наука”», 2012. С. 13–26.  
  25. Рахимбаева И. Э. 60-летие Института искусств: основные вехи становления и развития // Культурное наследие г. Саратова и Саратовской области : материалы VIII Международной научно-практической конференции (Саратов, 09–12 октября 2019 г.) / Саратовский национальный исследовательский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского. Саратов : Изд-во «Саратовский источник», 2019. С. 282–291. EDN: MMPFTF  
  26. Александрова Е. А., Бурмистрова М. Н., Фирсова Т. Г. Концептуальные идеи модернизации педагогического образования в контексте развития личностного потенциала будущего педагога // Социально-политические исследования. 2023. № 1 (18). С. 148–166. https://doi.org/10.20323/2658_428X_2023_1_18_148, EDN: HIEJNY
Received: 
07.11.2024
Accepted: 
16.12.2024
Published: 
31.03.2025
Short text (in English):
(downloads: 12)