Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Naumenko Y. V. Health-Forming Education as a Subject of Modern Teacher’s Training. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 1, pp. 21-28. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-1-21-28

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 82)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.013.73

Health-Forming Education as a Subject of Modern Teacher’s Training

Autors: 
Naumenko Yuri V., Volgograd State Academy of Physical Culture
Abstract: 

The article presents the author’s concept regarding complex formation of sociocultural phenomenon «Health» in pupils in the course of educational process. It proposes a fundamentally new base of categories and concepts («health», «healthy lifestyle», «internal picture of health and «vitality»). The study shows the relationship between this base of categories, concepts, and other pedagogical concepts. An integrative pedagogical model of formation of social and cultural phenomenon «health» in ontogeny is disclosed. The proposed model can serve as a methodological foundation for modern teachers’ training in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standards of Higher Professional Education for the degree program 050400 «Psychological and pedagogical education». According to the standard one of the objectives of teachers’ activity has to be the design and implementation of the program of healthy and safe lifestyle development among students (in accordance with the requirements of the Federal State Educational Standard of primary general and basic general education).

Reference: 
  1. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 050400 «Психологопедагогическое образование». URL: http://www.edu.ru/ dbminobr/mo/Data/d_10/m200.html (дата обращения: 12.12.2013).
  2. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования. М., 2010. 31 с.
  3. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. М., 2011. 40 с.
  4. Баранов А. А., Кучма В. Р., Сухарева Л. М. [и др.] Здоровье, обучение и воспитание детей: история и современность(1904–1959–2004). М., 2006. 308 с.
  5. Здоровые дети России в ХХI веке/ под ред. А. А. Баранова, В. Р. Кучмы. М., 2000. 158 c.
  6. Гуваков В. И. Здравоохранительная деятельность: социокультурные и методологические проблемы. Новосибирск, 1991. 184 с.
  7. Богомолова Л. В. Здоровьесохранные процессы в образовательном учреждении: содержание и перспективы. М., 2004. 185 с.
  8. Науменко Ю. Здоровьеформирующее образование: социокультурная концепция формирования здоровья школьников. Saarbrucken, 2011. 430 c.
  9. Безруких М. М. Здоровьесберегающая школа. М., 2004. 240 с.
Published: 
17.03.2014
Short text (in English):
(downloads: 43)