Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


психологическая безопасность

Психологическая безопасность сотрудников пожарно-спасательных частей МЧС России

Актуальность: Обеспечение безопасности граждан: жизни, здоровья, имущества, обусловливает актуальность изучения психологической безопасности сотрудников реагирующих подразделений МЧС России. Цель: Целью исследования является изучение состояния психологической безопасности, сотрудников пожарно-спасательных частей (далее – ПСЧ) Екатеринбургского пожарно-спасательного гарнизона (далее – ЕПСГ) МЧС России, основной обязанностью которых является обеспечение безопасности, в контексте выполнения экстремальной деятельности.

Психологическая безопасность сотрудников пожарно-спасательных частей МЧС России

Обеспечение безопасности граждан: жизни, здоровья, имущества, обуславливает актуальность изучаемой проблематики. В статье приведены результаты исследования, целью которого было изучение особенностей состояния психологической безопасности, сотрудников пожарно-спасательных частей (далее – ПСЧ) МЧС России, основной обязанностью которых является обеспечение безопасности, в контексте выполнения экстремальной деятельности. В качестве гипотезы в данном исследовании определено наличие положительного влияния деятельности на субъективное представление о безопасности.

Aggression of the teacher as the factor of psychological risk in the educational environment

In article the psychological essence of the educational environment is considered, necessity of maintenance of her safety which corresponds with a category of psychological violence, destructive for mental health as teachers, and pupils is marked. The description of school psychological risks and their factors to which number aggression of the teacher concerns also is given. Results of empirical research of displays of aggression are analyzed on the part of teachers, forms of these displays, the basic types are considered.

Time of Danger and Safety in Students’ Subjective Experience

The paper aims to identify the characteristics of how the time of danger and safety is represented in university students’ experience. This is achieved by using a technique developed by the authors on a sample of 130 students majoring in pedagogical sciences, aged 18–20 years. The study established that identifying the time of safety is based on the students’ subjective experience, while identifying the time of danger may draw on someone else’s emotionally strong experience.

Psychological Safety of the Educational Environment as a Condition of Development of Adaptable Readiness of Senior Pupils

In article questions of psychological safety of the educational environment as factor of development of adaptable readiness of the person of the senior pupil are discussed. A line of the problems connected from adaptable readiness of the senior pupil and possible ways of their decision is designated.

Psychological Well-Being of Subjects of the Educational Process in the Context of Gender Features of Its Organization

The purpose of the study presented in the article is comparative analysis of level characteristics of subjectively perceived psychological well-being of the participants in the educational process in mono- and heterogenous educational space. It is supposed that there is interrelation between gender factors incorporated in a certain model of educational environment and subjective evaluation of psychological security of participants of educational process.