Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Maksimova E. A., Nikitina G. A., Shilova S. A. Exploiting the potential of artifi cial intelligence techniques in FLT. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 2, pp. 114-122. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-2-114-122, EDN: XIONVA

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 277)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 48)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.147+ 37.01:007
EDN: 
XIONVA

Exploiting the potential of artifi cial intelligence techniques in FLT

Autors: 
Maksimova Elena A., Saratov State University
Nikitina Galina A., Saratov State University
Shilova Svetlana A., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of using artifi cial intelligence (AI) techniques in education has increased signifi cantly during the pandemic and the forced transition to distance learning technologies. It was during this period that there was a breakthrough in the development of digital educational resources based on AI, but methodological support for their eff ective use was not prepared. The mechanisms of leveling the risks associated with possible eff ects of AI on education have not been identifi ed. The objective: to identify the risks and potential of AI techniques in their impact on the organization and outcome of the educational process. Research methods: theoretical analysis and qualitative description of practical examples of the exploiting AI techniques in foreign language teaching. The research is based on the general literature review related to the key concepts of the study: artifi cial intelligence, digital educational resources, foreign language teaching. The results: the most widely used AI techniques are mobile applications and platforms with educational courses; the use of highly intelligent products, such as smart classrooms, is not suffi ciently developed; the risks of implementing AI methods are associated with the quality of technology, with the methodological profi ciency of a teacher, and with individual learning strategies. The conclusions: at the current level of technology development, AI techniques are a supplementary educational component. It is advisable to involve teachers of particular subjects in the further improvement of these technologies. The practical significance of the results obtained is determined by the assessment of the AI technologies impact on the process of FLT and by the proposed methods of eff ective use of AI in teaching.

Reference: 
  1. Chen L., Chen P., Lin Z. Artifi cial intelligence in education: A review // IEEE Access. 2020. Vol. 8. P. 75264‒75278. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510
  2. Дятчин Н. И. Периодизация истории развития техники // Известия Алтайского государственного университета. 2010. № 4-2 (68). С. 75‒80. EDN: NAVZPF
  3. Зайцева И. В. История методики обучения иностранным языкам в отечественной и зарубежной лингводидактике. Елец : Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина, 2018. 129 с.
  4. Ермакова Л. М. О корпусном подходе к изучению ошибок при билингвизме // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2012. № 3 (19). С. 34‒44. EDN: PDFWQN
  5. Харахинов В. А., Сосинская С. С. Разработка инструмента для анализа результатов методической и научно-исследовательской работы преподавателей с помощью нейронных сетей // Вестник БГТУ им. В. Г. Шухова. 2015. № 3. С. 110‒114. EDN: TQKQUD
  6. Halim T., Karem M. EFL/ESL learners’ and teachers’ perceptions on the application of study skills online // Journal of Tianjin University Science and Technology. 2021. Vol. 54, iss. 9. P. 72‒88. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/DHVG6
  7. Karem M. Incorporating artifi cial intelligence (AI) tools in EFL classes at King Khalid University (KKU) // Journal of Tianjin University Science and Technology. 2021. Vol. 54, iss.10. P. 177‒221. https://doi.org/10.17605/OSF.ION7QSF
  8. Шилова С. А., Крючкова А. А. Методологические требования к структуре чат-бота как образовательной платформы // Организация самостоятельной работыстудентов по иностраннымязыкам. 2021. № 4. С. 232‒236. EDN: UDWUNF
  9. Батраева И. А., Шилова С. А., Крючкова А. А. Образовательный чат-бот: особенности архитектуры и лингводидактические перспективы // Информационные технологии в образовании. 2022. № 5. С. 23‒27. EDN: ACYKTA
  10. Авраменко А. П. Лингводидактический потенциал чат-ботов и виртуальных помощников как средств распознавания речи технологиями искусственного интеллекта // Мир науки, культуры, образования. 2022. №3 (94). С. 9‒12. https://doi.org/10.24412/1991-5497-2022-394-9-12 
  11. Коновалов И. И., Воинов Н. В. Разработка интерактивного помощника для консультирования учащихся в задачах лингводидактики // Современные технологии в теории и практике программирования: сборник материалов конференции, 22 апреля 2021 г. СПб. : ПОЛИТЕХ-ПРЕСС, 2021. С. 39‒40. EDN: YFPJTQ
  12. Есенина Н. Е. Теория и практика применения экспертно-обучающих систем в лингвистике и лингводидактике // Гуманизация образования. 2010. № 2. С. 55‒60. EDN: NCRTMV
  13. Орлова Л. К. Цифровизация иноязычного образования посредством компьютерных игр (как новых медиа) // Средства массовой коммуникации в многополярноммире: проблемыи перспективы: материалы XII Всерос. науч.-практ. конф. (Москва, 11 ноября 2021 г.). М. : РУДН, 2021. С. 376‒380. EDN: DKWATN
  14. Chassignol M., Khoroshavin A., Klimova A., Bilyatdinova A. Artifi cial intelligence trends in education: A narrative overview // Procedia Computer Science. 2018. Vol. 136. P. 16–24. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233
  15. Jamal A. The role of Artificial Intelligence (AI) in teacher education: opportunities and challenges // International Journal of Research and Analytical Reviews (IJRAR). 2023. Vol. 10, iss. 1. P. 139‒146. https://www.researchgate.net/publication/369384184
  16. Кургузов А. В., Латушкина В. А. Совместное использование дополненной реальности искусственного интеллекта в образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-4. С. 155‒158.
  17. Tapalova O., Zhiyenbayeva N. Artifi cial intelligence in education: AIEd for personalized learning pathways // The Electronic Journal of e-Learning. 2022. Vol. 20, iss. 5. P. 639‒653. URL: https://www.researchgate.net/publication/366181078_Artifi cial_Intelligence_in_Education_AIEd_for_Personalised_Learning_Pathways (дата обращения: 01.02.2023).
  18. Никитина Г. А., Тернова Н. В. Электронные учебнометодические пособия как средство интенсификации процесса обучения иностранному языку // Перспективы науки и образования. 2019. № 6 (42). С. 435‒444. https://doi.org/10.32744/pse.2019.6.36
  19. Humble N., Mozelius P. The threat, hype, and promise of artifi cial intelligence in education // Discover Artifi cial Intelligence. 2022. Vol. 2. Article 22. https://doi.org/10.1007/s44163-022-00039-z
  20. Цифровизация как приоритетное направление модернизации российского образования / под ред. Н. В. Горбуновой. Саратов : ССЭИ, 2019. 152 с.
  21. Шилова С. А. и др. Формирование жизненных компетенций в рамках преподавания иностранного языка в вузе. Саратов : Изд-во Саратовского университета, 2021. 144 с.
  22. Рыжова В. В. и др. Повышение интереса обучающихся к изучению социокультурной информации посредством IT технологий // Иностранные языки: проблемы преподавания и риски коммуникации / под ред. Р. З. Назаровой, Г. А. Никитиной. Вып. 12. Саратов : Саратовский источник, 2019. С. 100‒106. EDN: YWIPCX
Received: 
03.11.2023
Accepted: 
15.02.2023
Published: 
30.06.2023
Short text (in English):
(downloads: 44)