Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Buzina D. O., Petrash M. D. Everyday stressors questionnaire for students. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 2, pp. 159-173. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-2-159-173, EDN: VHMDKG

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 350)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9.07
EDN: 
VHMDKG

Everyday stressors questionnaire for students

Autors: 
Buzina Darya Olegovna, Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod
Petrash Marina D., Saint Petersburg University
Abstract: 

The relevance of the study of everyday stress (further in the article referred to as ES (ПС)) among students is determined by the lack of appropriate tools that take into account the specifi c character of student life. Purpose of the study is to develop and validate a questionnaire aimed at studying students’ ES. The study hypothesizes that the developed scale is reliable and valid. Participants: 310 students aged 17 to 27 (M = 20.31, SD = 1.8, including 222 girls (71.6%) and 88 boys (28.4%) of the Arzamas branch of the Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod (Arzamas). Methods (tools): to test the convergent validity, the following methods were used: “The Professional Development Factors Scale” (M. D. Petrash), “The questionnaire on crisis events and experiences for students” (V. R. Manukyan), “Emotional attitude to the professional future” (M. V. Ginzburg), “Positive and Negative Aff ect Schedule” (adaptation by E. N. Osin), “Ryff Scales of Psychological Well-Being” (adaptation by L. V. Zhukovskaya, E. G. Troshikhina), “Perceived Stress Scale -10” (V. A. Ababkov et al.). Results: the study made it possible to develop a questionnaire that comprises 54 items, including 7 scales of external stressors: “Studying”, “Time”, “Disruption of plans”, “Environment”, “Interaction”, “Family problems”, “Finances”; and 2 internal: “Personal experiences” and “Expectation stressors”. Main conclusions: the psychometric analysis showed a high internal consistency of the scales, confi rming the reliability of the questionnaire. An obvious, meaningful, convergent validity was carried out, and the structural validity of the scales has been confi rmed by the confi rmatory factor analysis. The results indicate the validity and reliability of the developed questionnaire, which makes it an eff ective tool for diagnosing students’ ES. Practical significance: the questionnaire can be used to diagnose ES in the context of educational activities, to identify specifi c stressors, and to develop preventive and remedial programs. 

Reference: 
  1. Freire C., Ferradas M., Regueiro B. Coping Strategies and Self-Efficacy in University Students: A Person-Centered Approach // Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11. P. 811–841. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00841  
  2. Марчук С. А. Влияние экзаменационного стресса на психофизическое состояние студентов // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2019. № 10 (176). С. 222–226. EDN: PVCCSO  
  3. Kim J. E., Saw A., Zane N. The influence of psychological symptoms on mental health literacy of college students // American Journal of Orthopsychiatry. 2015. Vol. 85, June. P. 620–630. https://doi.org/10.1037/ort0000074  
  4. Фаустов А. С. Коррекция уровня экзаменационного стресса у студентов как фактор улучшения их здоровья // Здравоохранение Российской Федерации, 2001. № 4. С. 38–39.  
  5. Холмогорова А. Б., Гаранян Н. Г., Евдокимова Я. Г., Москова М. В. Психологические факторы эмоциональной дезадаптации у студентов // Вопросы психологии. 2009. № 3. С. 16–26. EDN: NDAKBH  
  6. Плотников В. В. Оценка психовегетативных показателей у студентов в условиях экзаменационного стресса // Гигиена труда. 1983. № 5. С. 48–50.  
  7. Головей Л. А. Кризисы развития субъекта деятельности на начальных этапах профессионализации // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2016. № 4. С. 47–54. EDN: YQFMTX  
  8. Краснова В. В., Холмогорова А. Б. Социальная тревожность и студенческая дезадаптация // Психологическая наука и образование. 2011. № 1. С. 140–150. EDN: NORATB  
  9. Щербатых Ю. В. Вегетативные проявления экзаменационного стресса // Прикладные информационные аспекты медицины. 1999. Т. 2, № 1. С. 72–74. EDN: VSZRUX  
  10. Галимова Г. А., Хох И. Р. Копинг – поведение студентов при экзаменационном стрессе // Фундаментальные и прикладные научные исследования: сборник статей Международной научно-практической конференции (Саранск, 03 апреля 2016 г.): в 2 ч. Ч. 2. Уфа: ОМЕГА САЙНС, 2016. С. 133–135. EDN: VQTOUJ  
  11. Оленникова М. В. Копинг – стратегии студентов в ситуации экзамена // Вопросы методики преподавания в вузе: ежегодный сборник. 2015. № 4 (18). С. 75–83. EDN: VBJXZF  
  12. Шукуров Ф. А., Халимова Ф. Т., Арабзода С. Н. Сравнительная характеристика показателей умственной работоспособности и успеваемости студентов // Биология и интегративная медицина. 2020. № 3 (43). С. 188–201. EDN: YUXVOW  
  13. Кулешова О. М., Баринова О. Г. Исследование признаков и симптомов стресса у студентов-первокурсников медицинского вуза в условиях дистанционного обучения и самоизоляции // Scientist (Russia). 2020. № 3 (13). С. 10–13. EDN: NWDSHL  
  14. Токаева Л. К., Павленкович С. С. Влияние экзаменационного стресса на психоэмоциональный статус и функциональное состояние сердечно-сосудистой системы первокурсников // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=6054 (дата обращения: 20.12.2024)  
  15. Фатеева Н. М., Арефьева А. В. Экзаменационный стресс и психофизиологические показатели студентов // Электронный научно-образовательный вестник Здоровье и образование в XXI веке. 2015. Т. 17. № 3. С. 34–38. EDN: TNHZCD  
  16. Марчук С. А. Влияние экзаменационного стресса на психофизическое состояние студентов // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2019. № 10 (176). С. 222–226. EDN: PVCCSO
  17. Каширина Л. В., Краева К. В., Верба И. К. Копинг-поведение студентов в условиях экзаменационного стресса // Психология. Экономика. Право. 2013. № 4. С. 15–24. EDN: RZKIDV  
  18. Щелина С. О. Совладающее поведение как ресурс личностно-профессионального развития студентов-психологов (бакалавриата и специалитета): дис. … канд. психол. наук. М., 2020. 212 с. EDN: CQIQHY  
  19. Özdin S, Bayrak Özdin Ş. Levels and predictors of anxiety, depression and health anxiety during COVID-19 pandemic in Turkish society: The importance of gender // International Journal of Social Psychiatry. 2020. Vol. 66, iss. 5. P. 504–511. https://doi.org/10.1177/0020764020927051  
  20. Al Ateeq D. A., Aljhani S., AlEesa D. Perceived stress among students in virtual classrooms during the COVID-19 outbreak in KSA // Journal of Taibah University Medical Sciences. 2020. Vol. 15, iss. 5. P. 398–403. https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2020.07.004  
  21. Allen J., Rowan L., Singh P. Teaching and teacher education in the time of COVID-19 // Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 2020. Vol. 48, iss. 3. P. 233–236. https://doi.org/10.1080/1359866x.2020.1752051  
  22. LePine J. A., LePine M. A., Jackson C. L. Challenge and Hindrance Stress: Relationships with Exhaustion, Motivation to Learn, and Learning Performance // Journal of Applied Psychology. 2004. Vol. 89, iss. 5. P. 883–891. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.5.883  
  23. Марчук С. А. Психоэмоциональное состояние студентов в период дистанционного обучения // Концепт. 2022. № 2. С. 114–120. https://doi.org/10.24412/2304-120X-2022-12001, EDN: DMHETV  
  24. Кононенко И. О., Вишнякова Н. Н., Малюткина Е. П. Выраженность стресса и тревоги у студентов в период вспышки COVID-19 // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2021. Т. 10, № 5А. С. 217–224. https://doi.org/10.34670/AR.2021.94.68.029, EDN: FLOEXS  
  25. Holahan C. K., Holahan C. J. Life stress, hassles, and self-efficacy in ageing: A replication and extension // Journal of Applied Social Psychology. 1987. Vol. 17, iss. 6. P. 574–592. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1987.tb00331.x  
  26. DeLongis A., Coyne J. C., Dakof G., Folkman S., Lazarus R. S. The relationship of daily hassles, uplifts, and major life events to health status // Health Psychology. 1982. Vol. 1, iss. 2. P. 119–136. https://doi.org/10.1037/0278-6133.1.2.119  
  27. Купер К., Дейв Ф., О’Драйсколл М. Организационный стресс: Теории, исследования практическое применение. Харьков: Гуманитарный Центр, 2007. 334 с.  
  28. Flannery R. B. Major Life Events and Daily Hassles in predicting Health Status: Methodological inquiry // Journal of Clinical Psychology. 1986. Vol. 42, iss. 3. P. 485–487. https://doi.org/10.1002/1097-4679(198605)42:3<485::AID-JCLP2270420314>3.0.CO;2-3  
  29. Baer P. E., Garmezy L. B., McLaughlin R. J., Pokorny M. J. Stress, coping, family conflict, and adolescent alcohol use // Journal of Behavioral Medicine. 1987. Vol. 10, iss. 5. P. 449–466. https://doi.org/10.1007/BF00846144  
  30. Nowak J., Matheson S. L., McLean N. L., Havard P. Regenerative trait and cold hardiness in highly productive cultivars of alfalfa and red clover // Euphytica. 1992. Vol. 59, February. P. 189–196. https://doi.org/10.1007/BF00041272  
  31. Kanner A. D., Coyne J. C., Schaefer C., Lazarus R. S. Comparison of two modes of stress measurements: Daily hassles and uplifts versus major life events // Journal of Behavioral Medicine. 1981. Vol. 4, iss. 1. P. 1–39. https://doi.org/10.1007/BF00844845  
  32. Kohn P. M., Lafreniere K., Gurevich M. The Inventory of College Student’s Recent Life Experiences: A decontaminated hassles scale for a special population // Journal of Behavioral Medicine. 1990. Vol. 13, iss. 6. P. 619–630. https://dx.doi.org/10.1007/BF00844738  
  33. Kohn P. M., Macdonald J. E. The survey of recent life experiences: A decontaminated hassles scale for adults // Journal of Behavioral Medicine. 1992. Vol. 15, iss. 2. P. 221–236. https://doi.org/10.1007/BF00848327  
  34. Zautra A. J., Guarnaccia C. A., Dohrenwend B. P. Measuring small life events // American Journal of Community Psychology. 1986. Vol. 14, iss. 6. P. 629–655. https://doi.org/10.1007/BF00931340  
  35. Cohen S., Kamarck T., Mermelstein R. A global measure of perceived stress // Journal of Health and Social Behavior. 1983. Vol. 24, iss. 4. P. 385–396. https://doi.org/10.2307/2136404  
  36. Стрижицкая О. Ю. Изучение повседневных стрессоров: методологические подходы и проблемы // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2016. № 12. С. 128–134. EDN: XQZHRV  
  37. Петраш М. Д., Стрижицкая О. Ю., Головей Л. А., Савенышева С. С. Опросник повседневных стрессоров // Психологические исследования. 2018. Т. 11, № 57. С. 5. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2018v11n57/1522-petrash57.html (дата обращения: 20.12.2024) https://doi.org/10.54359/ps.v11i57.326, EDN: YLPSOL  
  38. Вассерман Л. И., Абабков В. А., Трифонов Е. А. Совладание со стрессом: теория и психодиагностика. СПб.: Речь, 2010. 191 с.  
  39. Дембицкий С. С. Теоретическая валидизация в социологическом исследовании: Методология и методы. М.: ЛЕНАНД, 2016. 200 с.  
  40. Петраш М. Д. Психологическое содержание и факторы возникновения кризисов профессионального развития на этапе начала профессиональной деятельности // Экспериментальная психология. 2011. T. 4, № 4. С. 88–100. EDN: OOEPBL  
  41. Головей Л. А., Данилова М. В., Рыкман Л. В., Петраш М. Д., Манукян В. Р., Леонтьева М. Ю., Александрова Н. А. Профессиональное развитие личности: начало пути. СПб.: Нестор-История, 2015. 336 с. EDN: VSGWRP  
  42. Гинзбург М. Р. Психология личностного самоопределения: дис. … д-ра. психол. наук. М., 1996. 261 с.  
  43. Осин Е. Н. Измерение позитивных и негативных эмоций: разработка русскоязычного аналога методики PANAS // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2012. Т. 9, № 4. С. 91–110. EDN: QYXAPB  
  44. Жуковская Л. В., Трошихина Е. Г. Шкала психологического благополучия К. Рифф // Психологический журнал. 2011. Т. 32, № 2. C. 82–93. EDN: NTJYQD  
  45. Абабков В. А., Барышникова К., Воронцова-Венгер О. В., Горбунов И. А., Капранова С. В., Пологаева Е. А., Стуклов К. А. Валидизация русскоязычной версии опросника «Шкала воспринимаемого стресса-10» // Вестник СПбГУ. Серия 16: Психология. Педагогика. 2016. № 2. C. 6–15 https://doi.org/10.21638/11701/spbu16.2016.202, EDN: UALWVL
Received: 
26.12.2024
Accepted: 
14.02.2025
Published: 
30.06.2025
Short text (in English):
(downloads: 122)