Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Voskrekasenko O. A., Sergeeva S. V. Educational support of cadets’ adaptation in a military university. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 3, pp. 213-224. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-3-213-224, EDN: LDEFQN

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 34)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378
EDN: 
LDEFQN

Educational support of cadets’ adaptation in a military university

Autors: 
Abstract: 

The relevance of the research. Professionalism of intending offi cers manifests itself in such a quality as the ability to adapt to rapidly changing new circumstances, to changing conditions and the requirements associated with military service. The importance of educational support for the adaptation of cadets in a military university is determined by the necessity to improve the quality of professional training of intending offi cers of the Armed Forces of the Russian Federation so that they can eff ectively solve tasks related to their professional duties and combat service. The research purpose includes generalizing and demonstrating a variety of approaches to the defi nition of the concept “adaptation of cadets”; outlining the trend towards its interpretation in the context of specifi cs interaction between a cadet and a military, professionally-oriented, real educational space of a military university; determining the stages of cadets’ adaptation and the content of educational support for their adaptation in the specifi ed institution. Methods: the analytical method was used to study the literature on the research issue; the theoretical synthesis was used to generalize and demonstrate the approaches to the concept “adaptation of cadets” and to explain the variety of its interpretations by scientists; the descriptive method was used to fi x the stages and content of educational support. Results. The study shows the essence, features, components and problems of cadets’ adaptation to the conditions of a military university. It also proposes the stages (diagnostic, transformative) and the content of educational support for the adaptation of cadets in a military university. Appropriate methods, techniques, and questionnaires are recommended for implementation in practice to conduct successful diagnostic procedures at the fi rst stage. At the second, transformative stage, it is proposed to carry out the educational support for the cadets’ adaptation taking into account the selected components of the adaptation process: psychophysiological, socio-psychological, educational-professional, service-functional and cultural-routine ones.Main conclusions: the study proposes the content of the phased educational support in the initial period of cadets’ mastering the educational and professional activities in order to meet the requirements for the quality of professional training of future offi cers of the Armed Forces of the Russian Federation. The practical significance of the research results is determined by the possibility of using them in the educational activities of a military university.

Reference: 
  1. Асмыкович И. К., Калиновская Е. В., Терешко Е. В. Роль куратора группыв адаптации студентов первого курса // Высшее техническое образование. 2019. Т. 3, № 2. С. 52–58. EDN: XRIPPD 
  2. Ступина М. А., Пологова К. В., Лысуенко С. А. Условия успешной адаптации к обучению в вузе: на примере студентов педагогического вуза // Ученые записки НТГСПИ. Серия: Педагогика и психология. 2023. № 3. С. 129–139. EDN: CJILAG
  3. Лешер О. В., Бурдина Е. В. Проблемы адаптации студентов первого года обучения // Научный аспект. 2018. Т. 2, № 4. С. 184–192. EDN: PNUMLD
  4. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Гринина Е. С., Созонник А. В. Академическая адаптация студентов: разработка и валидизация новой методики // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27, № 2. С. 53–68. https://doi.org/10.17759/pse.2022270205, EDN: HYLUBM
  5. Selivanova J., Konovalova M., Shchetinina E. Relationship of indicators of socio-psychological adaptation and characteristics of personal self-determination in students with special needs // E3S Web of Conferences. Vol. 210. Innovative Technologies in Science and Education (ITSE 2020). P. 6. URL: https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2020/70/e3sconf_itse 2020_19016.pdf (дата обращения: 27.04.2024). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021019016, EDN: NHJFSY
  6. Беляев А. В., Бойко С. В. Адаптированность как результат адаптации курсанта военного вуза // Научная мысль. 2018. Т. 5, № 3 (29). С. 78–89. EDN: YXSAXZ
  7. Корзунин А. В., Юсупов В. В., Корзунин В. А. Пcихофизиологичеcкие факторы уcпешноcти адаптации курсантов в военном вузе // Известия Российской военно-медицинской академии. 2019. Т. 38, № S3. С. 114–116. EDN: CBVGIQ
  8. 8. Кротова М. Н. Личностные факторы психологической адаптации курсантов военного вуза // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 5 (110). С. 127–134. https://doi.org/10.24411/1813-145X- 2019-10531, EDN: HJGKOM
  9. Прокофьева В. А., Галимов Р. Р. Детерминанты социально-психологической адаптации курсантов военного вуза // Научноемнение. 2020. № 1-2. С. 157–162. https://doi.org/10.25807/PBH.22224378.2020.1.2.157.162, EDN: FSHCBO
  10. Елагина В. С., Рогожин В. М. Педагогические условия адаптации курсантов к обучению в военном вузе // Современные проблемы науки и образования (сетевое издание). 2020. № 2. URL: https://scienceeducation.ru (дата обращения: 27.04.2024). https://doi.org/10.17513/spno.29555, EDN: OSUFOB
  11. Бучнева О. А. Особенности адаптации иностранных курсантов к образовательной среде военного вуза // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2013. Вып. 10 (85). С. 103–106. EDN: VDQWTD
  12. Воскрекасенко О. А., Бучнева О. А. Адаптация иностранных курсантов-первокурсников к образовательному процессу военного вуза // Высшее образование в России. 2013. № 7. С. 136–140. EDN: QZDWZX
  13. Измайлова Н. В., Борисова Н. Л., Малозёмов А. В. Адаптация иностранных военнослужащих в военных вузах России как педагогическая проблема // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 81-4. С. 195–199. EDN: DVBOBN
  14. Жуков А. И., Авдеев С. Н., Бушмин О. И. Педагогическое сопровождение адаптации иностранных курсантов // Вестник военной академии материально-технического обеспечения им. генерала армии А. В. Хрулёва. 2023. № 1 (33). С. 146–153. EDN: XUAGMA
  15. Паашка Дэлгэрмаа. Эмпирическое исследование психологических особенностей адаптации монгольских курсантов, обучающихся в российских военных вузах // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2023. Т. 12, № 10А. С. 170–183. https://doi.org/10.34670/AR.2023.90.34.018, EDN: DHYJMV
  16. Андрусенко А. П. Педагогическое сопровождение курсанта в высшем военном учебном заведении // Научный аспект. 2023. Т. 18, № 12. С. 2253–2257. EDN: AZLFZQ
  17. Богословский А. С., Бурмистрова М. Н. Сущность педагогического сопровождения курсантов Росгвардии в образовательном процессе // Вестник Российского нового университета. Серия: Человек в современном мире. 2023. № 3. С. 54–63. https://doi.org/10.18137/ RNU.V925X.23.03.P.054, EDN: UCKWAX
  18. Бучнева О. А. Направления педагогического сопровождения адаптации иностранных курсантов-первокурсников к образовательной среде военного вуза // XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс. 2015. Т. 3, № 6 (28). С. 70–75. EDN: UYXYYT
  19. Ветров Ю. П., Третьяченко Д. С. Аксиологический потенциал педагогического сопровождения социокультурной адаптации иностранных курсантов в военном вузе // Гуманитарный научный вестник. 2020. № 7. С. 38–42. EDN: EFAANW
  20. Кулаков А. А., Назаренко О. О., Котенко Л. В. Педагогическое сопровождение будущих офицеров в военном вузе // Общество: социология, психология, педагогика. 2023. № 10 (114). С. 92–97. https://doi. org/10.24158/spp.2023.10.13, EDN: YVCDIP
  21. Мирошниченко А. Н. Современная практика педагогического сопровождения курсантов военного вуза // Яковлевские чтения : сборник научных статей II Межведомственной научно-практической конференции с международным участием : в 2 частях (Новосибирск, 21–22 марта 2023 г.). Новосибирск : Новосибирский военный институт имени генерала армии И. К. Яковлева войск национальной гвардии Российской Федерации, 2023. Часть 1. С. 290–294. EDN: LVNHME
  22. Федосеева И. А., Бушуева А. Ю. Социально-педагогическое сопровождение военнослужащих в условиях первичной адаптации // Философия образования. 2020. Т. 20, № 2. С. 166–178. https://doi.org/10.15372/ PHE20200211, EDN: WFUIAX
  23. Мишин М. О., Конеева Н. Ю. Личностно-ориентированный подход как эффективное средство педагогического сопровождения курсанта // Рефлексия. 2023. № 2. С. 26–29. EDN: MNRVCK
  24. Ветвицкая С. М. Особенности адаптации курсантов младших курсов в военном вузе летчиков // Вестник Ессентукского института управления, бизнеса и права. 2021. № 18. С. 141–149. EDN: NFDSIG
  25. Саенко Л. А., Цыганков Д. С. Специфика адаптации курсантов к обучению и профессиональной деятельности в военном вузе // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2022. № 2 (89). С. 193–197. https://doi.org/10.37493/2307-907X.2022.2.24, EDN: UTQBGW
  26. Воскрекасенко О. А. Педагогическое сопровождение в категориальном аппарате науки // Философия образования в отечественной культурно-исторической традиции: история и современность : сборник статей VI Всероссийской научно-практической конференции (Пенза, 13–14 февраля 2020 г.). Пенза : Пензенский государственный аграрный университет, 2020. С. 63–66. EDN: REEXPC
  27. Пичкуров А. А. Структура психолого-педагогического сопровождения курсантов в военном вузе // Гуманизация образовательного пространства: культура воспитывающей деятельности : сборник трудов Международного форума, посвященного Году педагога и наставника (Саратов, 19–20 апреля 2023 г.). Саратов : Саратовский государственный университет, 2023. С. 260–264. EDN: GSZVBR
  28. Свинарева О. В. Научная разработанность темы «Педагогическое сопровождение курсантов ведомственных образовательных организаций в период адаптации к образовательному процессу» // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 3. URL: http://www.science-education.ru/article/ view?id=24448 (дата обращения: 27.04.2024). EDN: WXJCML
  29. Скрипкина А. В., Зиборова М. М. Междисциплинарный анализ понятия «педагогическое сопровождение» адаптации курсантов к учебно-профессиональной деятельности // Вестник экономической безопасности. 2018. № 3. С. 257–259. EDN: YAQUFV
  30. Бучнева О. А. Модель педагогического сопровождения адаптации иностранных курсантов-первокурсников к образовательной среде военного вуза // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 5. URL: https://science-education.ru/ru/article/ view?id=22402 (дата обращения: 27.04.2024). EDN: YTIFKR
  31. Аниськова Т. А. Технология педагогического сопровождения профессиональной адаптации курсантов женского пола к образовательному процессу ведомственного вуза // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 6 (97). С. 7–9. https://doi.org/10.24412/1991- 5497-2022-697-7-10, EDN: OFFMRX
  32. Клейменов А. А. Обоснование проблемы педагогического сопровождения профессиональной адаптации выпускников военных вузов в учебных центрах вооруженных сил российской федерации // Глобальный научный потенциал. 2022. № 3 (132). С. 156–159. EDN: PBUYHJ
  33. Кузнецов Д. А. Педагогическое сопровождение курсантов военных вузов как условие повышения мотивации к профессиональной деятельности офицеров : дис. … канд. пед. наук. Санкт-Петербург, 2009. 170 с. EDN: DSJHOA
  34. Пуненков А. Е., Абдуллаев К. А. Стратегические ориентиры социально-педагогического сопровождения будущих офицеров // Педагогическое образование. 2023. Т. 4, № 4. С. 144–148. EDN: YCCFPJ
  35. Ульянова И. В., Свинарева О. В. Педагогическое сопровождение курсантов образовательных организаций МВД России в период адаптации к образовательному процессу. М. : Московский университет Министерства внутренних дел Российской Федерации им. В. Я. Кикотя, 2018. 207 с. EDN: BJSVTH
  36. Федосеева И. А., Бушуева А. Ю. Социально-педагогическое сопровождение военнослужащих в условиях первичной адаптации // Философия образования. 2020. Т. 20, № 2. С. 166–178. https://doi.org/10.15372/ PHE20200211, EDN: WFUIAX
  37. Шмидт Е. К. Особенности организации педагогического сопровождения социально-профессиональной адаптации курсантов военных учебных учреждений // Вестник науки. 2020. № 6. (27). С. 37–43. EDN: LPLWGF
  38. Шмидт Е. К. Педагогическое сопровождение процесса социально-профессиональной адаптации курсантов в образовательном пространстве военного вуза // Вестник педагогических наук. 2022. № 2. С. 100–104. EDN: NAHOIL
  39. Шмидт Е. К. Специфика педагогического сопровождения социально-профессиональной адаптации курсантов в высших военных учебных заведениях // Гуманитарный научный вестник. 2021. № 12. С. 116–121. https://doi.org/10.5281/zenodo. 5827074, EDN: QPHYTM
  40. Ponomarev M. A. Pedagogical support of young army cadets // Педагогическийжурнал. 2021. Т. 11, вып. 6А. С. 512–517. https://doi.org/10.34670/AR.2021.73.13.070, EDN: SCDEVZ
  41. Обрезков А. В. Педагогические условия эффективного функционирования модели педагогического сопровождения профессионального становления курсантов военных вузов // ЦИТИСЭ. 2022. № 1 (31). С. 426–439. https://doi.org/10.15350/2409-7616.2022.1.37, EDN: FDCCEU
Received: 
05.05.2024
Accepted: 
17.06.2024
Published: 
30.09.2024
Short text (in English):
(downloads: 28)