Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Tolochek V. A. Field research: Problem, tasks, opportunities. Part 1. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 1, pp. 26-39. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-1-26-39, EDN: WKMSPQ

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 20)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9.07
EDN: 
WKMSPQ

Field research: Problem, tasks, opportunities. Part 1

Autors: 
Tolochek Vladimir A., Institute of Psychology RAS
Abstract: 

For more than a century, the state of psychology has been characterized as a crisis (crisis of methodology). The present state of the social objects, which serve as the research subjects for us, is characterized by increasing dynamism and variability. The current state, as refl ected in its typical objects and conditions of conducting scientifi c research and practice work by ordinary researchers, often remains out of the attention span of methodologists and historians of science. Changes of the conditions created for conducting scientifi c research and research and practice work in modern institutions require reinterpreting the methods and methodology of the discipline and of the third-level disciplinary methodology. These are conventionally called by us “methods and methodology of fi eld research”. The raised issue is masked and smoothed out by the dominance in Russian psychology of researches based on models of academic groups (schoolchildren, students, seminar listeners, etc.), i.e., by scientifi c research and research and practice works conducted under relatively simple conditions. However, the range of research and practical tasks is much wider; a pronounced shift to studies of mainly academic groups is a shift to “accessibility and comfort” zone and it leads to the erosion of the discipline. Purpose: historical and theoretical analysis of methodological, methodical and organizational aspects of conducting the research in a modern institution. Methods: analysis of scientifi c literature, psychodiagnostics, reflection on the experience of scientifi c research and practical work in modern institutions. It is summarized that: 1) the state of the discipline methodology, understanding of its method, subject and technology of conducting relevant scientifi c research, and explanation of the results obtained are interrelated; 2) with the availability of administrative resources methodological and methodical problems persist and are reproduced even under strictly specifi ed diagnostic conditions; 3) diagnostic issues in the space-time dimension of modern institutions change the unresolved tasks of “methods and methodology of fi eld research” into the status of “raised to the second power problems, “raised to the third power problems”; 4) one of the least developed issues of psychodiagnostics is the issue of the “situation”, which requires its constructive solution.

Reference: 
  1. Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. СПб. : Питер. 2001. 272 с.
  2. Василюк Ф. Е. Cтруктура и специфика теории понимающей психотерапии // Консультативная психология и психотерапия. 2008. Т. 16, № 1. С. 5–33. EDN: KAUFHH
  3. Дружинин В. Н. Психология общих способностей. Избранные труды. М. : Институт психологии РАН, 2007. 541 с.
  4. Мазилов В. А. Методология психологической науки: история и современность. Ярославль : РИО ЯГПУ, 2017. 419 c.
  5. Толочек В. А. Технологии профессионального отбора. М. : Юрайт, 2024. 262 с.
  6. Толочек В. А. Психология труда. 3-е изд., доп. СПб. : Питер, 2021. 496 с.
  7. Толочек В. А. Условия социальной среды как факторы социальной успешности субъекта // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2023. Т. 20, № 1. С. 129–150. https://doi.org/10.17323/1813-8918- 2023-1-129-150
  8. Юревич А. В. Методология и социология психологии. М. : Институт психологии РАН, 2010. 271 с.
  9. Знаков В. В., Рябикина З. И. Психология человеческого бытия. М. : Смысл, 2017. 416 с.
  10. Парыгин Б. Д. Социальная психология. СПб. : СПбГУП, 2003. 616 с.
  11. Теория культуры / под ред. С. Н. Иконниковой, В. П. Большакова. СПб. : Питер, 2010. 592 С.
  12. Ядов В. А. Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности. М. : Академкнига ; Добросвет, 2003. 596 С.
  13. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 1999. 720 с.
  14. Зинченко В. П. Преходящие и вечные проблемы психологии // Труды Ярославского методологического семинара (методология психологии). Ярославль : МАПН, 2003. Т. 1. С. 98–134.
  15. Гусельцева М. С. Культурно-историческая психология: от классической ‒ к постнеклассической картине мира // Вопросы психологии. 2003. № 1. С. 99–115. EDN: ZENRNB
  16. Журавлев А. Л., Юревич А. В. Вместо введения: Основные типы тенденций развития психологии // Новые тенденции и перспективы психологической науки / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. В. Юревич. М. : Институт психологии РАН, 2019. С. 5‒8. EDN: WSLMVE
  17. Марцинковская Т. Д. Психология в современном мире // Теория и методология психологии: постнеклассическая перспектива / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. В. Юревич. М. : Институт психологии РАН, 2007. С. 33–44.
  18. Росс Л., Нисбетт Р. Человек и ситуация. Перспективы социальной психологии. М. : Аспект Пресс, 1999. 429 с.
  19. Шадриков В. Д. Психология деятельности человека. М. : Институт психологии РАН, 2013. 464 с.
  20. Корнилова Т. Н., Смирнов С. Д. Методологические основы психологии. СПб. : Питер, 2006. 320 с.
  21. Лекторский В. А. Опыт // Новая философская энциклопедия : в 4 т. М. : Мысль, 2001. Т. 3. С. 158–159.
  22. Reis H. T. Reinvigorating the concept of situation in social psychology // Personality and Social Psychology Review. 2008. Vol. 12, iss. 4. P. 311‒329. https://doi.org/10.1177/1088868308321721
  23. Rauthmann J. F., Gallardo-Pujol D., Guillaume E. M., Todd E., Nave C. S., Sherman R. A., Ziegler M., Bell Cooper A., Funder D. The situational eight DIAMONDS: A taxonomy of major dimensions of situation characteristics // Journal of Personality and Social Psychology. 2014. Vol. 107, iss. 4. P. 677–718. https:// doi.org/10.1037/a0037250
  24. Rauthmann J. F., Sherman R. A., Funder D. C. Principles of situation research: Towards a better understanding of psychological situations // European Journal of Personality. 2015. Vol. 29, iss. 3. P. 363–381. https://doi. org/10.1002/per.1994
  25. Saucier G., Bel-Bahar T., Fernandez C. What modifi es the expression of personality tendencies? Defi ning basic domains of situation variables // Journal of Personality. 2007. Vol. 75, iss. 3. P. 479–504. https://doi. org/10.1111/j.1467-6494.2007.00446.x
  26. Wagerman S. A., Funder D. C. Situations // Cambridge handbook of personality psychology / eds. P. J. Corr, G. Matthews. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. P. 27–42.
  27. Yang Y., Read S. J., Miller L. C. The concept of situations // Social and Personality Psychology Compass. 2009. Vol. 3, iss. 6. P. 1018–1037. https://doi.org/10.1111/ j.1751-9004.2009.00236.x
  28. Edwards J. A., Templeton A. The structure of perceived qualities of situations // European Journal of Social Psychology. 2005. Vol. 35, iss. 6. P. 705–723. https://doi.org/10.1002/EJSP.271
  29. Воронин А. Н., Горюнова Н. Б. Ситуационный подход в психологических исследованиях // Способности и ментальные ресурсы человека в мире глобальных перемен / отв. ред. А. Л. Журавлёв, М. А. Холодная, П. А. Сабадош. М. : Институт психологии РАН, 2020. С. 37–44.
  30. Знаков В. В. Психология возможного: новое направление исследований понимания. М. : Институт психологии РАН, 2020. 257 с.
  31. Howe N., Strauss W. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York : William Morrow & Company. 1991. 538 р.
  32. Юрчак А. Это было навсегда, пока не кончилось. Последнее советское поколение / пер. с англ. 2-е изд. М. : Новое литературное обозрение, 2022. 664 с.
  33. Гришина Н. В. Психология жизненного пути // Психологический журнал. 2007. Т. 28, № 5. 81‒88. EDN: IBPACN
  34. Мид М. Культура и мир детства: Избранные произведения / пер. с англ. М. : Наука, 1988. 429 с.
  35. Толочек В. А. Профессиональный менталитет как динамичное образование // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2020. Т. 9, вып. 4 (36). С. 338–349. https://doi.org/10.18500/2304- 9790-2020-9-4-338-349
  36. Толочек В. А., Машкова А. С. Компетенции: методы исследования, результаты, сущностные свойства психологических объектов: взаимосвязи и взаимоограничения // Организационная психология. 2020. Т. 10, № 4. С. 253–270. EDN: FZEMDV
  37. Костин А. Н., Голиков Ю. Я. Организационнопроцессуальный анализ психической регуляции сложной деятельности. М. : Институт психологии РАН, 2014. 448 с.
  38. Толочек В. А., Машкова А. С. Компетенции и профессиональные взаимодействия руководителей: открытые вопросы // Организационная психология. 2023. Т. 13, № 1. С. 181–202. https://doi.org/10.17323/2312- 5942-2023-13-2-181-202
  39. Юревич А. В. Объяснение в психологии // Психологический журнал. 2006. Т. 27, № 1. С. 97–106. EDN: HTEZQX
  40. Мазилов В. А. Предмет психологической науки и проблема объяснения в психологии. Статья вторая. На пути к разработке новой концепции объяснения // Высшее образование сегодня. 2020. № 7. С. 50-65. https://doi.org/10.25586/RNU.HET.20.07.P.59
  41. Мазилов В. А., Костригин А. А. Проблема научного объяснение в современной зарубежной психологии // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2020. Т. 17, № 3. С. 390–413. https://doi. org/10.17323/1813-8918-2020-3-390-413
  42. Мазилов В. А. Объяснение в философии науки // Методология и история психологии. 2008. Т. 3, вып. 1. С. 7–8.
  43. Никитин Е. П. Объяснение – функция науки. М. : Наука, 1970. 280 с.
  44. Colombo M. Experimental philosophy of explanation rising: The case for a plurality of concepts of explanation // Cognitive Science. 2017. Vol. 41, iss. 2. P. 503–517. https://doi.org/10.1111/cogs.12340
  45. Marraffa M., Paternoster A. Functions, levels, and mechanisms: Explanation in cognitive science and its problems // Theory and Psychology. 2013. Vol. 23, iss. 1. P. 22–45. https://doi.org/10.1177/0959354312451958
  46. Piccinini G., Craver C. Integrating psychology and neuroscience: Functional analyses as mechanism sketches // Synthese. 2011. Vol. 183, iss. 3. P. 283–311. https://doi.org/10.1007/s11229-011-9898-4
Received: 
02.11.2023
Accepted: 
15.12.2023
Published: 
29.03.2024
Short text (in English):
(downloads: 15)