Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Fadeeva T. Y., Kosareva S. A. The correlation between self-organization o f educational activity and refl exivity of students depending on gender. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 4, pp. 306-315. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-4-306-315, EDN: SIWKMC

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 94)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 63)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9:3 7.015.3
EDN: 
SIWKMC

The correlation between self-organization o f educational activity and refl exivity of students depending on gender

Autors: 
Fadeeva Tatyana Yu., Saratov State University
Kosareva Svetlana A., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the study is due to the necessity to develop st udents’ self-organization skills in the process of their education since this competence needs mastering by specialists while their implementing professional activities in modern work conditions. The objective of the study is to establish the correlation between self-organization of educational activities and refl exivity of students, depending on gender. Presumably, the gender characteristics of the correlation between self-organization of educational activity and refl exivity are determined by the extent to which this correlation is manifested. The sample of the research comprises full-time 1st and 2nd year students of Computer Science and Information Technology Department and Economics Department of Saratov State University (Saratov) (N = 106) (70 boys – 66%, 36 girls – 34%) aged 17–19 years. The following methods were used: “Questionnaire of self-organization of activity (QSA)” (E. Yu. Mandrikova), “Questionnaire of refl exivity” (V. N. Karandashev). There have not been found any signifi cant diff erences between the studied parameters depending on gender. There have been recorded the greatest number of relations between the components of self-organization and the level of refl exivity in the group of young men. Apparently, both in the group of boys and in the group of girls, a high level of refl exivity correlates with a high level of fi xation on structuring activities and a low level of perseverance. Correlations between refl exivity and self-organization of activity and its components «Regularity» and «Self-organization» have been found in the sample of young men. The fact that there have been identifi ed certain characteristics of the correlation between self-organization and refl exivity in students at the beginning of their academic university career constitutes the novelty of the research. The applied aspect of the research results is determined by the possibility to use them while creating programs to enhance students’ self-organization of activities in educational practice.

Reference: 
  1. Мандрикова Е. Ю. Разработка опросника самоорганизации деятельности (ОСД) // Психологическая диагностика. 2010. № 2. С. 87–111.
  2. Sainz M.-A., Ferrero A. M., Ugidos A. Time management: skills to learn and put into practice // Education and Training. 2018. Vol. 61, no. 5. P. 635‒648. https://doi.org/10.1108/ET-01-2018-0027
  3. Владимирова Н. М., Копеина Н. С. Самоорганизация как важнейшее условие становления профессионала // Социальные и психологические проблемы целевой интенсивной подготовки специалистов / под ред. В. П. Трусова. Л. : Изд-во ЛГУ, 1989. С. 86‒92.
  4. Афанасьева Н. А. Самоорганизация – фактор успешности учебной деятельности // Фундаментальные исследования. 2008. № 2. С. 60‒61.
  5. Андреев В. И. Саморазвитие творческой, конкурентоспособной личности менеджера. Казань : Фирма «СКАМ», 1992. 207 с.
  6. Котова С. С. Самоорганизация учебно-профессиональной деятельности студентов. Екатеринбург : РГППУ, 2012. 208 с.
  7. Заенутдинова Н. А. Формирование готовности к самоорганизации у студентов педагогического колледжа в образовательном процессе: дис. ... канд. пед. наук. Магнитогорск, 2000. 159 с.
  8. Романова Л. М. Проектирование программы формирования компетенций самоорганизации у студентов вуза // Вестник Казанского государственного энергетического университета. 2017. № 1 (33). С. 105‒114.
  9. Архангельский Г. А., Бехтерев С. В., Лукашенко М. А., Телегина Т. В. Тайм-менеджмент. Полный курс: учеб. пособие / под ред. Г. А. Архангельского. М. : Альпина Паблишер, 2017. 311 c.
  10. Смоловик Г. Н. Персональный менеджмент: учеб. пособие. Новосибирск : Сибирский государственный университет телекоммуникаций и информатики, 2020. 137 c.
  11. Косарева С. А. Педагогическое сопровождение повышения уровня самоорганизации студентов: дис. … канд. пед. наук. Саратов, 2022. 185 с.
  12. Пакулина С. А. Преодолевающая адаптация: системообразующий фактор и условие формирования самостоятельности студентов в вузе. Москва : Издательство Современной гуманитарной академии, 2010. 369 с.
  13. Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. Москва : АСТ ; СПб : Прайм-Еврознак, 2009. 811 с.
  14. Степанов С. Ю., Семенов И. Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования // Вопросы психологии. 1985. № 3. С. 31–40.
  15. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М. : Педагогика-Пресс, 1999. 536 с.
  16. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Смысл, 2005. 352 с.
  17. Шадриков В. Д. Ментальное развитие человека. М. : Аспект Пресс, 2007. 284 с.
  18. Сизикова Т. Э. Влияние полимодальности рефлексии на самоорганизацию личности // Science for Education Today. 2019. Т. 9, № 1. С. 57‒75. https://doi.org/10.15293/2658-6762.1901.04
  19. Семенов И. Н., Двоеглазова М. Ю. Роль рефлексии в самоорганизации и развитии сознания личности в профессиональном образовании // Мир психологии. 2011. № 2 (66). С. 131‒143.
  20. Нюдюрмагомедов А. Н., Абдурагимова Л. А., Ибрагимов Н. Г. Потенциал рефлексии в развитии умений самоорганизации преподавателей и студентов // Казанский педагогический журнал. 2020. № 6 (143). С. 104‒111. https://doi.org/10.51379/KPJ.2020.48.21.014
  21. Рабина Е. И. Формирование самоорганизованной во времени личности студента в образовательном процессе вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук. Тольятти, 2014. 24 с.
  22. Карандашев В. Н. Психологические основы развития студента как субъекта учения: дис. ... д-ра психол. наук. СПб., 1994. 420 с.
  23. Ишков А. Д. Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности. М. : Издательство АСВ, 2004. 224 с.
  24. Галай И. А., Айзман Р. И. Гендерные особенности личностного потенциала студентов первого курса педагогического вуза // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7, № 1. С. 95‒105. https://doi.org/10.15293/2226- 3365.1701.07
  25. Adams R. V., Blair E. Impact of time management behaviors on undergraduate engineering students’ performance // SAGE Open. 2019. Vol. 9, iss. 1. https://doi.org/10.1177/2158244018824506
  26. Razali S. N. A. M., Rusiman M. S., Gan W. S., Arbin N. The impact of time management on students’ academic achievement // Journal of Physics: Conference Series. 2018. Vol. 995, no. 1. P. 012042. https://doi.org/10.1088/1742-6596/995/1/012042
  27. Леонтьев Д. А., Аверина А. Ж. Феномен рефлексии в контексте проблемы саморегуляции // Психологические исследования. 2011. № 2. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2011n2-16/463-leontiev-averina16.html (дата обращения: 15.02.2018).
  28. Голубева Н. М. Особенности рефлексии в психологической адаптации студентов к образовательной среде организации высшего образования: дис. ... канд. психол. наук. Саратов, 2018. 205 с.
  29. Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становления человека. М. : Изд-во УРАО, 2002. 160 с.
  30. Рыльская Е. А., Мошкина Л. Д. Гендерные особенности структуры интегральной индивидуальности студентов // Science for Education Today. 2020. Т. 10, № 3. С. 45‒64. https://doi.org/10.15293/2658-6762.2003.03
  31. Литвинова Е. М., Максимова Н. Л., Ефимова О. Н., Васильева Л. Г. Гендерные особенности связи психологического благополучия и социально-психологических особенностей личности студентов // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 55, ч. 6. С. 206‒213. https://doi.org/29373240
  32. Лукьянов А. С., Фурсова Д. В. Особенности взаимосвязи механизмов психологической защиты и гендерной идентичности у студентов: результаты эмпирического исследования // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75, ч. 1. С. 276‒279. https://doi.org/ 49179773
  33. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. СПб. : Питер, 2001. 288 с.
  34. Александрова Е. А. Педагогическое сопровождение старшеклассников в процессе разработки и реализации индивидуальных образовательных траекторий: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Тюмень, 2006. 42 с.
Received: 
25.07.2022
Accepted: 
13.09.2022
Published: 
23.12.2022
Short text (in English):
(downloads: 45)