For citation:
Shustova I. Y. Pedagogical Akmeology Shustova I. Yu. Pedagogical Co-action Subjectivity of a Pupil . Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 4, pp. 74-78. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-4-74-78
Pedagogical Akmeology Shustova I. Yu. Pedagogical Co-action Subjectivity of a Pupil
The pedagogical co-action is the teacher’s orientation to the activity of a pupil in the process of self-determination. The pedagogical practice within the youth subjectivity is pupil by the space of peculiar human relations, co-existent community, joint aim-and value-determined activity and reflexive consciousness. The two directions of teachers’ activity are presented: the pedagogical support and co-action by means of creating upbringing environment as an event within the atmosphere of mutual understanding and respect.
- См.: Григорьев Д. В. Создание воспитательного пространства : событийный подход // Современные гуманитарные подходы в теории и практике воспитания : сб. науч. ст. Пермь, 2001. С. 77–88.
- См.: Слободчиков В. И. Очерки психологии образования. 2-е изд., перераб. и доп. Биробиджан, 2005. 272 с.
- См.: Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. 2-е изд. / отв. ред. Е. В. Шорохова. М., 1976. 416 с.
- См.: Слободчиков В. И. Развитие субъективной реальности в онтогенезе : автореф. дис. в форме науч. докл. ... д-ра психол. наук. М., 1994. 78 с.
- См.: Алексеев Н. Г. Проектирование и рефлексивное мышление // Развитие личности. 2002. No 2. С. 85–103.
- См.: Газман О. С. Неклассическое воспитание : от авторитарной педагогики к педагогике свободы. М., 2002. 296 с.
- См.: Михайлова Н. Н. Свободоспособность как результат развития субъектности ребенка в процессе педагогической поддержки // Классный руководитель. 2000. No 3. С. 51–57.
- См.: Михайлова Н. Н., Юсфин С. М. Педагогика поддержки : учеб. -метод. пособие. М., 2001. 208 с.