Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Lukjanova M. I. About Professional and Personal Self-Determination of a Teacher in the Multy-Paradigmal Space of Pedagogical Reality. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 2, pp. 207-212. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-2-207-212

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 131)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.674

About Professional and Personal Self-Determination of a Teacher in the Multy-Paradigmal Space of Pedagogical Reality

Autors: 
Lukjanova Margarita I., Ulyanovsk State Pedagogical University named after IN Ulyanov
Abstract: 

The article covers the author’s understanding of professional and personal self-determination as a continuous, dynamic process that characterizes the entire path of becoming a professional. We show that professional growth of a person is connected with his constant acquisition of a higher level of self-appraisal as an expert and comprehension of his ideals. It is noted that paradigmatic multiplicity of pedagogical reality raises the necessity of free and responsible choice of professional values, ways of teaching for a modern teacher.

Reference: 

1. Маркова А. К. Психология профессионализма. М., 1996. 308 с.

2. Никитина Н. Н. Становление культуры профессионально-личностного самоопределения учителя. М., 2002. 316 с.

3. Фонарев А. Р. Психология личностного становления профессионала. М., 1998. 347 с.

4. Кожухарь Г. С. Соотношение личностного и профессионального самоопределения у учителей (мотивационный аспект) : автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 1993. 20 с.

5. Сосновский Б. А. Мотив и смысл. М., 1993. 199 с.

6. Анисимов О.С. Методологическая культура педагогической деятельности и мышления. М., 1991. 415 с.

7. Асташова Н. А. Концептуальные основы педагогической аксиологии // Педагогика. 2002. № 8. С. 8–13.

8. Ведерникова Л. В. Формирование ценностных установок учителя на творческую самореализацию в педагогической деятельности : дис. … д-ра пед. наук. М., 2001. 274 с.

9. Бёрнс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М., 1986. 422 с.

10. Миронова М. Н. Попытка целостного подхода к построению модели личности учителя // Вопр. психологии. 1998. № 1. С. 44–53.

11. Борисова Е. М. Профессиональное самоопределение. Личностный аспект : автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 1995. 46 с.

12. Петровский В. А. Личность в психологии : парадигма субъектности : учеб. пособ. для студ. вузов. Ростов н/Д, 1996. 512 с.

13. Никитина Н. Н. Становление культуры профессионально-личностного самоопределения учителя : дис. … д-ра пед. наук. Ульяновск, 2003. 442 с.

14. Новые ценности образования : Забота – поддержка – консультирование. М., 1996. Вып. 6. 196 с.

15. Колесникова И. А. Педагогическая реальность : опыт межпарадигмальной рефлексии : курс лекций по философии педагогики. СПб., 2001. 288 с.

Published: 
10.09.2013
Short text (in English):
(downloads: 64)