Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Chernyaeva T. N., Preobrazhenskaya E. V. Higher Professional Education: Competence-Oriented Context. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 2, pp. 113-119. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-2-113-119

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 71)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9

Higher Professional Education: Competence-Oriented Context

Autors: 
Chernyaeva Tatyana N., Saratov State University
Preobrazhenskaya Elena V., Povolzhsky Institute of Management. PA Stolypin RASHiGS
Abstract: 

The article presents the analysis of history of formation, modern state and prospective of development of the competence-oriented approach in the system of Russian higher education. The article discloses specific character of the definitions of «competency» and «competence» in the context of various scientific approaches. The article presents comparative analyses data regarding competence-oriented and information-oriented approaches, which give the oppor­tunity for development of new educational technologies in the system of higher education. In the broad social context implementation of competence-oriented approach is connected with increase in and formation of personal socio-cultural experience of a future specialist.

Reference: 
  1. Турбовской Я. С. Определить приоритеты // Философские науки. 2006. № 2. С. 102–112.
  2. Булыко А. Н. Большой словарь иностранных слов. Н. Новгород, 2010. 704 с.
  3. Дворецкий  И.  Х. Латинско-русский  словарь.  Ок.50000 слов.  М.,  1986.  URL:  http://linguaeterna.com/vocabula/ (дата обращения: 27 апреля 2013).
  4. Белл Д. Грядущее  постиндустриальное  общество. Образец  социального  прогнозирования.  URL:  http://nashaucheba.ru (дата обращения: 27 апреля 2013).
  5. Landsheere  G. de. L’avenir  de l’enseignement,  dans  La Wallonie au futur, Vers un nouveau paradigm // Actes du congis. 1989. №4. Р. 126–129.
  6. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 5. С. 56–61.
  7. Александрова Е. А. Формирование картины мира ребенка и его педагогическое сопровождение // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. Т. 1, вып. 2. С. 41–44.
  8. Черняева Т. Н. Формирование  профессионального опыта студентов в условиях реформирования высшего образования // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2008. Т. 1, вып. 1–2. С. 87–94.
  9. Григорьева М. В. Социальные представления о нормах и ценностях молодежи у представителей разных поколений // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2012. Т. 12, вып. 4. С. 8–13.
  10. Григорьева М. В., Шамионов Р. М. Социальная психология в образовании: проблемы и перспективы // Изв.Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2008. Т. 8, вып. 1. С. 110 – 113.
  11. Тарасова Л. Е. Мотивация  учения  как  фактор  профессионального самоопределения студенческой молодежи // Изв. Сарат. унта. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2009. Т. 2, вып. 3–4.С. 17–22.
  12. Приказ Министерства здравоохранения и социального развития РФ от 26 августа 2010 г. № 761н. URL: http://www.rg.ru (дата обращения: 27.04.2013).
  13. Кожаринов М. Ю. Что такое знания и почему их относят к компетенциям? URL: http://www.rageportal.ru/ (дата обращения: 27.04.2013 г.)
  14. Черняева Т. Н. Формирование профессионального опыта студентов в условиях реформирования высшего образования // Изв. Сарат. унта. Нов. cер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2009. Т. 2, вып. 3–4. С. 87–94.
Published: 
30.06.2014
Short text (in English):
(downloads: 49)