Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Yasvin V. A., Abilova G. В. The model of organizing the project activity of educational managers in their professional development. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 4-15. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-4–15, EDN: GWUEUL

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 9)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.0 46.4
EDN: 
GWUEUL

The model of organizing the project activity of educational managers in their professional development

Abstract: 

Relevance of the research: the need for methodological support of the state policy with regard to the implementation of project management in education necessitates the development of a fundamentally new model of project training for managers. The study objective is to provide methodological support for the creation of organizational and pedagogical conditions for developing managerial and project competencies of educational leaders, as well as for the development of their leadership skills and their personal development. Organizational, pedagogical and methodological conditions of project training of educational leaders constitute the subject of the study. Pedagogical design was carried out on the basis of a set of methodological principles, including the principle of conceptual unity of the project, the principle of a holistic design of the pedagogical process, the principle of historicism, the principle of the pedagogical phenomenon development, etc. Methods: literature review, documentary, structural and functional analysis; socio-pedagogical, psychological, pedagogical and educational design; structural, pedagogical and graphical modeling. The novelty of the project lies in the gradual immersion of each student in various social roles (applicant, learner, master, leader and expert) which is accompanied with constant individual interactive psychological support. Results: development and implementation of the socio-pedagogical project that ensures the formation of managerial and project competencies of educational managers, as well as their personal development. The project is presented in the form of a pedagogical and graphical model. Main conclusions: a fl exible model of educational managers’ training has been developed and substantiated. This model serves as the basis for the development of managerial and project competencies, leadership skills and personal development of the managers in education. Practical Significance of the model developed lies in the universality of its application in professional training of managers of any level and of the teaching staff in the fi eld of education, as well as of the managers and specialists involved in other fi elds of the national economy in case of appropriate methodological refi nement.

Reference: 
  1. Гузакова О. Л., Фурсик С. Н., Андронович С. А., Жилина Е. А. Качество человеческого капитала как фактора экономического роста. Вологда : ВГПУ, 2011. 118 с. EDN: OLSHNF
  2. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. М. : Эксмо, 2007. 960 с. EDN: QRZMIL
  3. Супрун В. А. Интеллектуальный капитал: Главный фактор конкурентоспособности экономики в XXI веке. М. : КомКнига, 2006. 190 c. EDN: QRABVJ
  4. Павлова О. Н. Развитие человеческого капитала в современных экономических условиях // Вестник экономики, права и социологии. 2011. № 1. С. 71–73. EDN: STVQSH
  5. Хекман Дж. Дж. Политика стимулирования человеческого капитала // Вопросы образования. 2011. № 3. С. 73–137. EDN: OEUTQL
  6. Самородова Е. М. Человеческий капитал: особенности функционирования, накопления, использования. СПб. : Инфо-да, 2012. 126 с. EDN: QTDYLL
  7. Корнетов Г. Б. Мировой кризис образования: пути преодоления // Школьные технологии. 2012. № 3. С. 3–11. EDN: OYHFGX
  8. Право на образование: на пути к образованию для всех в течение всей жизни. Всемирный доклад по образованию 2000. М. : Изд-во ЮНЕСКО ; Магистр, 2000. 192 с.
  9. К обществам знания: Всемирный доклад ЮНЕСКО. Париж : Изд-во ЮНЕСКО, 2005. 229 с.
  10. Профессиональный стандарт «Руководитель образовательной организации (управление дошкольной образовательной организацией и общеобразовательной организацией)». Утвержден приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 19.04.2021 № 250н. Зарегистрирован в Минюсте России 02.09.2921 № 64848. URL: http://publication.pravo.gov.ru/ (дата обращения: 15.08.2024).
  11. Mumford A. Individual and organisational learning: The pursuit of change // Managing Learning. 1991. Vol. 23, № 6. P. 77–86. https://doi.org/10.1108/EUM0000000001581
  12. Revans R. The ABC of Action Learning. Bromley : Chartwell-Bratt, 1983. 138 p. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2011.01274_6.x
  13. Зимина И. В., Гибсон М., Афонин А. Ю. Использование проектно-ориентированного подхода в подготовке управленческих кадров: Международный опыт и российские реалии // Университетское управление: практика и анализ. 2005. № 7. С. 64–71. EDN: HVQVFT
  14. Штурбина Н. А. Анализ условий, влияющих на эффективность подготовки кадров для управления проектами в образовании // Вестник Московского университета. Сер. 20. Педагогическое образование. 2019. № 2. С. 21–31. https://doi.org/10.51314/2073-2635-2019-2-21-31, EDN: DPYLSY
  15. Полковников А. В. Управление проектами: полный курс МВА. М. : Олимп-Бизнес, 2015. 552 с. EDN: QUKQAH
  16. Витковский А., Штурбина Н. Подготовка управленческой команды: проектный подход // Первое сентября. 2013. № 21. С. 27–29.
  17. Александрова Е. А. Научно-методическое сопровождение педагогов // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 6 (117). С. 14–21. https://doi.org/10.20323/1813-145X-2020-6-117-14-21, EDN: SLEENC
  18. Клаус Г. Кибернетика и философия. М. : Издательство иностранной литературы, 1963. 530 с.
  19. Глушков В. М. Гносеологическая природа информационного моделирования // Вопросы философии. 1963. № 10. С. 13–18.
  20. Братко А. А. Моделирование психики. М. : Наука, 1969. 176 с.
  21. Хорафас Д. Н. Системы и моделирование. М. : Мир, 1967. 419 с.
  22. Денисов А. А., Колесников Д. Н. Теория больших систем управления. Л. : Энергоиздат, 1982. 288 с.
  23. Советов Б. Я., Яковлев С. А. Моделирование систем. М. : Высшая школа, 2001. 343 с. EDN: QMOGNN
  24. Бакусов Л. М. Методы и модели причинно-структурного анализа в исследовании самоорганизующихся систем. М. : Машиностроение, 2005. 227 с. EDN: QMPFLZ
  25. Brailsford S. C., Eldabi T., Kunc M., Mustafee N., Osorio A. F. Hybrid simulation modelling in operational research: A state-of-the-art review // European Journal of Operational Research. 2019. Vol. 278, iss. 3. P. 721–737. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2018.10.025
  26. Nguyen L. K. N., Howick S., Megiddo I. Interfaces between SD and ABM modules in a hybrid model // Proceedings of the 2022 winter simulation conference. Singapore, 2022. P. 1188–1199. https://doi.org/10.1109/WSC57314.2022.10015353
  27. Ackermann F., Howick S. Experiences of mixed method OR practitioners: Moving beyond a technical focus to insights relating to modelling teams // Journal of the Operational Research Society. 2022. Vol. 73, iss. 9. P. 1905–1918. https://doi.org/10.1080/01605682.2021.1970486
  28. Mykoniatis K., Angelopoulou A. A modeling framework for the application of multi-paradigm simulation methods // Simulation. 2020. Vol. 96, iss. 1. P. 55–73. https://doi.org/10.1177/0037549719843339
  29. Kazakov R., Howick S., Morton A. Managing complex adaptive systems: A resource/agent qualitative modelling perspective // European Journal of Operational Research. 2022. Vol. 290, iss. 1. P. 386–400. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.08.007
  30. Jacobson M. J. Complexity Conceptual Perspectives for Research About Educational Complex Systems // The Journal of Experimental Education. 2022. Vol. 88, iss. 3. P. 375–381. https://doi.org/10.1080/00220973.2019.1652138
  31. Vulic J., Jacobson M. J., Levin J. A. Exploring Education as a Complex System: Computational Educational Research with Multi-Level Agent-Based Modeling // Education Sciences. 2024. Vol. 14, iss. 5. Article 551. https://doi.org/10.3390/educsci14050551
  32. Brailsford S. C. Hybrid simulation modelling in operational research: A state-of-the-art review // European Journal of Operational Research. 2019. Vol. 278, № 3. P. 721–737. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2018.10.025
  33. Ni M., Cattaneo T. Conference paper. Social Impact in Design Education // Cross-Cultural Design. Applications in Learning, Arts, Cultural Heritage, Creative Industries, and Virtual Reality. 2022. P. 96–108. https://doi.org/10.1007/978-3-031-06047-2_7
  34. Williams P. J. An Introduction to Effective Pedagogies of Design and Technology Education // Pedagogy for Technology Education in Secondary Schools. Curtin University, WA, Australia, 2020. P. 1–17. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41548-8_1
  35. Yavuzcan H. G., Şahin D., Gür B., Sevgül Ö., Yavuz C. An Instructional Model for Social Design Education: A Design Project for Stray Animals Including Production-Based Learning Approach // International Journal of Technology and Design Education. 2019. Vol. 24. April. P. 33–64.
  36. Zhu G., Raman P., Xing W., Slotta J. Curriculum design for social, cognitive and emotional engagement in Knowledge Building // International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2021. Vol. 18, iss. 1. P. 1–19. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00276-9
  37. Ушаков К. М. Как сделать школу лучше, или Социальный капитал как приоритет. М. : Сентябрь, 2017. 160 с.
  38. Tromp N., Vial S. Five components of social design: A unified framework to support research and practice // The Design Journal. 2023. Vol. 26, iss. 2. P. 210–228. https://doi.org/10.1080/14606925.2022.2088098
  39. Raghunath N., Koronis G., Karthikayen R., Silva A., Yogiaman Ch. A social science mixed-methods approach to stimulating and measuring creativity in the design classroom // Design Science. 2023. Vol. 9. Article e34. https://doi.org/10.1017/dsj.2023.32
  40. Marshalsey L., Sclater M. Arts-Based Educational Research: The Challenges of Social Media and Video-Based Research Methods in Communication Design Education // The International Journal of Art & Design Education (iJADE). 2019. Vol. 38, iss. 3. P. 723–739. https://doi.org/10.1111/jade.12252
  41. Knappertsbusch F., Schreier M., Burzan N., Fielding N. Innovative Applications and Future Directions in Mixed Methods and Multimethod Social Research // Mixed Methods and Multimethod Social Research – Current Applications and Future Directions. 2023. Vol. 24, № 1. Article 22. https://doi.org/10.17169/fqs-24.1.4013
  42. Ясвин В. А. Психолого-педагогический проект Молодёжной академии жизнетворчества // Вестник РГГУ. Серия «Психология. Педагогика. Образование». 2010. № 17. С. 162–183. EDN: NDSRFX
  43. Дьюи Дж. Демократия и образование. М. : Педагогика-Пресс, 2000. 384 с. EDN: QOGTVD
  44. Махмутов М. И. Проблемное обучение: основные вопросы теории. М. : Педагогика, 1975. 364 с.
  45. Лернер И. Я. Проблемное обучение. М. : Знание, 1974. 64 с.
  46. Калувэ Л. де, Маркс Э., Петри М. Развитие школы: модели и изменения / пер. с англ. Е. Н. Максимовой ; науч. ред. А. К. Зайцева. Калуга : Калужский институт социологии, 1993. 239 с.
  47. Ясвин В. А. Школьная среда как предмет измерения: экспертиза, проектирование, управление. М. : Народное образование, 2019. 448 с. EDN: BHGICT
Received: 
01.10.2024
Accepted: 
16.12.2024
Published: 
31.03.2025
Short text (in English):
(downloads: 8)