For citation:
Yasvin V. A., Abilova G. В. The model of organizing the project activity of educational managers in their professional development. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 4-15. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-4–15, EDN: GWUEUL
The model of organizing the project activity of educational managers in their professional development
Relevance of the research: the need for methodological support of the state policy with regard to the implementation of project management in education necessitates the development of a fundamentally new model of project training for managers. The study objective is to provide methodological support for the creation of organizational and pedagogical conditions for developing managerial and project competencies of educational leaders, as well as for the development of their leadership skills and their personal development. Organizational, pedagogical and methodological conditions of project training of educational leaders constitute the subject of the study. Pedagogical design was carried out on the basis of a set of methodological principles, including the principle of conceptual unity of the project, the principle of a holistic design of the pedagogical process, the principle of historicism, the principle of the pedagogical phenomenon development, etc. Methods: literature review, documentary, structural and functional analysis; socio-pedagogical, psychological, pedagogical and educational design; structural, pedagogical and graphical modeling. The novelty of the project lies in the gradual immersion of each student in various social roles (applicant, learner, master, leader and expert) which is accompanied with constant individual interactive psychological support. Results: development and implementation of the socio-pedagogical project that ensures the formation of managerial and project competencies of educational managers, as well as their personal development. The project is presented in the form of a pedagogical and graphical model. Main conclusions: a fl exible model of educational managers’ training has been developed and substantiated. This model serves as the basis for the development of managerial and project competencies, leadership skills and personal development of the managers in education. Practical Significance of the model developed lies in the universality of its application in professional training of managers of any level and of the teaching staff in the fi eld of education, as well as of the managers and specialists involved in other fi elds of the national economy in case of appropriate methodological refi nement.
- Гузакова О. Л., Фурсик С. Н., Андронович С. А., Жилина Е. А. Качество человеческого капитала как фактора экономического роста. Вологда : ВГПУ, 2011. 118 с. EDN: OLSHNF
- Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. М. : Эксмо, 2007. 960 с. EDN: QRZMIL
- Супрун В. А. Интеллектуальный капитал: Главный фактор конкурентоспособности экономики в XXI веке. М. : КомКнига, 2006. 190 c. EDN: QRABVJ
- Павлова О. Н. Развитие человеческого капитала в современных экономических условиях // Вестник экономики, права и социологии. 2011. № 1. С. 71–73. EDN: STVQSH
- Хекман Дж. Дж. Политика стимулирования человеческого капитала // Вопросы образования. 2011. № 3. С. 73–137. EDN: OEUTQL
- Самородова Е. М. Человеческий капитал: особенности функционирования, накопления, использования. СПб. : Инфо-да, 2012. 126 с. EDN: QTDYLL
- Корнетов Г. Б. Мировой кризис образования: пути преодоления // Школьные технологии. 2012. № 3. С. 3–11. EDN: OYHFGX
- Право на образование: на пути к образованию для всех в течение всей жизни. Всемирный доклад по образованию 2000. М. : Изд-во ЮНЕСКО ; Магистр, 2000. 192 с.
- К обществам знания: Всемирный доклад ЮНЕСКО. Париж : Изд-во ЮНЕСКО, 2005. 229 с.
- Профессиональный стандарт «Руководитель образовательной организации (управление дошкольной образовательной организацией и общеобразовательной организацией)». Утвержден приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 19.04.2021 № 250н. Зарегистрирован в Минюсте России 02.09.2921 № 64848. URL: http://publication.pravo.gov.ru/ (дата обращения: 15.08.2024).
- Mumford A. Individual and organisational learning: The pursuit of change // Managing Learning. 1991. Vol. 23, № 6. P. 77–86. https://doi.org/10.1108/EUM0000000001581
- Revans R. The ABC of Action Learning. Bromley : Chartwell-Bratt, 1983. 138 p. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2011.01274_6.x
- Зимина И. В., Гибсон М., Афонин А. Ю. Использование проектно-ориентированного подхода в подготовке управленческих кадров: Международный опыт и российские реалии // Университетское управление: практика и анализ. 2005. № 7. С. 64–71. EDN: HVQVFT
- Штурбина Н. А. Анализ условий, влияющих на эффективность подготовки кадров для управления проектами в образовании // Вестник Московского университета. Сер. 20. Педагогическое образование. 2019. № 2. С. 21–31. https://doi.org/10.51314/2073-2635-2019-2-21-31, EDN: DPYLSY
- Полковников А. В. Управление проектами: полный курс МВА. М. : Олимп-Бизнес, 2015. 552 с. EDN: QUKQAH
- Витковский А., Штурбина Н. Подготовка управленческой команды: проектный подход // Первое сентября. 2013. № 21. С. 27–29.
- Александрова Е. А. Научно-методическое сопровождение педагогов // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 6 (117). С. 14–21. https://doi.org/10.20323/1813-145X-2020-6-117-14-21, EDN: SLEENC
- Клаус Г. Кибернетика и философия. М. : Издательство иностранной литературы, 1963. 530 с.
- Глушков В. М. Гносеологическая природа информационного моделирования // Вопросы философии. 1963. № 10. С. 13–18.
- Братко А. А. Моделирование психики. М. : Наука, 1969. 176 с.
- Хорафас Д. Н. Системы и моделирование. М. : Мир, 1967. 419 с.
- Денисов А. А., Колесников Д. Н. Теория больших систем управления. Л. : Энергоиздат, 1982. 288 с.
- Советов Б. Я., Яковлев С. А. Моделирование систем. М. : Высшая школа, 2001. 343 с. EDN: QMOGNN
- Бакусов Л. М. Методы и модели причинно-структурного анализа в исследовании самоорганизующихся систем. М. : Машиностроение, 2005. 227 с. EDN: QMPFLZ
- Brailsford S. C., Eldabi T., Kunc M., Mustafee N., Osorio A. F. Hybrid simulation modelling in operational research: A state-of-the-art review // European Journal of Operational Research. 2019. Vol. 278, iss. 3. P. 721–737. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2018.10.025
- Nguyen L. K. N., Howick S., Megiddo I. Interfaces between SD and ABM modules in a hybrid model // Proceedings of the 2022 winter simulation conference. Singapore, 2022. P. 1188–1199. https://doi.org/10.1109/WSC57314.2022.10015353
- Ackermann F., Howick S. Experiences of mixed method OR practitioners: Moving beyond a technical focus to insights relating to modelling teams // Journal of the Operational Research Society. 2022. Vol. 73, iss. 9. P. 1905–1918. https://doi.org/10.1080/01605682.2021.1970486
- Mykoniatis K., Angelopoulou A. A modeling framework for the application of multi-paradigm simulation methods // Simulation. 2020. Vol. 96, iss. 1. P. 55–73. https://doi.org/10.1177/0037549719843339
- Kazakov R., Howick S., Morton A. Managing complex adaptive systems: A resource/agent qualitative modelling perspective // European Journal of Operational Research. 2022. Vol. 290, iss. 1. P. 386–400. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.08.007
- Jacobson M. J. Complexity Conceptual Perspectives for Research About Educational Complex Systems // The Journal of Experimental Education. 2022. Vol. 88, iss. 3. P. 375–381. https://doi.org/10.1080/00220973.2019.1652138
- Vulic J., Jacobson M. J., Levin J. A. Exploring Education as a Complex System: Computational Educational Research with Multi-Level Agent-Based Modeling // Education Sciences. 2024. Vol. 14, iss. 5. Article 551. https://doi.org/10.3390/educsci14050551
- Brailsford S. C. Hybrid simulation modelling in operational research: A state-of-the-art review // European Journal of Operational Research. 2019. Vol. 278, № 3. P. 721–737. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2018.10.025
- Ni M., Cattaneo T. Conference paper. Social Impact in Design Education // Cross-Cultural Design. Applications in Learning, Arts, Cultural Heritage, Creative Industries, and Virtual Reality. 2022. P. 96–108. https://doi.org/10.1007/978-3-031-06047-2_7
- Williams P. J. An Introduction to Effective Pedagogies of Design and Technology Education // Pedagogy for Technology Education in Secondary Schools. Curtin University, WA, Australia, 2020. P. 1–17. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41548-8_1
- Yavuzcan H. G., Şahin D., Gür B., Sevgül Ö., Yavuz C. An Instructional Model for Social Design Education: A Design Project for Stray Animals Including Production-Based Learning Approach // International Journal of Technology and Design Education. 2019. Vol. 24. April. P. 33–64.
- Zhu G., Raman P., Xing W., Slotta J. Curriculum design for social, cognitive and emotional engagement in Knowledge Building // International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2021. Vol. 18, iss. 1. P. 1–19. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00276-9
- Ушаков К. М. Как сделать школу лучше, или Социальный капитал как приоритет. М. : Сентябрь, 2017. 160 с.
- Tromp N., Vial S. Five components of social design: A unified framework to support research and practice // The Design Journal. 2023. Vol. 26, iss. 2. P. 210–228. https://doi.org/10.1080/14606925.2022.2088098
- Raghunath N., Koronis G., Karthikayen R., Silva A., Yogiaman Ch. A social science mixed-methods approach to stimulating and measuring creativity in the design classroom // Design Science. 2023. Vol. 9. Article e34. https://doi.org/10.1017/dsj.2023.32
- Marshalsey L., Sclater M. Arts-Based Educational Research: The Challenges of Social Media and Video-Based Research Methods in Communication Design Education // The International Journal of Art & Design Education (iJADE). 2019. Vol. 38, iss. 3. P. 723–739. https://doi.org/10.1111/jade.12252
- Knappertsbusch F., Schreier M., Burzan N., Fielding N. Innovative Applications and Future Directions in Mixed Methods and Multimethod Social Research // Mixed Methods and Multimethod Social Research – Current Applications and Future Directions. 2023. Vol. 24, № 1. Article 22. https://doi.org/10.17169/fqs-24.1.4013
- Ясвин В. А. Психолого-педагогический проект Молодёжной академии жизнетворчества // Вестник РГГУ. Серия «Психология. Педагогика. Образование». 2010. № 17. С. 162–183. EDN: NDSRFX
- Дьюи Дж. Демократия и образование. М. : Педагогика-Пресс, 2000. 384 с. EDN: QOGTVD
- Махмутов М. И. Проблемное обучение: основные вопросы теории. М. : Педагогика, 1975. 364 с.
- Лернер И. Я. Проблемное обучение. М. : Знание, 1974. 64 с.
- Калувэ Л. де, Маркс Э., Петри М. Развитие школы: модели и изменения / пер. с англ. Е. Н. Максимовой ; науч. ред. А. К. Зайцева. Калуга : Калужский институт социологии, 1993. 239 с.
- Ясвин В. А. Школьная среда как предмет измерения: экспертиза, проектирование, управление. М. : Народное образование, 2019. 448 с. EDN: BHGICT