Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Grigoryan E. H. Peculiarities of Attention in Professional Activity of Medical Institutions' Staff. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 1, pp. 91-97. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-1-91-97

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 176)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6

Peculiarities of Attention in Professional Activity of Medical Institutions' Staff

Autors: 
Grigoryan Emma H., Balakovo Institute of Technology, Technology and Management (branch) Saratov State Technical University. Gagarin Yu. A.
Abstract: 

The article presents theoretical analysis of the scientific problem of attention in the context of professional activity of medical institutions’ staff. Special attention is given to social orientation of attention in representatives of professions of the socio-economic type. The study shows that socialization of attention functions through its inclusion into various social groups and various types of social and psychological activity. The author comes to the conclusion that in order to provide for adequate perception and understanding of patients and oneself, it is necessary to form and develop social orientation of attention in medical institutions’ staff members, as they are representatives of profession, which involves constant work with other people.

Reference: 
  1. Вундт В. Введение в психологию. М., 1912. 168 с.
  2. Психология внимания/ под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. Я. Романова. М., 2005. 858 с.
  3. Блонский П. П. Психологические очерки. М., 1927. 188 с.
  4. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М., 1991. 480 с.
  5. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб., 2000. 720 с.
  6. Добрынин Н. Ф. О теории и воспитании внимания// Советская педагогика. 1938. №8. С. 12–32.
  7. Зинченко В. П. Психологические основы педагогики (Психолого-педагогические основы построения системы развивающего обучения Д. Б. Эльконина–В. В. Давыдова) : учеб. пособие. М., 2002. 431 с.
  8. Вопросы психологии внимания: в 2 т. Вып. XIX. Т. 1. Саратов, 2000. 118 с.
  9. Григорян Э. Г. Социально-психологические особенности аттенционных свойств у будущих специалистов технической и социальной сферы деятельности: автореф. дис. … канд. психол. наук. Самара, 2006. 24 с.
  10. Страхов В. И. Психология внимания. Саратов, 2003. 256 с.
  11. Зеер Э. Ф. Психология профессий: учеб. пособие для студ. вузов. М., 2005. 336 с.
  12. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. Ростов н/Д, 1996. 509 с.
  13. Каверина Р. Д. Психологическая систематика профессий типа «человек– человек» в целях профориентации: автореф. дис. … канд. техн. наук. Л., 1981. 24 с.
  14. Баумгартен Ф. Психотехника: в 2 ч. Берлин, 1926. Ч. 1. 154 с.
  15. Клиническая психология: учебник/ под ред. Б. Д. Карвасарского. СПб., 2002. 960 с.
  16. Социально-психологические основы профессиональной деятельности врача: учеб. метод. пособие по курсу психологии для студентов СПбГМУ им. акад. И. П. Павлова. 2004. URL: http://www.spsy.ru/ obucenie/kurspsihologii/lechebnii/posobiesocialnops...(дата обращения: 10.01.2014).
  17. Богачева Е. В. Профессионально важные качества медицинских сестер// Среднее профессиональное образование. 2011. №7. С. 65–67.
  18. Островская И. В. Психологические особенности обучения общению учащихся медицинских училищ: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2004. 24 с.
Published: 
17.03.2014
Short text (in English):
(downloads: 50)