Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Tarasova L. E. Aggression of the teacher as the factor of psychological risk in the educational environment. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2011, vol. 4, iss. 2, pp. 41-47.

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 8)
Language: 
Russian
Article type: 
Article

Aggression of the teacher as the factor of psychological risk in the educational environment

Autors: 
Tarasova Lyudmila E., Saratov State University
Abstract: 

In article the psychological essence of the educational environment is considered, necessity of maintenance of her safety which corresponds with a category of psychological violence, destructive for mental health as teachers, and pupils is marked. The description of school psychological risks and their factors to which number aggression of the teacher concerns also is given. Results of empirical research of displays of aggression are analyzed on the part of teachers, forms of these displays, the basic types are considered. It is underlined to a way of minimization of negative consequences of similar risk.

Reference: 
  1. Баева И.А. Психологическая безопасность образовательной среды и характер общения ее участников [Текст] / Баева И.А.//Экопсихологические исследования. Сборник Материалов 5-й Российской конференции по экологической психологии (Москва, 26-27 ноября 2008г.). / Под ред. В.И. Панова. – М.: ПИ РАО, 2009. – 352 с. – С. 181.
  2. Панов В.И. Психодиагностика образовательных систем: теория и практика [Текст]:– СПб.: Питер, 2007. – 347 с. – С.80.
  3. Панов В.И. Экологическая психология: Опыт построения методологии [Текст]: – М.: Наука, 2004. – 196 с. – С.71.
  4. Баева И.А. Психологическая безопасность образовательной среды и характер общения ее участников [Текст]:– Баева И.А //Экопсихологические исследования. Сборник Материалов 5-й Российской конференции по экологической психологии (Москва, 26-27 ноября 2008г.). /Под ред. В.И. Панова. – М.: ПИ РАО, 2009. – 352 с. – С. 195.
  5. Лактионова Е.Б. Психологические риски в образовательной среде: типология, классификация, факторы формирования [Текст]: Лактионова Е.Б. // Экопсихологические исследования. Сборник Материалов 5-й Российской конференции по экологической психологии (Москва, 26-27 ноября 2008г.). /Под ред. В.И. Панова. – М.: ПИ РАО, 2009. – 352 с. – С. 203-204.
  6. Безруких М.М. Здоровьесберегающая школа [Текст] /Безруких М.М.. М., 2004. – С.4-65.
  7. Лактионова Е.Б. Психологические риски в образовательной среде: типология, классификация, факторы формирования [Текст]: Лактионова Е.Б. // Экопсихологические исследования. Сборник Материалов 5-й Российской конференции по экологической психологии (Москва, 26-27 ноября 2008г.). /Под ред. В.И. Панова. – М.: ПИ РАО, 2009. – 352 с. – С. 210.
Published: 
01.04.2011