Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Finogeeva T. E. Methodological approaches to the study of the genesis of the technology / labor education system of schoolchildren in the 20th century. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 1, pp. 4-15. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-1-4-15, EDN: VEXXCG

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 26)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
373.016:331
EDN: 
VEXXCG

Methodological approaches to the study of the genesis of the technology / labor education system of schoolchildren in the 20th century

Autors: 
Finogeeva Tatyana Evgenievna, Lugansk State Pedagogical University
Abstract: 

The relevance of the research of methodological approaches to the study of the genesis of the technology / labor education system of schoolchildren in the twentieth century is due to the need to improve the scientifi c apparatus of historical and pedagogical research, the complexity of which lies in its dualism (a combination of elements of scientifi c research in the fi elds of pedagogy and history). Currently, one of the most popular areas of education is technology education. Its meaning has been updated in the light of the new requirements set for high school graduates, who must have not only the ability to transform materials (information), but be ready for sustainable self-development under the conditions of the changing technogenic environment. In this regard, the study of technology / labor training of schoolchildren in the twentieth century is of particular importance, and especially in the period of the USSR (as it was a state in which the person of labor was the meaning-forming factor of the state system). However, this study should be based on a reasonable selection of methodological approaches that will contribute to not only a comprehensive study but valid conclusions. The objective of the study is to identify and give theoretical ground for the set of methodological approaches that contribute to a comprehensive study of the genesis of the technology / labor education system of schoolchildren in the twentieth century. Hypothetically, the identifi ed methodological foundations enable to conduct a multi-vector study of the genesis of the technology / labor education system of schoolchildren in the twentieth century; it is possible to improve the process of technology education of schoolchildren at the present stage using this scientifi c basis. Methods (tools): theoretical analysis of historical and pedagogical studies and normative legal acts, analysis of the results of the study of the selected historical period. Main results: the study has expanded the scientifi c ideas about the epistemological possibilities of culturological, axiological, systemic, historical approaches to the genesis of the technology / labor education system of schoolchildren. The author presents her vision on the technology / labor education system of schoolchildren as a pedagogical phenomenon. Conclusions: the set of methodological approaches that was identifi ed and theoretically justifi ed in this research enables to conduct a comprehensive study of the genesis of the technology / labor education system of schoolchildren in the twentieth century. Practical significance. The research results can be useful in developing a modern concept of the system of technology education, as well as in updating the content of technology education

Reference: 
  1. О внесении изменений в Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации»: федеральный закон от 04.08.2023 № 479-ФЗ. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_454050/ (дата обращения: 13.09.2023).
  2. О стратегии научно-технологического развития Российской Федерации: указ Президента РФ от 01.12.2016 № 642 (ред. от 15.03.2021). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_207967/ (дата обращения: 29.06.2023).
  3. Овечкин В. П. Содержание технологического образования: основания, принципы, условия проектирования. М. ; Ижевск : R&C Dinamics, 2005. 217 с.
  4. Арефьев И. П. Технологическое образование в теоретико-методологическом контексте. Saarbrücken, Germany : Palmarium Academic Publishing, 2013. 202 с.
  5. Глозман Е. С., Глозман А. Е., Махотин Д. А., Нагель О. И. Метод проектов в технологическом образовании. М. : ГОУ «Педагогическая академия», 2010. 207 с.
  6. Тигров В. П. Развитие творческого потенциала личности учащегося в технологическом образовании : автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Тамбов, 2008. 40 с.
  7. Ряхимова Е. Г. Развитие содержания технологической подготовки обучающихся в истории школы и педагогики: конец XIX ‒ XXI век : дис. ... канд. пед. наук. М., 2012. 154 с.
  8. Беспалько В. П. Основы теории педагогических систем: проблемы и методы психолого-педагогического обеспечения технических обучающих систем. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1977. 304 с.
  9. Кузьмина Н. В. Акмеологическая теория повышения качества подготовки специалистов образования. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2001. 144 с.
  10. Сластенин В. А. и др. Педагогическая аксиология. Красноярск : Сибирский гос. технологический ун-т, 2008. 293 с.
  11. Антонив Т. М. Научно-педагогическое обоснование системы трудового обучения в неполной средней школе: дис. ... канд. пед. наук. Киев, 1984. 272 с.  
  12. Симоненко В. Д., Ретивых М. В., Матяш Н. В. Технологическое образование школьников. Теоретико-методологические аспекты: Книга для учителя. Брянск : Изд-во БГПУ ; Технология, 1999. 230 с.
  13. Хотунцев Ю. Л. Проблемы технологического образования в Российской Федерации. М. : Прометей, 2019. 179 с.
  14. Эхов С. Ф. Система взаимодействия школы и учебно-производственного комбината в педагогическом руководстве производительным трудом школьников: дис. ... канд. пед. наук. Л., 1985. 236 с.
  15. Юдин Э. Г. Методология науки. Cистемность. Деятельность. М. : Эдиториал УРСС, 1997. 444 с.
  16. Понкин И. В., Лаптева А. И. Методология научных исследований и прикладной аналитики : учебник. 3-е изд., доп. и перераб. М. : Буки Веди, 2022. 754 с.
  17. Бюльте Р. Совершенствование управления объективной и субъективной сторонами культуры труда, изменяющимися под воздействием научнотехнического прогресса: дис. ... канд. экон. наук. М., 1984. 230 с.
  18. Захарова Л. В. Культура труда как фактор экономического роста: автореф. дис. ... канд. экон. наук. Челябинск, 2009. 27 с.
  19. Литвин Р. И. О культуре в системе культуры труда // Вестник Луганского государственного университета имени Владимира Даля. 2021. № 1 (43). С. 237‒241. EDN: VNFDFE
  20. Пак И. К. Исследование тенденций развития отношения к труду в условиях развитого социализма: социологический аспект: дис. ... канд. филос. наук. Алма-Ата, 1983. 163 с.
  21. Темирбекова Ж. А., Смирнова Е. В. Трудовые ценности: генезис и эволюция взглядов // Вестник КазНУ. Серия экономическая. 2014. Т. 105, №. 5. С. 30‒37.
  22. Лапшов В. А. Основы социологического исследования отношения к труду как фактора развития социальных институтов российского общества в начале XXI века // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2017. Т. 7, № 1 (25). С. 32‒41. EDN: XUZQEB
  23. Дубина А. Ш., Рожкова Л. В. Ценность труда у современной молодежи Приволжского, Центрального, Северо-Западного и Крымского федеральных округов // Системное обеспечение условий достойного труда : материалы II Всерос. науч.-практ. конф. / отв. ред. В. И. Мельников. Новосибирск : Сибирский государственный университет путей сообщения, 2020. С. 15‒19. EDN: YKCZQY
  24. Рассадина Т. А. Профессиональные намерения старшеклассников Ульяновской области // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2022. № 4 (64). С. 19‒37. https://doi.org/10.21685/2072-3016-2022-4-2
  25. Зарецкий А. Д., Иванова Т. Е. Аксиологические и акмеологические основания эволюции трудовых ценностей // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2019. № 12-2. С. 74‒81. https://doi. org/10.17513/vaael.878 
  26. Шарафутдинова Д. Р., Янбеков Э. Р. Проблема трансформации трудовых ценностей в условиях цифровой экономики // People-management в условиях цифровой трансформации экономики : материалы III Всерос. науч.-практ. конф. / отв. ред. А. Ш. Галимова. Уфа : Башкирский государственный университет, 2019. С. 142‒143.
  27. Максимова Е. А. Концепция развития профессионального образования в России при смене научнотехнологических укладов: дис. ... д-ра пед. наук. Саратов, 2021. 346 с.
  28. Караковский В. А. Стать человеком. Общечеловеческие ценности – основа целостного учебно-воспитательного процесса. М. : [Б. и.], 1993. 75 с.
  29. Магун В. С. Российские трудовые ценности: идеология и массовое сознание // Мир России. Социология. Этнология. 1998. Т. 7, № 4. С. 113‒144. EDN: VCZIVQ
  30. Чарыев И. Система трудового воспитания школьников в условиях хлопкосеющих районов: дис. ... д-ра пед. наук. М., 1984. 500 с.
  31. Нивья А. А. Взаимосвязь трудового воспитания и профессиональной ориентации в системе подготовки учащихся к труду: дис. … канд. пед. наук. Минск, 1984. 152 с.
  32. Кривко Я. П. Методологические подходы в историко-педагогическом исследовании на примере изучения становления и развития отечественной системы управления качеством обучения школьников (1917‒2014 гг.) // Вестник Луганского национального университета имени Владимира Даля. 2020. № 1 (31). С. 54‒60. EDN: WIFFKA
Received: 
16.07.2023
Accepted: 
15.12.2023
Published: 
31.03.2024
Short text (in English):
(downloads: 11)