Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V., Usova N. V. Psychological and pedagogical support of youths when developing their competence in the social activity manifestation. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 4, pp. 340-355. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-4-340-355, EDN: RBIQIG

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 109)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 56)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.62
EDN: 
RBIQIG

Psychological and pedagogical support of youths when developing their competence in the social activity manifestation

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Usova Nataliya V., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the research is determined by the public demand for the development of scientifi cally based programs of work with modern young people that allow developing youths’ social activity. The objective of the study is to design the technology of psychological and pedagogical support of youths in their social activity manifestation that is based on the theoretical model of its structural and functional organization. The research hypothesizes that psychological and pedagogical support of young people in the manifestation of their social activity will be eff ective if it is designed on the basis of a scientifi cally grounded technology based on the concept of a systemic (structural and functional) approach. The research methods include theoretical analysis on the problem of social activity and social competence of the youth; structural and functional analysis; content analysis; theoretical modeling and design. The article shows the correlation between the social competence and social activity of the individual. The authors have developed and theoretically substantiated a model of the personal competence in the manifestation of their social activity, that refl ects the structural and functional organization of a person’s social competence and the system of its correlations with social activity. On the basis of the developed model, the authors have designed the technology of psychological and pedagogical support of youths that is based on the principles of the system-activity approach. The technology includes the description of the forms and methods of work with young people that correspond to the four stages of its implementation - content-evaluating, organizational-technological, implementation, and resulting stages. In solving the youth policy tasks, the presented technology allows for systematically organized work with modern youths aimed at increasing their competence in the social activity manifestation in various forms of socially-oriented activities.

Reference: 
  1. Strauss W., Howe N. The Fourth Turning: What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny. New York: Broadway Books, 1997. 382 p.
  2. Beyhan A. Do intrinsic and extrinsic motivation factors differ for Generation X and Generation Y? // International Journal of Business and Social Science. 2014. Vol. 5, no. 5. P. 12–20.
  3. McDougall J., Potter J. Curating media learning: Towards a porous expertise. E-Learning and Digital Media. 2015. Vol. 12, iss. 2. P. 199–211. https://doi.org/10.1177/2042753015581975
  4. Яровова Т. В., Бурба А. А. Российская молодежь 21 века: ее социально-культурная характеристика и ценностная ориентация // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-4. С. 303–306.
  5. Шамионов Р. М. Социальная активность молодежи: системно-диахронический подход // Российский психологический журнал. 2019. Т. 16, № 1. С. 166–188. https://doi.org/10.21702/rpj.2019.1.8
  6. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Арендачук И. В., Бочарова Е. Е., Усова Н. В., Кленова М. А., Шаров А. А., Заграничный А. И. Психология социальной активности молодежи / под ред. Р. М. Шамионова. М. : Перо, 2020. 200 с.
  7. Арендачук И. В. Деятельностные характеристики социальной активности молодежи разных возрастных групп // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2020. Т. 9, вып. 2 (34). С. 148–161. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2020-9-2-148-161
  8. Бейлина Н. С. Сущность понятия «социальная компетентность» // Вестник Череповецкого государственного университета. 2011. № 3 (32). С. 97–99.
  9. Беляева Т. Б. Модель социальной компетентности // Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. 2005. № 31. С. 8–12.
  10. Weiss C., Wilson S. J., Francis K., Hyra A., Norvel J. Improving Social Competence Programs for Children and Youth: Recommendations for Aligning Programs with Evidence on Core Components. Rockville: U.S. Department of Health and Human Services, 2021. 26 p.
  11. Ma H. K. Social Competence as a Positive Youth Development Construct: A Conceptual Review // The Scientifi c World Journal. 2012. Vol. 3. Article 28747. https://doi.org/10.1100/2012/287472
  12. Gedviliene G., Gerviene S., Pasvenskiene A., Ziziene S. The social competence concept development in higher education // European Scientifi c Journal. 2014. Vol. 10, no. 28. P. 36–49.
  13.  Шишленин Д. А. Модель социальной компетентности личности выпускника военного вуза // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2012. Т. 18, № 4. С. 113–114.
  14. Новикова А. А., Мехришвили Л. Л. Проблематика развития социальной компетентности обучающихсяв высшей школе // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2019. № 4 (61). С. 60–66. https://doi.org/10.26105/SSPU.2019.61.4.004
  15. Лукьянова М. И. Социальная компетентность как компонент управленческой культуры руководителя // Психология инновационного управления социальными группами и организациями. Кострома : Костромской государственный университет им. Н. А. Некрасова, 2001. С. 240–242.
  16. Романов В. А. Социальная и эмоциональная компетентность: сравнительный анализ // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 58-1. С. 189–192.
  17. Габелая И. В. Показатели социальной компетентности у подростков // Вестник ЮУрГУ. Серия «Психология». 2013. Т. 6, № 3. С. 166–119.
  18. Абенова И. А. Характеристика понятия «социальная компетентность» // Вестник науки и образования. 2021. № 10 (113), ч. 1. С. 68–72.
  19. Хазова С. А. Компетентность конкурентоспособного специалиста по физической культуре и спорту. М. : Академия естествознания, 2010. 91 с.
  20. Нагайченко Н. Н. Социальная компетентность старшеклассников: содержание и структура понятия // Ярославский педагогический вестник. 2012. Т. 2, № 3. С. 14–19.
  21. Пискунова Е. Н., Чадкина С. В. Структурно-функциональный анализ социальной компетентности студентов техникума // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 194–202. https://doi.org/10.18384/2310-7219-2018-3-194-202
  22. Федотова Е. О. Развитие когнитивного компонента социальной компетентности студентов вуза в процессе профессиональной подготовки // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия № 1. Психологические и педагогические науки. 2019. № 2. С. 128–134. https://doi.org/10.24411/2308-7218-2019-10223
  23. Гиенко Л. Н. Социальная компетентность подростков группы риска // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 1 (68). С. 102–103.
  24. Тугушев Р. Х. Системная персонология: количественный и качественный анализ. Саратов : Колледж, 1998. 272 с.
  25. Колесов В. И., Смолонская А. Н., Смолонский С. И. Сущность определения проблемы в структуре социальной компетентности // Символ науки. 2018. № 8. С. 76–77.
  26. Белимова А. А. Социальный опыт личности как содержание социальной компетентности будущего специалиста // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2019. № 1 (101). С. 66–72. https://doi.org/10.26293/chgpu.2019.101.1.009
  27. Грасс Т. П., Петрищев В. И., Романюк Я. А. Развитие социальной компетентности старшеклассников в США как условие успешной экономической социализации // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2018. Т. 43, № 1. С. 6–13. https://doi.org/10.25146/1995-0861-2018-43-1-36
  28. Гороховская Н. А., Рулиене Л. Н. Социальная компетентность как цель образования личности // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2017. Вып. 2. С. 16–21.
  29. Кайванов В. А. Условия и технологии развития социальной компетентности подростков // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-4. С. 122–124.
  30. Щербакова Т. Н., Тамасханова Х. Х., Кладько А. И. Социальная компетентность и успешность адаптации студентов // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2017. № 1. С. 207–211.
  31. Иванова Т. Ю., Леонтьев Д. А., Осин Е. Н., Рассказова Е. И., Кошелева Н. В. Современные проблемы изучения личностных ресурсов в профессиональной деятельности // Организационная психология. 2018. Т. 8, № 1. С. 85–121.
  32. Водопьянова Н. Е. Современные концепции ресурсов субъекта профессиональной деятельности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 16. Психология. Педагогика. 2015. № 1. С. 45–54.
  33. Тоистева О. С. Системно-деятельностный подход: сущностная характеристика и принципы реализации // Педагогическое образование в России. 2013. № 2. С. 198–202.
  34. Асмолов А. Г. Стратегия и методология социокультурной модернизации образования // Проблемы современного образования. 2010. № 4. С. 4–18.
  35. Григорьев С. И., Гуслякова Л. Г., Павлов С. Н. Социальная работа с молодежью: основные направления и современные формы. М. : КноРус, 2011. 216 с.
  36. Репин В. В., Елиферов В. Г. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2013. 544 с.
  37. Королева Ю. А. Модель психологического сопровождения развития социально-психологической компетентности подростков с отклонениями в развитии // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60-2. С. 428–431.
  38. Григорьева М. В. Специфика форм социальной активности личности и групп в зависимости от социально-демографических характеристик и уровня образования Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 8. С. 48–52. https://doi.org/10.24158/ spp.2020.8.8
  39. Шамионов Р. М., Григорьева М. В. Методика диагностики компонентов социально-ориентированной активности // СПЖ. 2019. № 74. С. 26–41. https://doi.org/10.17223/17267080/74/2
  40. Shamionov R. M., Grigoryeva M. V., Grigoryev A. V. World Assumptions and Youth Identity as Predictors of Social Activity Preferences // Psychology in Russia: State of the Art. 2019. Vol. 12, no. 2. P. 115–133. https://doi.org/10.11621/pir.2019.0209
  41. Бочарова Е. Е. Регулятивные и мировоззренческие факторы различных форм социальной активности молодежи // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2018. Т. 7, вып. 4 (28). С. 333–345. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2018-7-4-333-345
  42. Бочарова Е. Е. Представление личности о культурно-исторических фактах и их роли в детерминации социальной активности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 1. С. 22–35. https:// doi.org/10.18384/2310-7235-2020-1-22-35
  43. Арендачук И. В. Субъектно-деятельностные детерминанты видов социальной активности учащейся молодежи // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2019. Т. 16, № 4. С. 560–581. http://dx.doi.org/10.22363/2313-1683-2019-16-4-560-581
  44. Усова Н. В. Психодинамические предикторы направленности социальной активности // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. № 3. С. 95–100. https://doi.org/10.34216/2073-1426-2019-25- 3-95-100 
  45. Арендачук И. В. Характеристики психологической готовности к социальной активности как детерминанты разных форм ее проявления у российской студенческой молодежи в Саратовском регионе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18, № 1. С. 64–84. http://dx.doi.org/10.22363/2313-1683-2021-18-1-64-84
  46. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Григорьев А. В. Волевые качества как предикторы значимости социальной активности студентов // Социальная психология и общество. 2019. Т. 10, № 1. С. 18–34. https://doi.org/10.17759/sps.2019100102
  47. Бочарова Е. Е. Структурная организация регулятивных факторов различных форм социальной активности молодежи // Вестник Удмуртского университета. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2018. Т. 28, № 4. С. 383–389.
  48. Усова Н. В. Изучение соотношения характеристик совладающего поведения и социальной активности личности в условиях социальной и трудовой неопределенности // Перспективы науки и образования. 2020. № 5 (47). С. 357–367. https://doi.org/10.32744/pse.2020.5.25
  49. Шамионов Р. М. Соотношение социальной активности и удовлетворенности базовых психологических потребностей, субъективного благополучия и социальной фрустрации молодежи // Сибирский психологический журнал. 2020. № 77. С. 176–195. https://doi.org/10.17223/17267080/77/9
  50. Григорьева М. В. Потребностно-мотивационные факторы социальной активности личности в разных условиях социализации // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 11 (55). С. 35–41.
  51. Кленова М. А. Мотивация протестной и социальнополитической активности личности и ее потенциал в системе смысловых ориентаций // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, вып. 1 (37). С. 53–61. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2021-10-1-53-61
  52. Арендачук И. В. Ценностно-смысловые факторы социальной активности у молодежи в различных условиях жизнедеятельности // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2018. Т. 7, вып. 4 (28). С. 346–358. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2018-7-4-346-358
  53. Шамионов Р. М., Бочарова Е. Е., Невский Е. В. Роль ценностей в приверженности молодежи различным видам социальной активности // Социальная психология и общество. 2022. Т. 13, № 1. С. 124–141. https://doi.org/10.17759/sps.2022130108
  54. Гаврилова А. С., Таран В. Н. Интеллектуальные карты (ментальные карты). Применение интеллект-карт в учебной деятельности // Наука и перспективы. 2019. № 4. С. 3–8.
  55. СаенкоЮ. В. Регуляция эмоций: тренинги управления чувствами и настроениями. СПб. : Речь, 2010. 222 с.
  56. Kember D. A four-category scheme for coding and assessing the level of refl ection in written work // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2008. Vol. 33, iss. 4. P. 369–379. https://doi.org/10.1080/02602930701293355
  57. Ryan R., Niemiec С. P. Self-determination theory in schools of education: Can an empirically supported framework also be critical and liberating? // Theory and Research in Education. 2009. Vol. 7, iss. 2. P. 263‒272. https://doi.org/10.1177/1477878509104331
  58. Кожуховская Л. С., Позняк И. В. Рефлексивные техники, методы и приемы // Народная асвета. 2009. № 4. С. 6–36.
  59. Брыксина О. Ф. Дидактический потенциал инфографики: о полифункциональности в образовании // Поволжский педагогический вестник. 2020. Т. 8, № 2 (27). С. 85–92.
Received: 
20.07.2022
Accepted: 
09.09.2022
Published: 
23.12.2022
Short text (in English):
(downloads: 37)