Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


субъектность

Formation of the personal agency stages of graduate students of a pedagogical university in the context of active teaching

The relevance of the research is determined by the necessity to train highly qualified specialists in the field of education. The master’s degree program is aimed at training professionals who have mastered the main activity types including professional activity in the chosen field and research activity, which requires great awareness and a high level of the personal agency development.

Lesson as Event of Education

The humanitarian space of the lesson in the contemporary society is to study the student’s subjective position development. Specific challenges of the students are analyzed in the article whose subjective position is characterized by different levels of development. Methods of pedagogical support within four steps of the lesson didactic environment are described.

Modern directions in studying adolescents’ personal agency

The relevance of the study is determined by the rapid growth in the number of studies on adolescents’ personal agency that require analysis. The personal agency of adolescents is increasingly viewed not just as a natural phenomenon of development, but as a desired teaching and educational result that attracts attention of psychologists and educators. This indicates the necessity for a clearer understanding of its development.

Христоцентрическая модель аксиологического воспитания в системе православного дополнительного образования: этапы становления аксиологической субъектности

Представлено теоретико-методологическое осмысление авторской христоцентрической модели аксиологического воспитания, разработанной в логике православной антропологии. Модель основана на сочетании православной педагогики как специфической научно-практической области с аксиологическим и личностно-смысловым подходами, лежащими в основе проектирования педагогического процесса.

About Defenition of Concept «Subject» and «the Subject Position»

In article variability of concept, theoretical approaches in their definition are covered a conceptual field a problem of subject.

Transformational giftedness of a personality: The role of professional identity and the person’s agency

The relevance of the research is determined by the two factors. Firstly, there is a social demand to identify and support gifted people, who represent an inalienable capital and a resource for the innovative development of society. Secondly, it is important to identify the determinants and mechanisms of giftedness in ontogenetic, socio-cultural and socio-psychological contexts.

Особенности становления стадий субъектности магистрантов педагогического вуза

В статье описан результат исследования, проведенного в рамках эксперимента, направленного на изучение становления стадий субъектности магистрантов педагогического вуза. Субъектность рассматривается, в рамках экопсихологического подхода, как психическое новообразование, возникающее и развивающееся во взаимодействиях индивида с окружающей средой и/или представляющей ее субъектами. В вузе такой средой становится образовательная среда.

The structure of the phenomenon of socio-psychological well-being of children’s personality: Concepts and results of empirical research

This study is relevant because socio-psychological well-being of children is rarely researched due to the diffi culty in identifying its indicators, which vary at diff erent stages of primary socialization. A partial solution to this problem is feasible if the concept of “socio-psychological well-being” is developed and its operationalization and psychometric verifi cation of the model on a specifi c age sample are conducted. The aim of this study is to carry out a psychometric verifi cation of the structure of socio-psychological well-being.

Современные направления исследований субъектности подростков

Актуальность исследования обусловлена стремительным ростом числа исследований, посвященных субъектности подростков, требующих анализа. Субъектность подростков все чаще рассматривается не просто как естественный феномен развития, но как желаемый образовательный и воспитательный результат, находящийся в фокусе внимания психологов и педагогов, что указывает на необходимость более четкого понимания процесса ее развития.

Структура феномена социально-психологическое благополучие личности детей: концептуальные представления и результаты эмпирического исследования

Аннотация. Актуальность исследования: социально-психологическое благополучие детей редко становится предметом исследования в связи с трудностью выделения показателей данного вида субъективного благополучия, их изменчивостью на разных стадиях первичной социализации. Частичное решение данной проблемы возможно посредством разработки понятия «социально-психологическое благополучие», его операционализации и психометрической проверки модели на конкретной возрастной выборке.

Pages