Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Shustova I. Y. Pedagogical Akmeology Shustova I. Yu. Pedagogical Co-action Subjectivity of a Pupil . Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 4, pp. 74-78. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-4-74-78

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 70)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37 013 77

Pedagogical Akmeology Shustova I. Yu. Pedagogical Co-action Subjectivity of a Pupil

Autors: 
Shustova Inna Yu, Institute for Strategy of Education Development of the Russian Academy of Education
Abstract: 

The pedagogical co-action is the teacher’s orientation to the activity of a pupil in the process of self-determination. The pedagogical practice within the youth subjectivity is pupil by the space of peculiar human relations, co-existent community, joint aim-and value-determined activity and reflexive consciousness. The two directions of teachers’ activity are presented: the pedagogical support and co-action by means of creating upbringing environment as an event within the atmosphere of mutual understanding and respect.

Reference: 
  1. См.: Григорьев Д. В. Создание воспитательного пространства : событийный подход // Современные гуманитарные подходы в теории и практике воспитания : сб. науч. ст. Пермь, 2001. С. 77–88.
  2. См.: Слободчиков В. И. Очерки психологии образования. 2-е изд., перераб. и доп. Биробиджан, 2005. 272 с.
  3. См.: Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. 2-е изд. / отв. ред. Е. В. Шорохова. М., 1976. 416 с.
  4. См.: Слободчиков В. И. Развитие субъективной реальности в онтогенезе : автореф. дис. в форме науч. докл. ... д-ра психол. наук. М., 1994. 78 с.
  5. См.: Алексеев Н. Г. Проектирование и рефлексивное мышление // Развитие личности. 2002. No 2. С. 85–103.
  6. См.: Газман О. С. Неклассическое воспитание : от авторитарной педагогики к педагогике свободы. М., 2002. 296 с.
  7. См.: Михайлова Н. Н. Свободоспособность как результат развития субъектности ребенка в процессе педагогической поддержки // Классный руководитель. 2000. No 3. С. 51–57.
  8. См.: Михайлова Н. Н., Юсфин С. М. Педагогика поддержки : учеб. -метод. пособие. М., 2001. 208 с.
Published: 
27.12.2012