Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Avakyan I. B. Pedagogical conservatism of university teachers. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 1, pp. 80-90. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-1-80-90, EDN: PPAXJG

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 20)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9
EDN: 
PPAXJG

Pedagogical conservatism of university teachers

Abstract: 

The relevance of the research is due to the need to implement the principle of cooperation and interaction of the subjects of the educational process, and to use the creative approach in the situation of modernizing higher education. The purpose of the research is to identify indicators, criteria, and development factors of university teachers’ pedagogical conservatism. The study hypothesizes that the state of pedagogical conservatism among teachers of higher educational institutions: 1) may be correlated with the level of integral satisfaction with professional activity; 2) indicates the presence of factors contributing to its development. The study participants: the teaching staff of 9 Russian universities (N = 1754, aged from 25 to 65, including 25% of men, 75% of women). The research methods (tools): methodology "Assessment of pedagogical conservatism of teachers of a higher educational institution" (I. B. Avakyan) was used in order to study indicators and criteria of pedagogical conservatism, as well as to identify its development factors, integral job satisfaction test (by A. V. Batarshev) was used to assess the integral indicators of satisfaction of university teachers with their pedagogical activity. Results. The study has revealed the development factors of university teachers’ pedagogical conservatism. These factors comprise psychological unpreparedness for innovative activity, including a set of variables that are presented in the study, and emotional burnout. A positive correlation has been found between a group of indicators of pedagogical conservatism and components of integral satisfaction with pedagogical work (habitual ways of performing the activity and general satisfaction with work). The study has also revealed the inverse (negative) correlation between the other group of pedagogical conservatism indicators and satisfaction with pedagogical activity (low motivation for success and overall job satisfaction). The main conclusions. On the one hand, indicators of pedagogical conservatism contribute to the increase in the level of satisfaction with pedagogical activity, which ensures the preservation of pedagogical experience in conditions of internal psychological balance. On the other hand, they contribute to dissatisfaction with their own activities and to the state of professional stagnation. The obtained results can be used as the basis for systematic psychological and pedagogical support of the university teachers’ professional activities in accordance with educational stan dards.

Reference: 
  1. Авакян И. Б., Виноградова Г. А. Оценка инновационной готовности педагогических коллективов вузов // Психолого-педагогические исследования. 2020. Т. 12, № 1. C. 16–30. https://doi.org/10.17759/ psyedu.2020120102
  2. Авакян И. Б. Стремление к саморазвитию как фактор инновационной готовности преподавателей вузов // Образование и саморазвитие. 2020. Т. 15, № 2. С. 88–102. https://doi.org/10.26907/esd15/2/08
  3. Koeslag-Kreunen M. G.M., Van der Klink M. R., Van den Bossche P., Gijselaers W. H. Leadership for team learning: the case of university teacher teams // Higher Education. 2018. Vol. 75. P. 191–207. https://doi.org/10.1007/s10734- 017-0126-0
  4. Авакян И. Б. Оценка педагогического консерватизма преподавателей в условиях модернизации военного образования // Личность курсанта: психологические особенности бытия: материалы ХII Всерос. науч.- практ. конф. (Краснодар, 25 ноября 2021 г.) / отв. ред. Э. В. Снимщикова. Краснодар : КВВАУЛ, 2022. С. 170–179. EDN: CUGEHJ
  5. Асхадуллина Н. Н. Модель формирования рискологической компетентности будущего учителя к инновационной деятельности // Мир науки. Педагогика и психология, 2019. Т. 7, № 4. URL: https://mir-nauki.com/PDF/15PDMN419.pdf (дата обращения: 29.12.2022).
  6. Быков Р. А., Быкова Е. Ю., Власова Ю. А. Социальная апатия учителей как форма адаптации к современным социокультурным условиям. Томск : Красное знамя, 2020. 242 c.
  7. Быховец Ю. В., Падун М. А. Личностная тревожность и регуляция эмоций в контексте изучения посттравматического стресса // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8, № 1. С. 78–89. https://doi.org/10.17759/cpse.2019080105
  8. Ефимова Г. З., Сорокин А. Н., Грибовский М. В. Идеальный педагог высшей школы: личностные качества и социально-профессиональные компетенции // Образование и наука. 2021. Т. 23, № 1. C. 202–230. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-1-202-230
  9. Зайцева В. А. Особенности уровня удовлетворенности педагогов трудом с разным типом мотивов профессиональной деятельности // Молодой ученый. 2019. № 48 (286). C 449–451.
  10. Кечерукова М. А. Педагогический консерватизм и интернационализация высшего образования: проблемы и пути решения // Общество: социология, психология, педагогика. 2019. № 4. С. 1–4. EDN: ZGZKDR
  11. Коджаспирова Г. М. Фактор неопределенности в процессе подготовки учителя // Человеческий капитал. 2021. № 1 (145). С. 131‒140. https://doi.org/ 10.25629/ HC.2021.01.13
  12. Мерзлякова Д. Р. Особенности психологического здоровья педагогов с разным уровнем профессионального мастерства в условиях цифровой трансформации образовательного процесса // Психолого-педагогические исследования. 2022. Т. 14, № 2. C. 48–63. https://doi.org/10.17759/psyedu.2022140204
  13. Савинова Т. В., СюбаеваР. Р. Исследование рефлексии будущих педагогов // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9, № 5. URL: https://mir-nauki.com/ PDF/04PSMN521.pdf (дата обращения: 29.05.2023). EDN: SKRGSI
  14. Солодихина М. В., Солодихина А. А. Развитие критического мышления магистрантов с помощью STEM-кейсов // Образование и наука. 2019. Т. 21, № 3. С. 125–153. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2019-3-125-153
  15. Белолуцкая А. К., Криштофик И. С., Мкртчян В. А. Особенности рефлексии педагогов: связь с личностными и профессиональными ценностными ориентациями // Образование и наука. 2022. Т. 24, № 7. С. 160–190. https://doi.org/10.17853/1994-5639- 2022-7-160-190
  16. Уварина Н. В., Савченков А. В. Эмоциональная устойчивость как важнейший компонент профессиональной устойчивости педагога // Вестник ЮУрГУ. Серия «Образование. Педагогические науки». 2019. Т. 11, № 2. С. 36–46. https://doi.org/10.14529/ped190204
  17. Ушаков А. А.Личностно-профессиональное саморазвитие педагога в условиях интегративной образовательной среды: теория и технология. М. : Мир науки, 2020. URL: https://izd-mn.com/PDF/59MNNPM20.pdf (дата обращения: 12.02.2023).
  18. Филиппова С. А., Пазухина С. В., Куликова Т. И., Степанова Н. А. Эмоциональная устойчивость будущих педагогов к негативному влиянию современной информационной среды // Психологическая наука и образование. 2019. Т. 24, № 5. C. 80–90. https://doi. org/10.17759/pse.2019240508
  19. Шапаршаева Я. М. Методы и методики исследования взаимосвязи копинг-стратегий с успешностью профессиональной деятельности // Молодой ученый. 2019. № 19 (257). С. 327‒329. EDN: BROWMP
  20. Bordia P., Read S., Bordia S. Retiring: Role identity processes in retirement transition // Journal of Organizational Behavior. 2020. Vol. 41, iss. 5. P. 445–460. https:// doi.org/10.1002/job.2438
  21. Garner P. W., Gabitova N., Gupta A., Wood T. Innovations in science education: Infusing social emotional principles into early STEM learning // Cultural Studies of Science Education. 2018. Vol. 13, iss. 4. P. 889‒903. https://doi. org/10.1007/s11422-017-9826-0
  22. Herrador-Alcaide T. C., Hernández-Solís M., Galván R. S. Feelings of satisfaction in mature students of fi nancial accounting in a virtual learning environment: An experience of measurement in higher education // International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2019. Vol. 16, iss. 1. P. 20–25. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0148-z
  23. Záhorcová L., Halama P., Škrobáková Ž., Bintliff A. V., Navarová S. Qualitative analysis of transition from work to retirement among Slovak retirees // Current Psychology. 2019. Vol. 40, iss. 4. P. 1531‒1545. https://doi.org/10.1007/ s12144-019-00384-w
  24. Safonova T. V., Suntsova A. S., Aslaeva R. G. Exploring the personal model of interaction with special needs children as structural component of teachers’ readiness for inclusive education // Integration of Education. 2019. Vol. 23, iss. 1. P. 50‒65. https://doi.org/10.15507/1991-9468.094.023.201901.050-065
  25. Косолапова К. Н., Колупаева Ю. А., Петушкова О. А. Теоретические аспекты исследования механизмов психологических защит // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 17. С. 934–939. URL: http://e-koncept.ru/2016/46362.htm
  26. Козлов В. В., Мазилов В. А., Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика личности и малых групп: учеб. пособие. М. : Институт психотерапии и клинической психологии, 2018. 660 с. EDN: YVTRLV 
Received: 
26.11.2022
Accepted: 
15.01.2023
Published: 
29.03.2024
Short text (in English):
(downloads: 12)