Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Burmistrova M. N., Zinovieva M. P., Firsova T. G. Teacher’s digital competence as an indicator of the educational environment transformation as exemplified by the Saratov region. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 4, pp. 367-383. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-4-367-383, EDN: NVWXUI

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 257)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 96)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378
EDN: 
NVWXUI

Teacher’s digital competence as an indicator of the educational environment transformation as exemplified by the Saratov region

Autors: 
Burmistrova Marina N. , Saratov State University
Zinovieva Maria P., Saratov State University
Firsova Tatyana G., Saratov State University
Abstract: 

. The relevance of the research is due to the development and widespread introduction of digital technologies in a wide context of sociocultural and economic processes, the inevitable digital transformation of the processes of education, upbringing and development of the younger generation. The teacher is seen as the main agent of digital literacy, the vehicle to pass on digital culture. The teacher acts as the main subject of two processes: one of digital transformation of the educational environment; the other of the retraining for the digital economy at the level of general education. The objective of the research is to assess the digital competence of teachers in educational organizations of Saratov and the Saratov region as well as their readiness to create a digital educational environment. The research reveals modern Russian and foreign scientifi c approaches explaining the essence of digital competence as a meta-subject competence, its specifi cs in relation to teachers’ activities. The authors identify the content of four components of teachers’ digital competence and six ways according to which it can be formed and developed among educators. The article provides a systematic approach revealing the leading functions of a teacher in the educational context, when the latter is created with the help of digital tools. The essential indicators are singled out. They are used to propose a system of levels according to which digital competence is built: they are basic, optimal, advanced. The authors conducted an online survey of teachers of Saratov and the Saratov region, had conversations with them and observed their work (N = 1500). Basing on the data, the article presents an analytical report on the real state of how and to what extent teachers’ digital competence is formed depending on their professional experience. The assessment of the degree of teachers’ readiness to create a digital educational environment is given. On the basis of pedagogical modeling, the article proposes the ways and methods to solve the problem of interest at diff erent stages of the professional life cycle.

Reference: 
  1. Россия 2025: от кадров к талантам. Исследование Boston Consulting Group и Сбербанка России. URL: http://d-russia.ru/wpcontent/uploads/2017/11/Skills_Outline_web_tcm26-17... (дата обращения: 16.06.22).
  2. Программа «Цифровая экономика Российской Федерации». URL: http://static.government.ru/media/files/9gFM4FHj4PsB79I5v7yLVuPgu4bvR7M0.pdf (дата обращения: 16.06.22).
  3. Песков Д. Н. Речь на форуме «Кадры для цифровой экономики 1.2» 05.03.2020. URL: https://leader-id.ru/event/42208/ (дата обращения: 16.06.22).
  4. Чеботарь Н., Синельников В., Кушнир М., Мдивани М., Травкин И., Хисамбеев Ш., Мерескин А., Орешкина Е., Сафина Л., Симонова Л. Манифест о цифровой образовательной среде // Образовательная политика. 2016. № 1 (71). С. 34‒43.
  5. Шмелькова Л. В. Кадры для цифровой экономики: взгляд в будущее // Дополнительное профессиональное образование в стране и мире. 2016. № 8 (30). С. 1‒4. EDN: YPHWUB
  6. Seel N. M., Zierer K. Bivlio metric synthesis of educational productivity research: benchmarking the visibility of German educational research // Research in Comparative and International Education. 2019. Vol. 14, iss. 2. P. 294‒317. https://doi.org/10.1177/1745499919846189
  7. Приказ Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 26.11.2020 № 1456 «О внесении изменений в федеральные государственные образовательные стандарты высшего образования». URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202105270015 (дата обращения: 16.06.22).
  8. Проект Приказа Министерства труда и социальной защиты РФ «Об утверждении профессионального стандарта ″Педагог (педагогическая деятельность в сфере начального общего, основного общего, среднего общего образования) (учитель)″». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/56809182/ (дата обращения: 16.06.22).
  9. Концепция подготовки педагогических кадров для системы образования на период до 2030 года. URL: http://static.government.ru/media/fi les/5hVUIZXA2JMcPrHoJqfohMeoToZAwtA5.pdf (дата обращения: 16.06.22).
  10. Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000213475_rus (дата обращения: 16.06.22).
  11. Потемкина Т. В. Зарубежный опыт разработки профиля цифровых компетенций учителя // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2018. № 2 (35). С. 25‒30.
  12. Аймалетдинов Т. А., Баймуратова Л. Р., Зайцева О. А., Имаева Г. Р., Спиридонова Л. В. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учебном процессе. М. : Издательство НАФИ, 2019. 84 с.
  13. Солдатова Г. У., Нестик Т. А., Рассказова Е. И., Зотова Е. Ю. Цифровая компетентность подростков и родителей. Результаты всероссийского исследования
  14. М. : Фонд Развития Интернет, 2013. 144 с. 14. Солдатова Г. У., Шляпникова В. Н. Цифровая компетентность российских педагогов // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20, № 4. C. 5–18. https://doi:10.17759/pse.2015200401
  15. Ло Н., Ву Д., Вонг Г. Глобальная справочная система навыков цифровой грамотности для показателя 4.4.2 (Информационный документ № 51, стр. 146). ЮНЕСКО. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framewor... (дата обращения: 16.06.22).
  16. Обучение цифровым навыкам: глобальные вызовы и передовые практики. Аналитический отчет к III Международной конференции «Больше чем обучение: как развивать цифровые навыки». М. : АНО ДПО «Корпоративный университет Сбербанка», 2018. 122 с. URL: https://obzory.hr-media.ru/cifrovye_navyki_sotrudnika (дата обращения: 16.06.22).
  17. Министерство просвещения Российской Федерации. Официальный интернет-ресурс. URL: https:// edu.gov.ru/press/2214/ministerstvo-prosvescheniyarekomenduet-shkolam-polzovatsya-onlayn-resursamidlya-obespecheniya-distancionnogo-obucheniya/ (дата обращения: 16.06.22).
  18. Рекомендации по использованию информационных технологий в образовательном процессе в условиях распространения новой коронавирусной инфекции в 2020/2021 учебном году. URL: https://soiro.ru/sites/default/fi les/nabsov/rekomendacii.pdf (дата обращения: 16.06.22).
  19. Дерябин А. А., Бойцов И. Э., Попов А. А., Рабинович П. Д., Заведенский К. Е. Исследование представлений директоров российских школ о цифровых компетенциях участников образовательной системы // Вопросы образования. 2021. № 3. С. 212–236. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2021-3-212-236
Received: 
28.07.2022
Accepted: 
13.09.2022
Published: 
23.12.2022
Short text (in English):
(downloads: 71)