Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Shustova L. Р., Danilov S. V., Bodina N. S., Chenakina, A. G. Social and cultural practices as a means of self-actualization of students of the supplementary education institutions. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 3, pp. 260-270. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-3-260-270

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 185)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.03

Social and cultural practices as a means of self-actualization of students of the supplementary education institutions

Autors: 
Shustova Lyubov Р., Ulyanovsk State Pedagogical University named after IN Ulyanov
Danilov Sergey V., Ulyanovsk State Pedagogical University named after IN Ulyanov
Bodina Natalya S., Regional Model Center for Additional Education for Children of the Ulyanovsk Region
Chenakina, Anna G., Children and Youth Center № 3
Abstract: 

The relevance of the work is determined by the insuffi cient previous study of the infl uence of socio-cultural practices on the selfactualization of students of the supplementary education institutions. The purpose of the research is to study the infl uence of socio-cultural practices on the self-actualization of students of the supplementary education institutions. Hypothesis: participation of students in sociocultural practices will contribute to their self-actualization. The study sample was formed by adolescents aged 12–18. The experimental sample (n = 109) is represented by the students of DUC (Children-Adolescents Center) No. 3, the control one (n = 98) is formed by the students of SOSH (secondary school) No. 27, CDT (Center of Children’s Creative Work) No. 4, CRTDIU (Center of Children’s and Youth’s Creativity Development) named after A. Matrosov in Ulyanovsk. To study self-actualization, the following methods were used: the questionnaire “Success Motivation and Fear of Failure” by A. A. Rean, the Personal Orientation Inventory by E. Shostrom (adapted by A. Jones and R. Crandall). It has been found out that the use of socio-cultural practices in the supplementary education institutions leads to a noticeable increase in motivation for success and a decrease in motivation for avoiding failures among adolescents, and also to an increase in the number of students with a high level of self-actualization. Simultaneously, an increase in these indicators was also observed in the control group, but it was less signifi - cant. This is manifested in an increase in the number of winners and prize-winners of competitions, exhibitions, Olympiads among children who have been actively participating in socio-cultural practices for a long time. The authors make a conclusion about the positive impact of socio-cultural practices on the adolescents’ motivation and self-actualization. This experience can be recommended for use in schools and supplementary education institutions. 

Reference: 
  1. Приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 287 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования». 2021. URL: https://www.garant. ru/products/ipo/prime/doc/401333920/ (дата обращения: 30.05.2022).
  2. Николина В. В., Фефелова О. Е. Социокультурная практика в современном образовании // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 4. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/ view?id=24915 (дата обращения: 30.05.2022).
  3. Асмолов А. Г. Стратегия и методология социокультурной модернизации образования // Проблемы современного образования. 2010. № 4. С. 4‒18.
  4. Крылова Н. Б. Культурология образования. М. : Народное образование, 2000. 272 с.
  5. Слободчиков В. И. Антропологическая перспектива отечественного образования. Екатеринбург : Издательский отдел Екатеринбургской епархии, 2009. 264 с.
  6. Тегетаева Ж. Р. Организационно-педагогическая поддержка включения обучающихся педагогического вуза в разнообразные социокультурные практики // Повышение качества подготовки педагогических кадров: Проблемы. Инновационные технологии. Опыт: сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. / под общ. ред. Ж. Х. Баскаевой. Владикавказ : Северо-Осетинский государственный университет им. К. Л. Хетагурова, 2019. С. 150‒156.
  7. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения. М. : ИНТОР, 1996. 544 с.
  8. Крылова Н. Б. Антропологический, деятельностный и культурологический подходы. Тезаурус // Новые ценности образования. 2013. Вып. 7. C. 68‒75.
  9. Флоренкова В. А. Модель интеграции внеурочной деятельности и дополнительного образования в культурно-образовательном пространстве школы // Непрерывное образование в Санкт-Петербурге. 2017. № 2 (6). С. 24‒28.
  10. Астафьева О. Н. О типологии социокультурных практик в постнеклассической науке // Постнеклассические практики: определение предметных областей: материалы междунар. междисц. семинара. М. : МАКС Пресс, 2008. С. 20‒29.
  11. Лазебная Е. Особенности внедрения культурных практик в систему работы дошкольных образовательных организаций. URL: https://www.maam.ru/ detskijsad/osobenosti-vnedrenija-kulturnyh-praktik-vsistemu-raboty-doshkolnyh-obrazovatelnyh-organizacii.html (дата обращения: 30.05.2022).
  12. Литвинова Е. А. Культурные практики в дошкольном образовании. URL: https://nsportal.ru/detskii-sad/ vospitatelnaya-rabota/2015/11/16/kulturnye-praktikiv-doshkolnom-obrazovanii-doklad (дата обращения: 30.05.2022).
  13. Коваленко Л. А. Культурные практики в дошкольном образовании. URL: https://nsportal.ru/detskiy-sad/ raznoe/2019/02/13/kulturnye-praktiki-v-doshkolnomobrazovanii (дата обращения: 30.05.2022).
  14. Киндерова О. И. Культурные образовательные практики – эффективное средство развития интересов и познавательных действий дошкольников // Молодой ученый. 2017. № 8 (142). С. 337‒340.
  15. Коржова Е. Г. Формирование представлений о творчестве композиторов-классиков у старших дошкольников в культурных практиках (на примере музыкальной гостиной). Белгород : БелГУ, 2016. 138 с.
  16. Шехтман И. В. Социокультурные практики в современном образовательном процессе ДОУ. URL: https://infourok.ru/sociokulturnie-praktiki-vsovremennom-obrazovatelnom-.... html (дата обращения: 30.05.2022).
  17. Создание условий для реализации социокультурных практик в образовательной деятельности / под общ. ред. С. О. Шуваловой, О. Ю. Семеновой. Рыбинск, МУ ДПО «Информационно-образовательный Центр», 2019. 138 с.
  18. Иванов М. В. Модель организации социокультурных практик молодежных приключений (на примере студенческого бала) // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, вып. 4 (40). С. 367‒372. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2021- 10-4-367-372  
  19. Иванов М. В., Александрова Е. А. Возможности влияния социокультурных практик молодёжных приключений на развитие образовательной среды // Культурное наследие г. Саратова и Саратовской области: материалы X Междунар. науч.-практ. конф. / под общ. ред. Ю. Ю. Андреевой и И. Э. Рахимбаевой. Саратов : Саратовский источник, 2021. С. 282‒289.
  20. Еваева А. Э. Театральные проекты как социокультурная практика педагогики творчества: содержание и формы // Вестник современных исследований. 2019. № 1.6 (28). С. 120-123. URL: https://www.elibrary.ru/ item.asp?id=36945301 (дата обращения: 30.05.2022).
  21. Александрова Е. А. Социокультурные возможности образовательного пространства и детско-взрослых сообществ в контексте формирования у ребенка духовно-нравственной культуры // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия IV: Педагогика. Психология. 2014. Вып. 4 (35). С. 52‒59. https://doi.org/ 10.15382/ sturIV201435.52-59
  22. Александрова Е. А. Формирование картины мира ребенка и его педагогическое сопровождение // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2012. Т. 1, вып. 2. С. 41‒44.
  23. Шустова Л. П., Гриценко В. В. Модель использования социокультурных практик как средства самоактуализации обучающихся в организации дополнительного образования // Нижегородское образование. 2020. № 3. С. 42‒48.
  24. Социокультурные практики в учреждении дополнительного образования детей / под общ. ред. Л. П. Шустовой. Ульяновск : Simjet, 2021. 180 с.
  25. Гриценко В. В., Шустова Л. П., Никитина О. Г. Воспитание личности в условиях дополнительного образования на основе поликультурного подхода // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2015. Т. 4, вып. 4. С. 351‒360. https://doi. org/10.18500/2304-9790-2015-4-4-351-360
  26. Голубева О. В., Лебедева Т. Е., Толстенева А. А. Социокультурная практика: опыт апробации и направления развития сетевого взаимодействия // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 5. С. 416. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=21626 (дата обращения: 30.05.2022).
  27. Иванова И. В. Роль дополнительного образования в саморазвитии подростков // Вестник Калужского университета. 2018. № 3. С. 97‒101. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=36565726 (дата обращения: 30.05.2022). НЕТ doi
  28. Бордовская Н. В., Реан А. А. Педагогика. СПб. : Питер, 2000. 304 с.
  29. Гозман Л. А., Кроз М. В., Латинская М. В. Самоактуализационный тест. М. : Роспедагенство, 1995. 56 с.
  30. Маслоу А. Самоактуализация // Психология личности. Тексты / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, А. А. Пузырея. М. : Изд-во МГУ. 1982. С. 108‒117. 
Received: 
23.04.2022
Accepted: 
13.06.2022
Published: 
30.09.2022