Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Skvortsova V. O. Social Aspects in the Study of Non-typical Personal Development. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 2, pp. 168-174. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-2-168-174

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 87)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.035

Social Aspects in the Study of Non-typical Personal Development

Autors: 
Skvortsova Veronica O., Saratov State University
Abstract: 

The article presents theoretical analysis of the problem of child’s non-typical development. It also shows correlation between personal de­velopment and socialization theories, as well as interrelation between the terms «social environment» and «educational environment». The article presents interpretation of individual social perception through the concept of social diagnostics of atypicality, which includes or­dinary diagnostics (social symbols) and diagnostics of social situa­tions in one’s life (social practices). Systematization of scientific ap­proaches (structural-functional, socio-cultural, eco-systematic) to the study of non-typical development of children with intellectual disabili­ties allowed to create the social model of interaction in the ordinary and educational environments. The article describes functions of the institute of special education as a necessary condition for culture re­production, social control, and social mobility as the most important factor of social democratization and humanization.

Reference: 
  1. Радаев В. В., Шкаратан О. И.Социальная стратификация. М., 1995. 237 с.
  2. Ковалева А. И. Социализация личности : норма и отклонение. М., 1996. 224 с.
  3. Современная американская социология. М., 1997. 114 с.
  4. Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М., 1995.323 с.
  5. Социология в России / под ред. В. А. Ядова. М., 1998.196 с.
  6. Слободчиков В. Образовательная среда : реализации целей образования в пространстве культуры // Новые ценности образования : культурные модели школ. 1997.Вып. 6. С. 177–184.
  7. Назарова А. А. Специальное образование как институт цивилизованного общества : автореф. дис. … канд. социол. наук. Саратов, 1999. 18 с.
  8. Замский Х. С. Умственно отсталые дети : история их изучения, воспитания и обучения с древних времен до середины ХХ века. М., 1995. 400 с.
  9. Зайцев Д. В. Институциализация специального образования // Социальные проблемы образования : методология, теория, технологии. Саратов, 1999. С. 138–140.
  10. Малофеев Н. Н. Современный этап в развитии системы специального образования в России : результаты исследования как основа для построения программы развития // Дефектология. 1997. № 4. С. 3–16.
  11. Thomson G. Legislation and provision for the mentally handicapped child in Scotland since // Oxford Review of Education. 1983. P. 18.
  12. Катаева А. А., Стребелева Е. А. Дошкольная олигофренопедагогика. М., 1998. 208 c.
  13. Дементьева Н. Ф., Багаева Г. Н., Исаева Т. Н. Социальная работа с семьей ребенка с ограниченными возможностями. М., 1996. С. 93.
Published: 
30.06.2014
Short text (in English):
(downloads: 53)