Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Dianova Y. A., Sergeeva S. V. Research and design university campus as an effective environment for the development of a student-innovator. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 1, pp. 17-23. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-1-17-23, EDN: MTZMZQ

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 121)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 141)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378
EDN: 
MTZMZQ

Research and design university campus as an effective environment for the development of a student-innovator

Abstract: 

The relevance of the research is determined by the need to transform the educational environment of a modern university. Such environment is one of the conditions for the eff ective development of a student-innovator, who is motivated to carry out research and design, capable of searching for original ideas, innovative solutions, and project implementation. The purpose of the study is to reveal the essence of the concept of ″research and design campus″; to determine the structure of students’ readiness for innovation in the research and design campus; to identify the possibilities of the university research and design campus as an eff ective environment for the development of a student-innovator as illustrated by the example of Penza State Technological University (PenzSTU). The study shows that a research and design campus is an eff ective educational environment providing a system of opportunities for creativity, invention and personal self-development of a student-innovator at a modern university. The article reveals the essence of the concept of ″research and design campus″ from the standpoint of the environmental approach. The structure of the student’s readiness for innovation activity in a research and design campus is presented. This structure consists of four functional blocks. The personal-motivational block includes the student’s personal and professional qualities that determine his/her attitude to innovations of a career-oriented nature. The comprehension block contains ideas about the goals and content of the innovation activity. The implementation block includes qualities that ensure the creative implementation of an innovative project in practice. And the refl ection block refl ects the qualities associated with the student’s assessment of his/her own innovation activity. Based on the practical case of Penza State Technical University, the authors identifi ed and characterized organizational, substantive and technological capabilities of the campus for the development of a student-innovator. Organizational capabilities include the resource potential and the structuring of the environment. Substantive capabilities are presented by the software provision of the innovative activity of students in the university research and design campus. The technological capabilities of the environment include diagnostics, forecasting, designing, production of the result, that assumes a change in the environment and personality according to the goals. The article makes the conclusion about the potential of the research and design campus in the fi elds of organizing and implementing theoretical and applied research and projects, of providing students’ collaborations and career guidance for student-innovators of a new formation.

Reference: 
  1. Рупасова Я. Е. Способность к инновационной деятельности как приоритетное качество специалиста в современных условиях // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80). С. 70‒72. https ://doi.org/10.24411/1991-5497-2020-00029
  2. Лежнева Н. В. Анализ государственных образовательных стандартов в аспекте формирования готовности к инновационной предпринимательской деятельности у студентов вузов // Санкт-Петербургский образовательный вестник. 2018. № 7-8 (23-24). С. 29‒32.
  3. Иванникова Л. В. Инновационный потенциал внеаудиторной деятельности в образовательной среде вуза // Наука России: Цели и задачи: сб. науч. тр. по материалам XIV междунар. науч.-практ. конф. (10 апреля 2019 г.). Ч. 2. Екатеринбург : НИЦ «Л-Журнал», 2019. С. 31‒34. https://doi.org/10.18411/ sr-10-04-2019-27idsp: sciencerussia-10-04-2019-27
  4. Володина Е. В., Володина И. В. Модель образовательного пространства при подготовке студентов к инновационной инженерной и научно-исследовательской деятельности в техническом вузе // Педагогические науки. 2021. № 1 (106). С. 35‒38. EDN: QCGWQA
  5. Савченков А. В., Гнатышина Е. А., Уварина Н. В., Орешкина А. К. Разработка и реализация практик воспитательной деятельности в вузах. М. : Первое экономическое издательство, 2022. 122 с. https://doi.org/10.18334/9785912924309 
  6. Примчук Н. В. Научно-исследовательская работа студентов как важнейшее условие создания воспитательной среды университета // Вестник Герценовского университета. 2010. № 2 (76). С. 57‒58.
  7. Фоменко Н. В. Воспитательный аспект научно-исследовательской деятельности студентов в системе высшего образования // Проблемы современного педагогического образования. 2018. Вып. 58, ч. 2. С. 259‒262. EDN: YSTXAT
  8. Мальцева А. П., Циликина П. С., Коробий Е. Б. Формирование среды студенческого кампуса // Новые идеи нового века: материалы междунар. науч. конф. ФАД ТОГУ: в 3 т. Хабаровск : Тихоокеанский государственный университет, 2021. Т. 3. С. 173‒179. EDN: NPOJOZ
  9. Jang M. J., Lee J .-B. A study on the design of campus farm: в 2 т. // Новые идеи нового века: материалы междунар. науч. конф. ФАД ТОГУ. Хабаровск : Тихоокеанский государственный университет, 2022. Т. 2. С. 233‒238. EDN: IHFZDX
  10. Быков Д. Е., Ситников П. В., Франк Е. В., Иващенко А. В., Сурнин О. Л., Головнин О. К. Инновационная среда самарского политеха: кампус 2.0 // Проблемы управления и моделирования в сложных системах: в 2 т. / под ред. С. А. Никитова, Д. Е. Быкова, С. Ю. Боровика, Ю. Э. Плешивцевой. Самара : Офорт, 2019. Т. 2. С. 15‒20.
  11. Елина Е. Г., Шамионов Р. М. Дистанционное обучение: новые возможности замещения обучения в кампусе или попытка достижения акме в образовании // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2022. Т. 11, вып. 1 (41). С. 65‒71. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2022-11-1-65-71
  12. Зубакина О. В. Социальное партнерство вуза как фактор реализации педагогической и информационной поддержки профессионального самоопределения старшеклассников: автореф. дис. … канд. пед. наук. Москва, 2008. 27 с.
  13. Сергеева С. В., Дианова Ю. А. Кампус: сущность понятия и классификация типов // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 6-1. С. 186‒190. https://doi.org/10.17513/snt.38720
  14. Сергеева И. А. Формирование профессиональной готовности студентов к деятельности // Транспортная инфраструктура сибирского региона. 2015. Т. 2. С. 605‒610. EDN: UNWLPD
  15. Леонова Е. В. Психологическая готовность студентов к инновационной деятельности // Высшее образование сегодня. 2018. № 7. С. 56‒59. https://doi.org/10.25586/RNU.HET.18.07.P.56
  16. Дианова Ю. А., Сергеева С. В. Модель развития проектных компетенций обучающихся в среде научнопроектного кампуса технического вуза // Осовские педагогические чтения «Образование в современном мире: новое время ‒ новые решения». 2021. № 1. С. 143‒148.
  17. О направлении типового положения (о студенческих научных объединениях образовательной организации высшего образования): письмо Минобрнауки России от 16.09.2021 N МН-11/74-ГГ. URL: https:// docs.cntd.ru/document/726730827 (дата обращения: 23. 08.2022).
  18. Слободчиков В. И. Очерки психологии образования. 2-е изд. Биробиджан : Биробиджанский государственный педагогический институт, 2005. 272 с.
  19. Александрова Е. А. Психологическое и педагогическое сопровождение: индивидуальная траектория развития // Народное образование. 2014. № 9 (1442). С. 180‒187.
  20. Глазунова О. В. О различных подходах к практике наставничества и сопровождения проектных и исследовательских работ // Исследователь. 2020. № 1 (29). С. 104‒134.
  21. Сахапова Л. Ф., Никошина Н. И. Наставничество в проектной деятельности для успешного развития студентов // Современное образование: актуальные вопросы и инновации. 2020. № 4. С. 38-40.
  22. Ясвин В. А. Формирование теории среды развития личности в отечественной педагогической психологии // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2020. Т. 17, № 2. С. 295‒314. https://doi.org/10.17323/1813-8918-2020-2-295-314
  23. Мануйлов Ю. С., Шек Г. Г. Опыт освоения средового подхода в образовании. Москва ; Нижний Новгород : Растр-НН, 2008. 220 с.
  24. Магамадова Т. С., Намаева М. М. Студенческое портфолио как средство карьерного продвижения // Вестник ГГНТУ. Гуманитарные и социально-экономические науки. 2019. Т. 15, № 1 (15). С. 75‒82. https://doi.org/10.34708/GSTOU.2019.15.1.020
  25. Серозудинова Г. В., Волостных Р. Г., Галета М. А. Проектное обучение и деятельность студенческого научно-исследовательского сообщества // Образование. Карьера. Общество. 2018. № 1 (56). С. 45‒48.
Received: 
25.09.2022
Accepted: 
15.12.2022
Published: 
31.03.2023
Short text (in English):
(downloads: 36)