Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Akimenko A. K. Visions of the Past, Present and Future in the System of Socio-Psychological Personal Adaptation. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 2, pp. 131-141. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-2-131-141

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 94)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6

Visions of the Past, Present and Future in the System of Socio-Psychological Personal Adaptation

Autors: 
Akimenko Anastasiyа K., Saratov State University
Abstract: 

The article presents the data of theoretical-empirical analysis of the interrelation of time perspective and level of socio-psychological per­sonal adaptation. It also presents the results of empirical research, which has been conducted from the point of view of the comparative aspect of time visions of three categories of senior students (n = 110): pupils of secondary school, gymnasium and special correction school (type 8) from the city of Saratov. The article contains detailed charac­teristics of four levels of the respondents’ socio-psychological adap­tation. It presents interpretation of socio-psychological adaptation as a special personal phenomenon, which has a complex factor structure and a system of its key factors. The article identifies and characterizes substantial-semantic structure of senior students’ personal time per­spective, which includes factors of life controllability, its conceptual saturation, and personal responsibility for events. It also identifies and characterizes the main types of time perspectives of senior student’s personality according to their level of socio-psychological adaptation. The article defines specific features of the past, present and future visions according to respondents’ gender. Applied aspect of the prob­lem can be realized in counseling practice of psychological services.

Reference: 
  1. Шамионов Р. М. Субъективное благополучие личности : психологическая картина и факторы. Саратов, 2008. 296 с.
  2. Акименко А. К. Теоретические основы исследования социально-психологической адаптации  личности // Вестн. Костромского  гос.  унта  им. Н. А. Некрасова. Сер. Психологические науки : «Акмеология образования». 2008. Т. 14, № 1. С. 169–173.
  3. Андреева Г. М. Психология социального познания : учеб. пособие для студентов высших учебных заведений. М., 2000. 288 с.
  4. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. М., 2003. 456 с.
  5. Ковалев В. И. Категория времени в психологии (личностный аспект) // Категории материалистической диалектики в психологии / под ред. Л. И. Анциферовой. М., 1988. С. 216–230.
  6. Lewin  K. Field theory in the social sciences : selected theoretical papers. N. Y. 1951. 241 p.
  7. Франк С. Л. Смысл жизни. Брюсссель, 1976. 170 с.
  8. Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего / под ред. Д. А. Леонтьева. М., 2004. 599 с.
  9. Бочарова Е. Е. Временнáя перспектива личности студента с разным уровнем адаптационной готовности // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2014. Т. 3, вып. 1. С. 267–273.
  10. Lennings C. J. Selfefficacy and temporal orientation as predictors  of  treatment  outcome  in  severely  dependent alcoholics // Alcoholism treatment quarterly. 1996. № 14. P. 71–79.
  11. Кондаков И. М. Временнáя перспектива и мотивационные предпочтения // Журнал прикладной психологии. 1999. № 4. С. 99–113.
  12. Zimbardo P. G.& Boyd J. N. Putting time in perspective : A  valid,  reliable  individualdifferences  metric // Journ. of  Personality  and  Social  Psychology.  1999.  № 77. P. 1271–1288.
  13. Ковдра А. С. Временнáя перспектива как предиспозиция психологической безопасности личности: дис. … канд. психол. наук. Пятигорск, 2012. 224 с.
  14. Zimbardo  P.  G. & Boniwell  I. Balancing  one’s  time perspective in Pursuit of Optimal Functioning // Positive psychology in practice. Hoboken. NJ, 2004. Р. 105–168.
  15. Сырцова А., Соколова Е. Т., Митина О. В. Адаптация опросника временной перспективы личности Ф. Зимбардо // Психол. журн. 2008. Т. 29, № 3. С. 101–109.
  16. Арендачук И. В. Профессиональное самопределение старшеклассников в разных условиях социализации // Изв.  Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 2. С. 139–143.
  17. Акименко А. К. Стратегии адаптивного поведения молодежи и их характеристика // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2014. Т. 3, вып. 1. С. 256–260.
  18. Вагапова А. Р. Социально-психологические  аспекты сопровождения процессов направленной социализации молодежи // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 2. С. 146–151.
  19. Голованова А. А. К проблеме диагностики социальной креативности // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 1. С. 7–12.
  20. Шамионов Р. М. Социализация личности : системно-диахронический подход // Психологические исследования. 2013. Т. 6, № 27. С. 8. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 07.06.2013).
  21. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М., 1968. 464 с.
  22. Кон И. С. Психология ранней юности : книга для учителей. М., 1989. 256 с.
  23. Гинзбург М. Р. Личностное самоопределение как психологическая проблема // Вопр. психологии. 1988. № 2. С. 19–26
  24. Акименко А. К. Взаимосвязь представлений о лжи и стратегий поведения современной молодежи в процессе социально-психологической адаптации // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2010. Т. 10, вып. 3. С. 56–61.
Published: 
30.06.2014
Short text (in English):
(downloads: 51)