For citation:
Balakireva E. I. Methodological guidelines for transforming the teacher-training module of the non-pedagogical educational programs at Saratov State University . Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 3, pp. 283-291. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-3-283-291, EDN: UVHDHR
Methodological guidelines for transforming the teacher-training module of the non-pedagogical educational programs at Saratov State University
The state educational policy includes such a key issue as training students of non-pedagogical majors in teaching. This fact determines the relevance of the study. On the one hand, such policy is due to the necessity to solve the problem of teacher shortage, and, on the other hand, it is determined by the current need of classical universities to change the goals, content, and structure of teacher-training modules. The purpose of the study is to provide and justify methodological guidelines for transforming the aims and content of the teachertraining module of non-pedagogical educational programs. The research methods include literature review, generalization, and refl ection on the experience of pilot teaching of the subject “Pedagogy” in the framework of the project “Spiritual and Moral Code of Russia” in Saratov State University. Main results: the study has identifi ed the key factors that necessitate transformation of the aims and the content of the teacher-training module: establishing the state policy foundations for preserving and strengthening traditional Russian values and digitalization. The notions of competence (skill) and competency have been specifi ed in order to denote the integrative components of the teacher-training module. It is argued that competency should be viewed as a dynamic personality trait with value-semantic orientations as its core. The phenomenon of personal knowledge is considered as truly relevant in modern reality. Skills and abilities as components of competences are expressed through the productive activity and potential opportunities. The development of skills and abilities should be viewed through implementation of the systematic approach. Transition from competitive to cooperative teaching methods is considered as valid. In this context the methodological guidance is grounded on the activity-based approach and I. P. Ivanov’s collective creativity theory. Conclusions: transformation of the teacher-training module is considered in the view of competence formation and is guided by the following ideas: Polanyi’s theory of knowledge, systematic approach, activity-based approach, and collective creativity technique. Practical signifi cance: the research results can be used to transform the teacher-training module in non-pedagogical educational programs of classical/technical universities.
- Писарева С. А., Тряпицына А. П. Методология исследования трансформации высшего педагогического образования в современных условиях // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2025. Т. 14, вып. 1 (53). С. 77–89. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2025-14-1-77-89, EDN: VTFNKK
- Бочарова Ю. Ю. Методологические основания исследования педагогического образования в современных социокультурных условиях: дис. ... д-ра пед. наук. СПб., 2023. 353 с. EDN: HVXCVN
- Фирсова Т. Г., Горина Е. Н., Бочарова Е. Е. Традиции и перспективы развития научно-образовательной деятельности Педагогического института Саратовского государственного университета // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2025. Т. 14, вып. 1 (53). С. 90–100. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2025-14-1-90-100, EDN: WTFPBY
- Пономарев Р. Е. Цифровая трансформация образования как ключевое понятие концепции развития образовательных систем // Письма в Эмиссия. Оффлайн. 2021. № 11 (ноябрь). Article 3001. URL: http://emissia.org/offline/2021/3001.htm (дата обращения: 20.03.2025). EDN: WJAYUF
- Балакирева Е. И. Общекультурный компонент содержания высшего профессионального образования (компетентностный подход) // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2009. Т. 9, вып.1. С. 98–105. EDN: KHMVSL
- Розов Н. С. Философия гуманитарного образования: Ценностные основания и концепция базового гуманитарного образования в высшей школе. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1993. 321 с. EDN: OZJEGL
- Газиева И. А. Социальная среда как фактор изменения ценностей студенческой молодёжи // Высшее образование в России. 2024. Т. 33. № 2. C. 54–72. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2024-33-2-54-72, EDN: DUADYA
- Александрова Е. А., Байбородова Л. В., Бермус А. Г., Булдакова Н. В., Быкова С. С., Габдрахманова Р. Г., Гайкина М. Ю., Гладкая И. В., Городилова С. А., Гущина Г. А., Демьянчук Р. В., Ершова Н. Н., Ефремова Н. Ф., Захарищева М. А., Илалтдинова Е. Ю., Коршунова О. В., Красавина Ю. В., Морозова М. А., Паштов Т. З., Пыхина Н. В. [и др.]. Педагогика : учебное пособие по дисциплине для образовательных организаций высшего образования. Киров : ВятГУ, Радуга-ПРЕСС, 2024. 316 с. EDN: YGYMUO
- Комаров Р. В., Иоффе А. И., Зверев О. М. «Перевернутая защита» – инновационный подход к развитию одаренности обучающихся // Педагогический журнал Башкортостана. 2022. № 1 (95). С. 53–65. https://doi.org/10.21510/181732922022955365, EDN: IYTZIE
- Братусь Б. С. К изучению смысловой сферы личности // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 1981. № 2. С. 46–56.
- Белолуцкая А. К., Бухаленкова Д. А., Вартанова И. И., Веракса А. Н., Веракса Н. Е., Володарская И. А., Гаврилова М. Н., Глотова Г. А., Гордеева Т. О., Ильясов И. И., Коротаева И. В., Малых С. Б., Погожина И. Н., Рассказова Е. И., Рыжов А. Л., Сиднева А. Н., Смирнов С. Д., Сухих В. Л., Тихомирова Т. Н., Тхостов А. Ш. [и др.]. Педагогическая психология. М. : Издательство Московского университета, 2024. 637 с.
- Collins A., Halverson R. Rethinking Education in the Age of Technology: The Digital Revolution and Schooling in America. New York : Teachers College Press, 2018. 192 p.
- Казакова Е. И. Цифровая трансформация педагогического образования // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 1 (112). С. 8–14. https://doi.org/10.20323/1813-145X-2020-1-112-8-14, EDN: PXPGEQ
- Ананин Д. П., Комаров Р. В., Реморенко И. М. «Когда честно – хорошо, для имитации – плохо»: стратегии использования генеративного искусственного интеллекта в российском вузе // Высшее образование в России. 2025. Т. 34, № 2. С. 31–50. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2025-34-2-31-50, EDN: OBDXTG
- Уваров А. Ю. На пути к цифровой трансформации школы. М. : Образование и Информатика, 2018. 120 с.
- Полани М. Личностное знание: На пути к посткритической философии / под ред. В. А. Лекторского, В. И. Аршинова. М. : Прогресс, 1985. 344 с. EDN: SXRQRX
- Асмолов А. Г. Психология личности : культурно-историческое понимание развития человека. М. : Смысл : Издательский центр «Академия», 2007. 528 с.
- Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Политиздат, 1975. 352 с. EDN: ZJUELZ
- Донцов А. И., Донцов Д. А. Родословная советского коллектива. М. : АСТ, 2019. 320 с. EDN: PUTAOF
- Иванов И. П. Педагогические труды академика И. П. Иванова : в 2 т. Т. 1. / науч. ред. и сост.: И. Д. Аванесян, К. П. Захаров. СПб. : Изд-во Политехнического ун-та, 2013. 302 с. https://doi.org/10.18720/SPBPU/2/s16-265
- Иванов И. П. Педагогические труды академика И. П. Иванова : в 2 т. Т. 2. / науч. ред. и сост.: И. Д. Аванесян, К. П. Захаров. СПб. : Изд-во Политехнического ун-та, 2013. 308 с.
- Игорь Петрович Иванов: наука и жизнь / авт.-сост. И. Д. Аванесян; под общ. ред. Г. А. Бордовского, В. А. Козырева. СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2009. 364 с. EDN: QXSVOH