Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Larionov I. V., Drobysheva T. V. Agency of city dwellers: Concept and its operationalization. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 4, pp. 346-356. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-4-346-356, EDN: LDRQHK

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 17)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6 :159.9
EDN: 
LDRQHK

Agency of city dwellers: Concept and its operationalization

Autors: 
Larionov Ivan V., Institute of Psychology RAS
Drobysheva Tatiana V., Institute of Psychology RAS
Abstract: 

The research is relevant because it explores a new phenomenon – city dwellers’ agency – and introduces it in the thesaurus of social psychology of the city. The aim of the research is to formulate the concept of “city dweller’s agency” and to conduct its operationalization. Hypothesis: There is a connection between an individual’s internal sense of responsibility for positive urban changes and their attitudes towards city dwellers’ engagement across various platforms including online, discussions, and physical actions. Participants: 324 respondents aged from 18 to 75 years (M = 43, SD = 18) living in Moscow (49% women and 51% men). Methods (tools): The study employed several methodologies, including “Readiness for Active Participation in the Life of the City” (T .P. Emelyanova, T. V. Drobysheva, E. N. Vikent'eva, S. V. Tarasov) to identify attitudes towards active participation in the public life of the city, “Attribution of City Dwellers’ Responsibility” (T. V. Drobysheva) to analyze how the responsibility for urban conditions is manifested. Additionally, a questionnaire collected the socio-demographic data from the respondents. Results: The concept of “city dwellers’ agency” was formulated based on theoretical analysis. Key indicators (activity, responsibility) and empirical referents (manifestations of activity and responsibility of city dwellers) were identifi ed. Selected methods underwent their primary psychometric verifi cation, revealing issues that eff ectively demonstrate city dwellers’ internal sense of responsibility and various forms of engagement in the urban environment aimed at improving the quality of urban life. The research also revealed a correla tion between the indicators of the internal sense of responsibility of city dwellers who participated in urban community service and their readiness to engage in public life. Main Conclusions: City dwellers’ agency refers to an individual’s capacity to assume responsibility for urban conditions and to direct their activity to transform the urban environment in order to improve conditions for urban living. It has been empirically confi rmed that taking responsibility for urban conditions correlates with respondents’ willingness to directly participate in community service and discuss urban life problems with other residents. Practical Significance: The results can aid municipal employees in developing programs to actively involve the population in urban improvement efforts. 

Reference: 
  1. Бахарев В. В., Рябова Е. Л. Городской ландшафт: урбанизация и проблемы формирования комфортной среды обитания // Этносоциум и межнациональная культура. 2023. № 185. С. 54–65. EDN: FNBKOW
  2. Ларионов И. В., Дробышева Т. В. Феномен социально-психологической пресыщенности молодых горожан условиями проживания в мегаполисе: обоснование и результаты исследования // Актуальные проблемы современной социальной психологии и ее отраслей : сборник научных трудов / под ред. Т. В. Дробышевой, Т. П. Емельяновой, Т. А. Нестик, Н. Н. Хащенко, А. Е. Воробьевой. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2023. С. 77–83. EDN: QUWPME
  3. Кружкова О. В., Воробьева И. В., Жданова Н. Е. Городской стресс: субъективно-средовые факторы вандализма молодежи как стратегии совладания // Психология стресса и совладающего поведения: вызовы, ресурсы, благополучие : материалы V Международной научной конференции. Кострома, 201 9. С. 86–90. EDN: RJASWG
  4. Дробышева Т. В., Ларионов И. В., Тарасов С. В. Особенности социально-психологической пресыщенности условиями жизни в мегаполисе в разных группах горожан // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2022. № 3 (60). С. 51–60. https://doi.org/10.26456/vtpsyped/2022.3.051, EDN: KDERAV
  5. Дробышева Т. В., Емельянова Т. П. Жизнеспособность горожан: содержание понятия, теоретические и эмпирические возможности его применения // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2020. Т. 9, вып. 3 (35). С. 232–240. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2020- 9-3-232-240, EDN: DJVGAL
  6. Хохлова Н. И., Шибаева Л. В. Образ современного идеального города в разных возрастных группах // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 4 (44). С. 54–63. https://doi.org/10.25726/ m4149-5255-3387-1, EDN: FOIMIQ
  7. Datola G. Impleme nting urban resilience in urban planning: A comprehensive framework for urban resilience evaluation // Sustainable Cities and Society. 2023. Vol. 98. Article number 104821, https://doi.org/10.1016/j.scs.2023.104821
  8. Xu J., Liu N., Polemiti E., Garcia-Mondragon L. Tang J., Lett T., Yu L., Nöthen M. M., Feng J., Yu Ch., Marquand A., Schumann G. Effects of urban living environments on mental health in adults // Natural Medicine. 2023. Vol. 29. P. 1456–1467. https://doi.org/10.1038/ s41591-023-02365-w
  9. Матвеева А. И., Кружкова О. В. Репрезентация стресс-факторов мегаполисов в представлении молодежи // Педагогическое образование в России. 2021. № 1. С. 76–86. https://doi.org/10.26170/2079- 8717_2021_01_1, EDN: REIGJV
  10. Воробьева И. В., Жданова Н. Е. Личностные предикторы студентов в восприятии стресс-факторов реальной и виртуальной городской среды // Педагогическое образование в России. 2022. № 1. С. 129– 136. https://doi.org/10.26170/2079-8717_2022_01_15, EDN: ATFGLS
  11. Озерина А. А. Городская идентичность: социально-психологический аспект исследования. Волгоград : ООО «Сфера», 2021. 184 с. https://doi.org/10.511.60/9785001860358, EDN XOQIUZ
  12. Воробьева А. Е., Акбарова А. А. Социально-психологические типы досуговой активности пожилых людей (на примере жителей московского региона) // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2019. № 1 (46). С. 89–99. EDN: EWDWND
  13. Сергиенко Е. А., Знаков В. В., Харламенкова Н. Е. Индивидуальный субъект в психологии // Разработка понятий современной психологии / отв. ред. А. М. Журавлев, Е. А. Сергиенко. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2018. С. 63–115. EDN: XZZDIT
  14. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб. : Питер, 2003. 512 с. EDN: LBQEST
  15. Брушлинский А. В. Психология субъекта. СПб. : Алетейя, 2003 . 272 c. EDN: QXFSRZ
  16. Шадриков В. Д. Системогенез ментальных качеств человека. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2022. 287 с. https://doi.org/10.38098/mng_22_0448
  17. Журавлев А. Л. Коллективный субъект как феномен и понятие в современной психологии // Разработка понятий современной психологии / отв. ред. А. Л. Журавлев, Е. А. Сергиенко. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2018. С. 116–161. EDN: XZYZSP
  18. Конопкин О. А. Осознанная саморегуляция как критерий субъектности // Вопросы психологии. 2008. № 3. С. 22–34. EDN: MXFNCJ
  19. Шамионов Р. М. Субъектность личности в процессе социализации в изменяющихся условиях бытия и субъективное благополучие // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2008. T. 8, вып. 2. С. 105–109. EDN: JWRPYR
  20. Ушаков А. А., Сажина Н. М., Окладникова М. Г. Субъектный подход в исследовании профессионального саморазвития педагога в условиях цифровой образовательной среды // Перспективы науки и образования. 2023. № 2 (62). С. 693–710. https://doi.org/10.32744/pse.2023.2.41, EDN: AKRJTM
  21. Панов В. И., Капцов А. В. Структура стадий становления субъектности обучающихся: связность, целостность, формализация // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26, № 4. С. 91–103. https:// doi.org/10.17759/pse.2021260408, EDN ZVRWKB
  22. Волкова Е. Н. Структура субъектности современного педагога // Мир психологии. 2023. № 2 (113). С. 52–60. http://doi.org/10.51944/20738528_2023_2_52, EDN: STTZY
  23. Абульханова К. А. Принцип субъекта в отечественной психологии // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2005. Т. 2, № 4. С. 3–21. EDN: JWMBCD
  24. Сергиенко Е. А. Психическое развитие с позиций системно-субъектного подхода. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2021. 279 с. https://doi.org/ 10.38098/mng_21_0435, EDN: OGNLRM
  25. Дробышева М. М. Сравнительный анализ коммуникативной активности сетевого сообщества жителей мегаполиса на разных стадиях распространения пандемии Covid-19 // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2022. № 4 (64). URL: https://api-mag. kursksu.ru/api/v1/get_pdf/4702/ (дата обращения: 25.06.2024), EDN: ZLJMBK
  26. Емельянова Т. П., Дробышева Т. В., Викентьева Е. Н., Тарасов С. В. Активность москвичей в городской среде: роль фактора ответственности // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2022. Т. 19, № 1. С. 7–20. http://doi.org/10.22363/2313-1683- 2022-19-1-7-20, EDN: ZLJMBK
  27. Муздыбаев К. Психология социальной ответственности / под ред. В. Е. Семенова. М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2010. 248 с. EDN: QYAIVF
Received: 
13.08.2024
Accepted: 
07.09.2024
Published: 
25.12.2024
Short text (in English):
(downloads: 9)