For citation:
Ryaguzova E. V. Transformational giftedness of a personality: The role of professional identity and the person’s agency. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 16-26. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-1-16-26, EDN: JFZUBQ
Transformational giftedness of a personality: The role of professional identity and the person’s agency
The relevance of the research is determined by the two factors. Firstly, there is a social demand to identify and support gifted people, who represent an inalienable capital and a resource for the innovative development of society. Secondly, it is important to identify the determinants and mechanisms of giftedness in ontogenetic, socio-cultural and socio-psychological contexts. The article analyzes the transformational giftedness of a person, which involves a steady amplification of a natural talent, the mastery level and self-improvement, the articulation of a new professional vision, the creation of an innovative language, a productive impact on the professional transformation of Others and a constructive impact on culture as a whole. The study objective is to identify multidimensional dominant dynamic personality formations, which serve as the necessary basis for the transformation of a person’s talent into transformative giftedness within a certain socio-cultural chronotope. As a research case of transformational talent, the study proposes “architecture of life” by Konstantin Stepanovich Melnikov, an outstanding world–class Russian architect, an innovator who was signifi cantly ahead of his time, off ered a new view of the semantic content of architecture and its philosophy, and survived the ‘golden season’ of his triumph and decades of oblivion. The phenomenological analysis is based on the narratives of Melnikov himself, through the reconstruction of his subjective representations and understanding of himself and the world. Results: two important intrapsychic regulators of transformational giftedness have been identifi ed. They form the necessary basis for turning a talent resource into transformational giftedness: a stable professional identity associated with deep involvement and subjective satisfaction with the chosen role and the developed value and moral attitude towards the profession; person’s agency, which determines the level of selfmanagement and life-creation of a personality in a social environment. Main conclusions: the socio-cultural context is important in achieving a synergetic eff ect from the integration of the professional identity and personal agency as necessary prerequisites for transformational giftedness. Within this context conditions are created for the manifestation and amplifi cation of a gifted personality, and the gifted person oneself acts as a subject of culture. Practical Significance: the results of the theoretical refl ection can serve as a basis for the development of technologies for psychological support of a gifted person, facilitation of the person’s agency and the formation of a stable professional identity.
- Мельников К. С. Архитектура моей жизни. Творческая концепция. Творческая практика. М. : Искусство, 1985. 311с.
- Донецкий Б. Н. Уроки Мельникова // Годы и люди (вып. 5, с. 145–154). Саратов : Приволжское книжное издательство, 1990. 315 с.
- Рягузова Е. В. От дара Других к дару Другим: социокультурный аспект одаренности // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2020. Т. 20, вып. 2. С. 180–187. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2020-20-2-180-187, EDN: NQNBQC
- Богоявленская Д. Б., Пирлик Г. П. Ответ на необоснованность нового пути развития одаренности // Психологическая наука и образование. 2023. Т. 28, № 1. С. 132–141. https://doi.org/10.17759/pse.2023280108, EDN: AEMKPK
- Кабрин В. И. Транскоммуникативный подход в интерпретации личностной одаренности и креативности // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 369. С. 154–160. EDN: PZEHPN
- Ушаков Д. В. Психология интеллекта и одаренности. М. : Издательство «Институт психологии РАН», 2011. 464 с. EDN: RBCBWB
- Шумакова Н. Б. Творческий потенциал и его измерение в современных зарубежных исследованиях // Современная зарубежная психология. 2021. Т. 10, № 4. С. 8–16. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100401, EDN: KZDKBQ
- Щебланова Е. И. Концепции и модели интеллектуальной одаренности детей: мировые тенденции и перспективы в XXI веке // Теоретическая и экспериментальная психология. 2023. Т. 16, № 2. С. 23–36. https://doi.org/10.11621/TEP-23-10, EDN: CNLILP
- Юркевич В. С. От детской одаренности к реальному таланту: проблема «перехода» // Современная зарубежная психология. 2021. Т. 10, № 4. С. 33–43. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100403, EDN: CCLSTZ
- Sternberg R. J. Transformational vs. Transactional Deployment of Intelligence // Journal of Intelligence. 2021. Vol. 9, iss. 1. Article 15. https://doi.org/10.3390/jintelligence9010015
- Tannenbaum A. J. Gifted Children: Psychological and Educational Perspectives. New York : Macmillan Publishing, 1983. 527 р.
- Sternberg R. J. Giftedness as Developing Expertise: A theory of the interface between high abilities and achieved excellence // High Ability Studies. 2001. Vol. 12, № 2. P. 159–179. https://doi.org/10.1080/13598130120084311
- Sternberg R. J. WICS as a model of giftedness // High Ability Studies. 2003. Vol. 14, № 2. P. 109–137. https://doi.org/10.1080/1359813032000163807
- Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. Unlocking Creative Productivity: A Talent Development Approach // Journal of Modern Foreign Psychology. 2021. Vol. 10, № 4. P. 17–32. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100402
- Paik S. J., Kunisaki L. T., Tran V. Q., Marshall-Harper K. R. Understanding the talent development of notable artists and scientists of color and women: Why contextual factors matter // European Journal of Training and Development. 2022. Vol. 47, № 3/4. P. 301–326. https://doi.org/10.1108/ejtd-07-2021-0100, EDN: DIQPJE
- Грязева-Добшинская В. Г., Петровский В. А. Одаренные дети: экология творчества. М. ; Челябинск : Челябинский государственный институт культуры, 1993. 45 с. EDN: YHLBJR
- Sternberg R. J. Transformational Giftedness: Rethinking Our Paradigm for Gifted Education // Roeper Review. 2020. № 42. P. 230–240. https://doi.org/10.1080/02783193.2020.1815266
- Келасьев В. Н., Первова И. Л. Успех в жизни: личное и общественное // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. 2018. Т. 29, № 1. С. 137–142. EDN: WAEWKC
- Choi D., Kaufman J. C. Respecting the Invisible: Transactional and Transformational Approaches to Giftedness // The Palgrave Handbook of Transformational Giftedness for Education / eds. R. J. Sternberg, D. Ambrose, S. Karami. Cham : Palgrave Macmillan, 2022. Р. 43–59. https://doi.org/10.1007/978-3-030-91618-3_3
- Mendaglio S. Sternberg’s transformational and transactional giftedness: A Dabrowskian interpretation // SENG Journal: Exploring the Psychology of Giftedness. 2023. Vol. 2, № 2. P. 35–42. https://doi.org/10.25774/6bjv-4j73
- Hines E. M., Ford D. Y., Middleton T. J., Fletcher E. C., Moore III J. L., Wright B. L., Grantham T. C. Good Trouble, Necessary Trouble: Adding Culture to Transformational Gifted and Talented Students and Programs // Roeper Review. 2023. Vol. 345, № 3. P. 150–160. https://doi.org/10.1080/02783193.2023.2212370
- Sternberg R. J., Chowkase A., Desmet O., Karami S., Landy J., Lu J. Beyond Transformational Giftedness // Educ. Sci. 2021. Vol. 11, iss. 5. Article 192. https://doi.org/10.3390/educsci11050192
- Хан-Магомедов С. О. Константин Мельников. М. : Архитектура-С, 2006. 296 с. EDN: QNMMSD
- Кузнецов П. В. Дом Мельникова. Шедевр авангарда, жилой дом, архитектурный музей. Berlin ; М. : Dom publishers ; Государственный научно-исследовательский музей архитектуры имени А. В. Щусева, 2017. 223 с.
- Морозов И. В. Моральный закон Дома, или Мгновенность соло личности (к 130-летию рождения Константина Мельникова) // Искусство и культура. 2020. Т. 1, № 37. С. 52–58.
- Ермолаева Е. П. Профессиональная идентичность и маргинализм: концепция и реальность // Психологический журнал. 2003. № 3. С. 56–65. EDN: THLMIH
- Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность. М. : МОСУ, 2001. 272 с. EDN: SXONER
- Емелин В. А., Рассказова Е. И., Иванова Т. Ю. Профессиональная идентичность и удовлетворенность профессиональной деятельностью как факторы благополучия на рабочем месте // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2022. № 4. С. 115–135. https://doi.org/10.11621/vsp.2022.04.05, EDN: WBNFSL
- Водопьянова Н. Е., Гофман О. О. Профессиональная идентичность с позиций субъектно-ресурсного подхода // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2016. № 2. С. 6–17. EDN: WJDFNH
- Александрова Ю. Ю., Пряжников Н. С., Румянцева Л. С. Статусы идентичности в профессиональном самоопределении: постановка проблемы // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2019. Т. 3, № 55. С. 64–77. EDN: YKYOKE
- Кучеренко С. В. Категориальный анализ понятия «профессиональная идентичность» // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2021. Т. 1, № 53. С. 127–132. EDN: UOJLHC
- Зиммель Г. Избранное : в 2 т. Т. 2. Созерцание жизни. М. : Юрист, 1996. 607 с.
- Абульханова К. А. Методологический принцип субъекта: исследование жизненного пути личности // Психологический журнал. 2014. Т. 35, № 2. С. 5–18. EDN: SDVFST
- Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. М. : Институт практической психологии ; Воронеж : НПО «Модэк», 1996. 392 с. EDN: TERKXV
- Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. Ростов н/Д : Феникс, 1996. 272 с.
- Петровский В. А. Субъектность Я в персонологической ретроспективе // Мир психологии. 2021. Т. 105, № 1-2. С. 174–193. EDN: KENLUO
- Сергиенко Е. А. Психическое развитие с позиций системно-субъектного подхода. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2021. 390 с. EDN: OGNLRM