Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Firsova T. G. The use of memes in literature studies while training intending primary school teachers. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 2, pp. 168-177. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-2-168-177

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 24)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 19)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378:372.882

The use of memes in literature studies while training intending primary school teachers

Autors: 
Firsova Tatyana G., Saratov State University
Abstract: 

The purpose of the research is theoretical and empirical study of the educational value of a meme in designing learning materials for higher education. The article presents the arguments supporting the necessity to use hypertextuality, multimedia, interactivity, and edutainment technologies as the ways to transform learning materials in literature studies in the course of training primary school teachers. The study proves the necessity to supplement the linear verbal content of the lecturer with a multicultural visual support. The transition from passive to interactive learning is due to the implementation of a system-and-activity approach, the DIY principle (do-it-yourself or “self-activity”), which gives students an opportunity to model, create, develop, and design their own educational products. The article presents various defi nitions of the meme in scientifi c discourse: the meme as a unit of non-genetic cultural information (R. Dawkins); meme as a translator of the socio-cultural code (N. A. Zinovieva); meme as a media virus (D. Rushkoff); meme as an independent media genre (Danuta Kępa-Figura); meme as a media text (S. V. Kanashina); meme as a token (M. Coeckelbergh); meme as an object of cyber-laughter culture (M. B. Rotanova, M. V. Fedorova). Hypothesis: a meme as a semantic construct, an intellectual tool comprising a cognitive component, and visual and textual narrative keeps students’ attention alert in studying the material. It has a positive emotional resource and can be considered as an implicit tool to increase the reader’s interest and students’ literary literacy. The study was carried out on a sample of students of pedagogical classes, students and graduates of pedagogical university programmes (N = 130) aged 15 to 52 years old, including 78% (101 persons) of women and 22% of men (29 persons). The researcher used a questionnaire aimed at identifying attitudes to a meme as a means of the Internet communication and educational resource (T. G. Firsova). In the applied aspect, the presented materials can be used in the teaching practice of higher education. Implementation of the edutainment technology can be realized through the use of situational cases, multimedia, interactive game elements, new genres of mass culture, including memes, motivators, and demotivators, in the educational process.

Reference: 
  1. Плотников С. В., Швед Н. Г., Рибокене Е. В. Электронный учебник нового поколения для высшей школы: гипертекстуальность, мультимедийность, интерактив ность, эдьютейнмент // Новая реальность и современные коммуникативные технологии: сб. тр. Междунар. науч.-практ. конф. (Москва, 23‒25 октября 2019 г.) / под ред. А. Я. Касюка, И. К. Харичкина. М. : Московский государственный лингвистический университет, 2020. С. 167‒175.
  2. Фирсова Т. Г. Технологии deschooling в воспитании талантливого читателя // Воспитание школьников. 2021. № 7. С. 59‒66.
  3. Методические рекомендации по реализации Всероссийского культурно-образовательного проекта «Культурный норматив школьника». URL: http://www. mincult.saratov.gov.ru/upload/files/files/28445094.pdf (дата обращения: 01.02.22).
  4. Букатов В. М. Клиповые изменения в восприятии, понимании и мышлении современных школьников – досадное новообразование постиндустриального уклада или долгожданная реанимация психического естества? // Актуальные проблемы психологического знания. 2018. № 4 (49). С. 5–19.
  5. Блинова О. А., Горбунова Ю. А. Философские мемы в контексте цифровизации образования // Образовательные ресурсы и технологии. 2020. № 1 (30). С. 29-36. https://doi.org/10.21777/2500-2112-2020-1-29-36
  6. Фирсова Т. Г. Творческий зачет в системе подготовки учителя начальных классов (из опыта преподавания дисциплины «Выразительное чтение») // Вопросы педагогики. 2020. № 6-2. С. 269‒274.
  7. Букатов В. М. В ногу с возрастом и современностью: интерактивность эдьютейнмента и социальных сетей на службе у обучения взрослых // Образование взрослых в условиях современности: проблемы и перспективы: сб. науч. ст. / ред. А. А. Симонова, С. Л. Фоменко, Н. Н. Давыдов. Екатеринбург : Уральский гос. пед. ун-т, 2017. С. 164–169.
  8. Thomas B. Meme Manual: A Cybernaut’s User’s Guide to Mind Viruses. URL: http://asocial.narod.ru/en/articles/ memes.htm (дата обращения: 08.03.22).
  9. Рашкофф Д. Медиавирус! Как поп-культура тайно воздействует на ваше сознание / пер. с англ. Д. Борисов. М. : Ультра.Культура, 2003. 368 с.
  10. Кэмпа-Фигура Д. (Интернет-)мем как новый медиажанр. Постановка вопроса // Медиалингвистика. 2019. Т. 6, № 1. С. 103–121. https://doi.org/10.21638/ spbu22.2019.108
  11. Канашина С. В. Интернет-мем как медиатекст // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2019. Т. 19, вып.1. С. 107‒112. https://doi.org/10.18500/1817-7115-2019- 19-1-107-112
  12. Coeckelbergh M. When Machines Talk: A Brief Analysis of Some Relations between Technology and Language // Technology and Language. 2020. Vol.1, iss.1. P. 28–33. https://doi.org/10.48417/technolang.2020.01.05
  13. Моисеенко Л. В. Интернет-мем как единица социально-культурного контента // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Языкознание и литературоведение. 2015. № 27 (738). С. 104‒114.
  14. Зиновьева Н. А. Трансляция социокультурных кодов в создании информационного продукта: анализ интернетмемов : дис. … канд. социол. наук. СПб., 2016. 203 с.
  15. Ротанова М. Б., Федорова М. В. Интернет-мем и киберсмеховая культура в современном обществе // Социальные коммуникации: наука, образование, профессия. 2019. № 1. С. 248‒253.
  16. Чудинова О. А. Интернет-мем как «ключ» к русской классике // Научно-методическая работа в образовательной организации. 2021. № 1 (9). С. 10‒12.
  17. Жиндеева Е. А., Уткина Т. В., Дудоладов Д. Н. Использование мемов в методике обучения литературе: возможности и риски // NovaInfo.Ru. 2021. № 129. С. 64‒66.
  18. Орлова В. Р., Кублицкая О. В. Роль инфографики и мемов в изучении истории зарубежной литературы в образовательной организации высшего образования: новые подходы к визуализации // Вестник ЛГУ им. А. С. Пушкина. 2018. № 2. С. 299‒305.
  19. Ножкина А. Нескучная классика: как увлечь подростков литературой. URL: https://pedsovet.org/article/ neskucnaa-klassika-kak-uvlec-podrostkov-literaturoj (дата обращения: 04.02.22).
  20. Гуремина Н. В., Путинцева Л. В. Эдьютейнмент как эффективная технология развития творческого потенциала личности в учебном процессе // Modern Research of Social Problems. 2016. № 3-2 (59). URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/edyuteynment-kak-effektivnayatehnologiya-razvitiya-tvorcheskogo-potentsiala-lichnostiv-uchebnom-protsesse (дата обращения: 20.03.2022).
  21. Раппопорт Р. В. Читай не хочу. Что мешает ребенку полюбить книги. М. : Individuum, 2021. 256 с.
Received: 
15.01.2022
Accepted: 
10.03.2022
Published: 
30.06.2022
Short text (in English):
(downloads: 18)