Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Kaptsov A. V., Khokhlova E. V. Formation of the personal agency stages of graduate students of a pedagogical university in the context of active teaching. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 4, pp. 366-374. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-4-366-374, EDN: SARNAP

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 3)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.99
EDN: 
SARNAP

Formation of the personal agency stages of graduate students of a pedagogical university in the context of active teaching

Autors: 
Kaptsov Alexander V., Samara branch of the State Autonomous educational institution of Moscow “Moscow City University”
Abstract: 

The relevance of the research is determined by the necessity to train highly qualified specialists in the field of education. The master’s degree program is aimed at training professionals who have mastered the main activity types including professional activity in the chosen field and research activity, which requires great awareness and a high level of the personal agency development. The study purpose is to identify changes in the manifestation degree of the personal agency stages which master’s degree students have in the context of active learning in the classroom. The study hypothesizes that using a set of active teaching methods helps to increase the manifestation degree of the personal agency stages of graduate students when assimilating learning skills. Participants: master’s degree students (N = 47) majoring in various fields of study at Volgograd State Socio-Pedagogical University (Volgograd) aged from 21 to 57 (M = 23.6 years old; SD = 5.2), of whom 32 (68%) are females and 15 (32%) are males. Methods (tools): to fi x the parameters of the manifestation degree of the personal agency stages of graduate students, the modified scale for diagnosing the development stages of students’ personal agency (by A. V. Kaptsov, E. I. Kolesnikova) was used. Results: the study shows an increase in the manifestation degree of the indicators of each stage, which was the result of the experimental teaching as part of the study. Main conclusions: using a set of active teaching methods in the classroom contributed to an increase in the manifestation degree of the personal agency stages of graduate students. This fact was proved by means of a typological approach through the identifi cation of three types of master’s degree students. Practical significance: the complex of active teaching methods used in classes with graduate students can be applied at diff erent levels of higher education.

Reference: 
  1. Абульханова К. А. О субъекте психической деятельности. М. : Наука, 1973. 288 с. EDN: TERKVD
  2. Асмолов А. Г. Культурно-историческая психология и конструирование миров. Воронеж : МОДЭК, 1996. 768 с. EDN: GVFUUQ
  3. Конопкин О. А. Осознанная саморегуляция как критерий субъектности // Вопросы психологии. 2008. № 3. С. 22–34. EDN: MXFNCJ
  4. Моросанова В. И. Индивидуальный стиль саморегуляции: феномен, структура и функции в произвольной активности человека. М. : Наука, 2001. 192 с. EDN: ZKEQPB
  5. Петровский В. А. Феномен субъектности в психологии личности: автореф. дис. ... д-ра психол. наук. М., 1993. 76 с. EDN: NLITGH
  6. Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Психология человека: Введение в психологию субъективности. М. : Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет, 2013. 360 с. EDN: VRRVWB
  7. Осницкий А. К. Деятельностное и личностное в проявлениях субъекта // Субъектный подход в психологии / под ред. А. Л. Журавлева, В. В. Знакова, З. И. Рябикиной, Е. А. Сергиенко. М. : Издательство «Институт психологии РАН», 2009. С. 315–324. EDN: TUPCNF
  8. Richardson M. J., Dale R., Marsh K. L. Complex dynamical systems in social and personality psychology: Theory, modeling, and analysis // Handbook of research methods in social and personality psychology / ed. by H. T. Reis, C. M. Judd. Cambridge UK ; New York : Cambridge University Press, 2014. P. 253–282. https://doi.org/10.1017/CBO9780511996481.015
  9. Steenbeek H., Geert van P. An empirical validation of a dynamic systems model of interaction: Do children of different sociometric statuses differ in their dyadic play? // Developmental Science. 2008. Vol. 11, iss. 2. P. 253–281. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2007.00655.x, PMID: 18333981
  10. Geert van P. Nonlinear complex dynamical systems in developmental psychology // Chaos and Complexity in Psychology: The Theory of Nonlinear Dynamical Systems / ed. by S. J. Guastello, M. Koopmans, D. Pincus. Cambridge : Cambridge University Press. 2008. P. 242–281. https://doi.org/10.1017/CBO9781139058544.009
  11. Watters P. A., Ball P. J., Carr S. C. Social processes as dynamical processes: Qualitative dynamical systems theory in social psychology // Сurrent Research in Social Psychology. 1996. Vol. 1, № 7. P. 60–68.
  12. Панов В. И., Капцов А. В. Структура стадий становления субъектности обучающихся: связность, целостность, формализация // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26, № 4. С. 91–103. https://doi.org/10.17759/pse.2021260408, EDN: ZVRWKB
  13. Писарева С. А., Тряпицына А. П. Методологические аспекты перехода к новой организации образовательного процесса // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2020. Т. 9, вып. 3 (35). С. 281–288. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2020-9-3-281-288, EDN: XIRNMR
  14. Пичкуров А. А. Профессиональное воспитание курсантов военных вузов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, вып. 4 (40). С. 352–359. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2021-10-4-352-359, EDN: HYSFIY
  15. Хохлова Е. В. Взаимосвязь личностных ценностей и стадий становления субъектности учебных действий студентов-филологов // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия: Психология. 2020. № 2 (28). С. 28–38. EDN: QQVHZY
  16. Панов В. И. Этапы овладения профессиональными действиями: экопсихологическая модель становления субъектности // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2016. № 4. С. 16–25. https://doi.org/10.11621/vsp.2016.04.16, EDN: YQFMSJ
  17. Капцов А. В., Колесникова Е. И. Становление субъектности студентов в вузе в аспекте компетентностного подхода // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия: Психология. 2018. № 1 (23). С. 16–33. EDN: YVAUFN
  18. Капцов А. В., Колесникова Е. И. Типы экопсихологического взаимодействия магистрантов с научным руководителем // Вестник Калужского университета. Серия 1. Психологические науки. Педагогические науки. 2018. Т. 1, № 1. С. 42–54. EDN: XZUCJC
  19. Капцов А. В., Колесникова Е. И. Взаимосвязь внешних и внутренних факторов со стадиями становления субъектности обучающихся // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия: Психология. 2019. № 1 (25). С. 53–73. EDN: FEIXME
  20. Плаксина И. В. Этапы развития субъектности учащихся разных возрастов // European Social Science Journal. 2015. № 7. С. 321–327. EDN: UMZALB
  21. Селезнева М. В. Изучение субъектности преподавателя военного вуза с позиций экопсихологического подхода // Научное мнение. 2017. № 12. С. 53–57. EDN: ZXOXOP
  22. Панов В. И. Психодидактика образовательных систем: теория и практика. СПб. : Питер, 2007. 347 с. EDN: QVMKLJ
  23. Капцов А. В., Колесникова Е. И., Панов В. И. Методика дифференциальной оценки взаимопереходов стадий становления субъектности: пилотажный вариант // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. 2021. Вып. 4. С. 219–225. https://doi.org/10.33910/herzenpsyconf-2021-4-26, EDN: MFTRVE
  24. Максимова Е. А. Требования к студентам в гуманистическом образовательном пространстве // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, вып. 3 (39). С. 270–274. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2021-10-3-270-274, EDN: JJNYWZ
  25. Ткачева М. С. Взаимодействие участников образовательного процесса в условиях субъектно-личностного подхода // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2018. Т. 7, вып. 2 (26). С. 110–117. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2018-7-2-110-117, EDN: XRTTBR
  26. Капцов А. В., Колесникова Е. И. Модифицированная методика диагностики стадий становления субъектности студентов // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия: Психология. 2018. № 2 (24). С. 107–117. EDN: XQUXWW
  27. Корнилова Т. В. Экспериментальная психология. М. : Юрайт, 2012. 640 с. EDN: QYDGTB
  28. Панов В. И., Хисамбеев Ш. Р., Веракса Н. Е., Капцов А. В., Колесникова Е. И., Суннатова Р. И., Плаксина И. В., Селезнева М. В. Становление субъектности: от экопсихологической модели к психодидактическим технологиям / под ред. В. И. Панова. СПб. : Нестор-История, 2022. 400 с.
  29. Корешникова Ю. Н. Организационные и педагогические условия развития критического мышления у студентов вузов: дис. ... канд. пед. наук. М. : НИУ ВШЭ. 2021. 207 с. EDN: MHRZSY
Received: 
14.01.2025
Accepted: 
17.09.2025
Published: 
28.11.2025
Short text (in English):
(downloads: 2)