Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Firsova T. G. Conceptual Framework of «Pedagogical Skills of a Reading Acmeologist» Course Design. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 1, pp. 37-40. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-1-37-40

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 111)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.015.31

Conceptual Framework of «Pedagogical Skills of a Reading Acmeologist» Course Design

Autors: 
Firsova Tatyana G., Saratov State University
Abstract: 

The terms «reading» and «reader’s competence» are examined in the broad socio-cultural aspect. Reader’s incompetence is interpreted as a factor of social risk. The article highlights ways of solving problems linked to intensification of reading and increase of functional literacy in foreign countries and the Russian Federation. The article substantiates the significance of designing this innovative educational course. The article defines methodological foundation of the course. It discloses the content of the module course system («Introduction», «Reader’s personal development: theoretical and methodological aspect», «Innovative technologies of exposure to reading», «Diagnostics of reader’s development»). The applied aspect of the problem under study can be implemented in educational practice aimed at formation of reading acmeologist’s (childhood reading specialist) professional skills.

Reference: 
  1. Рубакин Н. А. Психология читателя и книги. Краткое введение в библиологическую психологию. М., 1977. 263 с.
  2. Сабадаш Ю. С. Культурологический модернизм и эстетика массмедиа в контексте исследования Умберто Эко «Апокалипсис откладывается». URL: http://www.infolibrary.com.ua/libs/stattya/5950 (дата обращения: 02.02.2014).
  3. Чудинова В. П. Политика в области чтения» в странах Запада// Недетские проблемы детского чтения: детское чтение в зеркале «библиотечной» социологии. М., 2004. 69 с.
  4. Национальная программа развития и поддержки чтения в РФ. URL: http://www.mcbs.ru/files/File/nats_programma_podderzhki_chteniya.pdf (дата обращения: 02.02.2014).
  5. Бородина В. А. О подготовке библиотекарей– акмеологов чтения// Школьная библиотека. 2007. №5. С. 35–38.
  6. Фирсова Т. Г. Акмеолог детского чтения: к вопросу о тьюторстве в читательском развитии// Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 1(5). С. 103–109.
  7. Бородина В. А. Теория и технология читательского развития в отечественном библиотековедении. М., 2006. 336 с.
Published: 
17.03.2014
Short text (in English):
(downloads: 75)