Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Golubeva N. M., Golovanova A. A. Factors of Students’ Adaptation to University Educational Environment. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 2, pp. 125-130. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-2-125-130

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 83)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9.072

Factors of Students’ Adaptation to University Educational Environment

Autors: 
Golubeva Natalia M., Saratov State University
Golovanova Anna A., Saratov State University
Abstract: 

The article presents theoretical analysis of modern state of the problem, regarding adaptation of students to the university environment. The article discusses manifestations and types of disadaptation, its psychological and educational risks, and analyzes adaptive strategies. The use of psychodiagnostic tools (T. D. Dubovitskaya’s methods of research of student’s adaptation to university, C. Rodgers and R. Diamonds methods of socio-psychological adaptation, V. I. Morsanova’s methods «Adaptive strategies of behavior» and «stylistic self-regulation of human behavior», «Alexithymia» test) on the student sample (n = 130, aged 18–22 years) allowed to reveal that high level of socio-psychological adaptation and adequate adaptation of students to educational activities are associated with good self-regulation of behavior and, especially, with pronounced flexibility of regulatory processes, as well as with low alexithymia. The article states that students’ adaptation to educational group, first of all, is provided with pronounced expressiveness, impracticability, and extraversive orientation of person. Applied aspect of the problem under study can be realized in the optimization of parameters of participants’ interaction in the educational process and psychological-pedagogical assistance for students with learning and professional development difficulties.

Reference: 
  1. Березин Ф. Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека. М., 1988. 270 с.
  2. Григорьева М. В. Основные концептуальные положения исследования школьной адаптации // Вектор науки Тольяттин.  гос. унта.  Сер.  Педагогика,  психология.2011. № 2(5). С. 63–66.
  3. Реан А. А., Кудашев А. Р., Баранов А. А. Психология адаптации личности. СПб., 2008. 479 с.
  4. Браун Т. П. Адаптация студентов к обучению в вузе в условиях оптимизации образовательной среды : автореф. дис. … канд. пед. наук. СПб., 2007. 21 с.
  5. Григорьева М. В., Шамионов Р. М. Временные соотношения субъектных и личностных проявлений в адаптационном процессе // Известия Волгогр. гос. пед. унта. Сер. Педагогические науки. 2009. № 9(43). С. 127–130.
  6. Григорьева М. В. Сравнительный анализ механизмов и  факторов  школьной  адаптации  в  разных  условиях обучения : дис. … канд. психол. наук. Саратов, 2005. 179 с.
  7. Дубовицкая Т. Д., Крылова А. В. Методика исследования адаптированности студентов в вузе // Психологическая наука и образование. 2010. № 2. URL: http://psyedu.ru/journal/2010/2/Dubovitskaya_Krilova.phtml  (дата  обращения: 09.01.2014).
  8. Реан А. А.К проблеме социальной адаптации личности // Вестн. СПбГУ. Сер. 6. Философия. Политология. Социология. Психология. Право. Международные отношения. 1995. Вып. 3, № 20. С. 74–79.
  9. Мельникова Н. Н. Диагностика социально-психологической адаптации личности : учеб. пособие. Челябинск, 2004. 57 с.
  10. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : учеб. пособие / под ред. Д. Я. Райгородского. Самара, 1998. 672 с.
  11. Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., 2009. 544 с.
  12. Моросанова В. И., Аронова Е. А. Самосознание и саморегуляция поведения. М., 2007. 213 с.
  13. Лаак Я., Бругман Г. Big 5: как измерить человеческую индивидуальность : оценки и описания. М., 2003.112 с.
Published: 
30.06.2014
Short text (in English):
(downloads: 41)