Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Ryaguzova E. V. Transformational giftedness of a personality: The role of professional identity and the person’s agency. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 16-26. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-1-16-26, EDN: JFZUBQ

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 19)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6:159.9
EDN: 
JFZUBQ

Transformational giftedness of a personality: The role of professional identity and the person’s agency

Autors: 
Ryaguzova Elena V., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the research is determined by the two factors. Firstly, there is a social demand to identify and support gifted people, who represent an inalienable capital and a resource for the innovative development of society. Secondly, it is important to identify the determinants and mechanisms of giftedness in ontogenetic, socio-cultural and socio-psychological contexts. The article analyzes the transformational giftedness of a person, which involves a steady amplification of a natural talent, the mastery level and self-improvement, the articulation of a new professional vision, the creation of an innovative language, a productive impact on the professional transformation of Others and a constructive impact on culture as a whole. The study objective is to identify multidimensional dominant dynamic personality formations, which serve as the necessary basis for the transformation of a person’s talent into transformative giftedness within a certain socio-cultural chronotope. As a research case of transformational talent, the study proposes “architecture of life” by Konstantin Stepanovich Melnikov, an outstanding world–class Russian architect, an innovator who was signifi cantly ahead of his time, off ered a new view of the semantic content of architecture and its philosophy, and survived the ‘golden season’ of his triumph and decades of oblivion. The phenomenological analysis is based on the narratives of Melnikov himself, through the reconstruction of his subjective representations and understanding of himself and the world. Results: two important intrapsychic regulators of transformational giftedness have been identifi ed. They form the necessary basis for turning a talent resource into transformational giftedness: a stable professional identity associated with deep involvement and subjective satisfaction with the chosen role and the developed value and moral attitude towards the profession; person’s agency, which determines the level of selfmanagement and life-creation of a personality in a social environment. Main conclusions: the socio-cultural context is important in achieving a synergetic eff ect from the integration of the professional identity and personal agency as necessary prerequisites for transformational giftedness. Within this context conditions are created for the manifestation and amplifi cation of a gifted personality, and the gifted person oneself acts as a subject of culture. Practical Significance: the results of the theoretical refl ection can serve as a basis for the development of technologies for psychological support of a gifted person, facilitation of the person’s agency and the formation of a stable professional identity.

Reference: 
  1. Мельников К. С. Архитектура моей жизни. Творческая концепция. Творческая практика. М. : Искусство, 1985. 311с.  
  2. Донецкий Б. Н. Уроки Мельникова // Годы и люди (вып. 5, с. 145–154). Саратов : Приволжское книжное издательство, 1990. 315 с.  
  3. Рягузова Е. В. От дара Других к дару Другим: социокультурный аспект одаренности // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2020. Т. 20, вып. 2. С. 180–187. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2020-20-2-180-187, EDN: NQNBQC  
  4. Богоявленская Д. Б., Пирлик Г. П. Ответ на необоснованность нового пути развития одаренности // Психологическая наука и образование. 2023. Т. 28, № 1. С. 132–141. https://doi.org/10.17759/pse.2023280108, EDN: AEMKPK  
  5. Кабрин В. И. Транскоммуникативный подход в интерпретации личностной одаренности и креативности // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 369. С. 154–160. EDN: PZEHPN  
  6. Ушаков Д. В. Психология интеллекта и одаренности. М. : Издательство «Институт психологии РАН», 2011. 464 с. EDN: RBCBWB  
  7. Шумакова Н. Б. Творческий потенциал и его измерение в современных зарубежных исследованиях // Современная зарубежная психология. 2021. Т. 10, № 4. С. 8–16. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100401, EDN: KZDKBQ  
  8. Щебланова Е. И. Концепции и модели интеллектуальной одаренности детей: мировые тенденции и перспективы в XXI веке // Теоретическая и экспериментальная психология. 2023. Т. 16, № 2. С. 23–36. https://doi.org/10.11621/TEP-23-10, EDN: CNLILP  
  9. Юркевич В. С. От детской одаренности к реальному таланту: проблема «перехода» // Современная зарубежная психология. 2021. Т. 10, № 4. С. 33–43. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100403, EDN: CCLSTZ  
  10. Sternberg R. J. Transformational vs. Transactional Deployment of Intelligence // Journal of Intelligence. 2021. Vol. 9, iss. 1. Article 15. https://doi.org/10.3390/jintelligence9010015  
  11. Tannenbaum A. J. Gifted Children: Psychological and Educational Perspectives. New York : Macmillan Publishing, 1983. 527 р.  
  12. Sternberg R. J. Giftedness as Developing Expertise: A theory of the interface between high abilities and achieved excellence // High Ability Studies. 2001. Vol. 12, № 2. P. 159–179. https://doi.org/10.1080/13598130120084311  
  13. Sternberg R. J. WICS as a model of giftedness // High Ability Studies. 2003. Vol. 14, № 2. P. 109–137. https://doi.org/10.1080/1359813032000163807  
  14. Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. Unlocking Creative Productivity: A Talent Development Approach // Journal of Modern Foreign Psychology. 2021. Vol. 10, № 4. P. 17–32. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100402  
  15. Paik S. J., Kunisaki L. T., Tran V. Q., Marshall-Harper K. R. Understanding the talent development of notable artists and scientists of color and women: Why contextual factors matter // European Journal of Training and Development. 2022. Vol. 47, № 3/4. P. 301–326. https://doi.org/10.1108/ejtd-07-2021-0100, EDN: DIQPJE  
  16. Грязева-Добшинская В. Г., Петровский В. А. Одаренные дети: экология творчества. М. ; Челябинск : Челябинский государственный институт культуры, 1993. 45 с. EDN: YHLBJR  
  17. Sternberg R. J. Transformational Giftedness: Rethinking Our Paradigm for Gifted Education // Roeper Review. 2020. № 42. P. 230–240. https://doi.org/10.1080/02783193.2020.1815266  
  18. Келасьев В. Н., Первова И. Л. Успех в жизни: личное и общественное // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. 2018. Т. 29, № 1. С. 137–142. EDN: WAEWKC  
  19. Choi D., Kaufman J. C. Respecting the Invisible: Transactional and Transformational Approaches to Giftedness // The Palgrave Handbook of Transformational Giftedness for Education / eds. R. J. Sternberg, D. Ambrose, S. Karami. Cham : Palgrave Macmillan, 2022. Р. 43–59. https://doi.org/10.1007/978-3-030-91618-3_3  
  20. Mendaglio S. Sternberg’s transformational and transactional giftedness: A Dabrowskian interpretation // SENG Journal: Exploring the Psychology of Giftedness. 2023. Vol. 2, № 2. P. 35–42. https://doi.org/10.25774/6bjv-4j73  
  21. Hines E. M., Ford D. Y., Middleton T. J., Fletcher E. C., Moore III J. L., Wright B. L., Grantham T. C. Good Trouble, Necessary Trouble: Adding Culture to Transformational Gifted and Talented Students and Programs // Roeper Review. 2023. Vol. 345, № 3. P. 150–160. https://doi.org/10.1080/02783193.2023.2212370  
  22. Sternberg R. J., Chowkase A., Desmet O., Karami S., Landy J., Lu J. Beyond Transformational Giftedness // Educ. Sci. 2021. Vol. 11, iss. 5. Article 192. https://doi.org/10.3390/educsci11050192  
  23. Хан-Магомедов С. О. Константин Мельников. М. : Архитектура-С, 2006. 296 с. EDN: QNMMSD  
  24. Кузнецов П. В. Дом Мельникова. Шедевр авангарда, жилой дом, архитектурный музей. Berlin ; М. : Dom publishers ; Государственный научно-исследовательский музей архитектуры имени А. В. Щусева, 2017. 223 с.  
  25. Морозов И. В. Моральный закон Дома, или Мгновенность соло личности (к 130-летию рождения Константина Мельникова) // Искусство и культура. 2020. Т. 1, № 37. С. 52–58.  
  26. Ермолаева Е. П. Профессиональная идентичность и маргинализм: концепция и реальность // Психологический журнал. 2003. № 3. С. 56–65. EDN: THLMIH  
  27. Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность. М. : МОСУ, 2001. 272 с. EDN: SXONER  
  28. Емелин В. А., Рассказова Е. И., Иванова Т. Ю. Профессиональная идентичность и удовлетворенность профессиональной деятельностью как факторы благополучия на рабочем месте // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2022. № 4. С. 115–135. https://doi.org/10.11621/vsp.2022.04.05, EDN: WBNFSL  
  29. Водопьянова Н. Е., Гофман О. О. Профессиональная идентичность с позиций субъектно-ресурсного подхода // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2016. № 2. С. 6–17. EDN: WJDFNH  
  30. Александрова Ю. Ю., Пряжников Н. С., Румянцева Л. С. Статусы идентичности в профессиональном самоопределении: постановка проблемы // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2019. Т. 3, № 55. С. 64–77. EDN: YKYOKE  
  31. Кучеренко С. В. Категориальный анализ понятия «профессиональная идентичность» // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2021. Т. 1, № 53. С. 127–132. EDN: UOJLHC  
  32. Зиммель Г. Избранное : в 2 т. Т. 2. Созерцание жизни. М. : Юрист, 1996. 607 с.  
  33. Абульханова К. А. Методологический принцип субъекта: исследование жизненного пути личности // Психологический журнал. 2014. Т. 35, № 2. С. 5–18. EDN: SDVFST  
  34. Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. М. : Институт практической психологии ; Воронеж : НПО «Модэк», 1996. 392 с. EDN: TERKXV  
  35. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. Ростов н/Д : Феникс, 1996. 272 с.  
  36. Петровский В. А. Субъектность Я в персонологической ретроспективе // Мир психологии. 2021. Т. 105, № 1-2. С. 174–193. EDN: KENLUO  
  37. Сергиенко Е. А. Психическое развитие с позиций системно-субъектного подхода. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2021. 390 с. EDN: OGNLRM
Received: 
10.09.2024
Accepted: 
16.12.2024
Published: 
31.03.2025
Short text (in English):
(downloads: 13)