Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V. Professional and Personal Development and Success as Factors of Minimization of Risks in Activity of the Teacher of Higher School. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 3, pp. 21-25. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-3-21-25

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 75)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9:331

Professional and Personal Development and Success as Factors of Minimization of Risks in Activity of the Teacher of Higher School

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Abstract: 

In article are considered professional and personal development as a condition of success of the teachers working in system of higher education. Is shown, that personality development in a profession is a factor of decrease in professional risks, which are analyzed on an example of results of empirical research of personal features and activity of teachers of the higher school.

Reference: 
  1. См.: Дружилов С. А. Профессиональная компетентность и профессионализм педагога : психологический подход // Сибирь. Философия. Образование : науч.‑публицист. альманах. Вып. 8. Новокузнецк, 2005. С. 26–44.
  2. См.: Арендачук И. В. Профессиональные компетенции в структуре профессионализма преподавателей высшей школы// Известия Саратовского гос. ун‑та. Новая серия. Сер. : Философия. Психология. Педагогика. 2009. Т. 9, вып. 4. С. 63–68.
  3. См.: Деркач А. А., Москаленко О. В., Пятин В. А. и др. Акмеологические основы профессионального самосознания. Астрахань, 2000. 330 с.
  4. См.: Фонарев А. Р. Развитие личности в процессе профессионализации // Вопр. психологии. 2003. № 6. С. 72–83.
  5. См.: Маркова О. Ю. Коммуникативное пространство вуза : субъекты, роли, отношения // Коммуникации и образование : сб. статей. СПб., 2004. С. 345–364.
  6. См.: Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., 2009. 544 с.
Published: 
10.09.2012