Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Sorokin A. I., Shamionov R. M. Correlation of social frustration and basic beliefs, the personality traits, subjective control of servicemen of the National Guard of Russia. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 2, pp. 140-150. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-2-140-150, EDN: DGIVJD

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 18)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9
EDN: 
DGIVJD

Correlation of social frustration and basic beliefs, the personality traits, subjective control of servicemen of the National Guard of Russia

Autors: 
Sorokin Alexey I., Saratov Military Institute of the Red Banner of the National Guard of the Russian Federation
Shamionov Rail M., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the study is due to the public demand for the development of means that can help to reduce social frustration in ‘closed’ educational institutions and for the establishment of its personal factors. Purpose: to study the role of life beliefs, personality traits and subjective control in the manifestation level of social frustration of military personnel of the National Guard of Russia. Hypothesis: the types of social frustration of military university cadets cover signifi cant areas of life and education; frustrations in the fi eld of relationships and practical training are most associated with personal characteristics. Participants: cadets (N=265) of the Military Institute of the National Guard of the Russian Federation aged 17-24, the average age M = 20.05 SD = 1.54. Methods (tools): the modifi ed technique questionnaire “The level of social frustration” (by L. I. Wasserman, as modifi ed by A. I. Sorokin) was used to study the social frustration of the cadets; the Basic Beliefs Scale of R. Janoff -Bulman was used to analyze the beliefs about the world; the questionnaire “Level of subjective control” (by E. F. Bazhin, E. A. Golynkin, A. M. Etkind) was used to determine the internality of the cadets; the 5PFQ (Big Five Personality Questionnaire developed by R. McCrae and P. Costa in adaptation by A. B. Khromov) was used to assess the main characteristics of the personality. Results. As a result of the factor analysis of the characteristics of social frustration, 4 types were identifi ed: satisfaction/dissatisfaction with self-determination, relationships with colleagues and superiors, practical training and achievements. As a result of the regression analysis, predictors of cadets’ social frustration were singled out: beliefs about justice and benevolence of the world; internality in the fi eld of achievement and extraversion. Satisfaction with relationship is most closely related to personality characteristics. Practical significance. The results of the study can be used for professional selection and psychological support of cadets during the adaptation period and at diff erent stages of training.

Reference: 
  1. Мещеряков Д. А. Ценностные факторы склонности к риску у курсантов военного вуза на разных этапах военно-профессиональной социализации // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2020. Т. 20, вып. 4. С. 414‒421. https://doi.org/10.18500/1819-7671- 2020-20-4-414-421, EDN: NBKSHY
  2. Никитенко П. Д. Соотношение представлений о мире и самоактуализации личности в процессе профессиональной социализации курсантов вуза СВИ ВВ МВД России // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2008. Т. 8, вып. 2. С. 93‒96. EDN: JWRPXN
  3. Созонник А. В. Формирование профессиональной идентичности личности курсанта на разных этапах профессиональной социализации // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2016. № 1 (64). С. 12‒17. EDN: WLAROF
  4. Терехин Р. А.Структура и динамические особенности психологической готовности военнослужащих к изменениям служебной cитуации в процессе военно-профессиональной социализации // Актуальные проблемы психологического знания. 2018. № 2 (47). С. 25‒35. EDN: UVDTQY
  5. Мальцева Т. В., Кравцова Ю. А., Соболев Н. Г. Социальная фрустрация обучающихся ведомственных образовательных организаций системы МВД России // Прикладная психология и педагогика. 2022. Т. 7, № 4. С. 150‒157. https://doi.org/10.12737/2500- 0543-2022-7-4-150-157, EDN: EMVGHO 
  6. Костина Л. А., Кубекова А. С. Уровень невротизации и фрустрации как показатель социально-психологической адаптации студентов медицинского вуза // Казанский педагогический журнал. 2020. № 2 (139). С. 230‒235. https://doi.org/10.34772/KPJ.2020.139.2.031, EDN: FSPPNV
  7. Гудзовская А. А., Добрынина Е. И., Мышкина М. С.Социальная идентичность как контекст креативности в ситуации фрустрации // Социальная психология и общество. 2023. Т. 14, № 2. C. 193‒210. https://doi. org/10.17759/sps.2023140212, EDN: QGKMOY
  8. Вассерман Л. И., Иовлев Б. В., Беребин М. А. Методика для психологической диагностики уровня социальной фрустрированности и её практическое применение. СПб. : НИПНИ им. Бехтерева, 2004. 25 с.
  9. Janoff-Bulman R. Assumptive worlds and the stress of traumatic events: Applications of the schema construct // Social Cognition. 1989. Vol. 7, iss. 2. P. 113–136. https:// doi.org/10.1521/soco.1989.7.2.113
  10. Падун М. А., Котельникова А. В. Модификация методики исследования базисных убеждений личности Р. Янофф-Бульман // Психологический журнал. 2008. 29 (4). С. 98–106. EDN: JHLATN
  11. Реан А. А. Практическая психодиагностика личности. СПб. ; Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2001. 224 с.
  12. McCrae R. R., Costa P. T. Validation of the fi ve-factor model of personality across instruments and observers // Journal of Personality and Social Psychology. 1987. Vol. 52, iss 1. P. 81‒90. https://doi.org/10.1037/0022- 3514.52.1.81
  13. Хромов А. Б. Пятифакторный опросник личности. Курган : Изд-во Курганского гос. университета, 2000. 23 с.
  14. Шамионов Р. М. Социализация личности: системнодиахронический подход // Психологические исследования. 2013. Т. 6, № 27. С. 8. https://doi.org/10.54359/ ps.v6i27.725, EDN: QBGZPL
  15. Сорокин А. И. Динамика выраженности категорий идентичности курсантов военного вуза в процессе социализации // Мир образования ‒ образование в мире. 2018. № 2 (70). С. 185‒191. EDN: VJZRDO
  16. Diener E., Oishi S., Lucas R.E. Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive. Evaluations of life // Annual Review of Psychology. 2003. Vol. 54, iss. 1. P. 403–425. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
  17. Grant S., Langan-Fox J., Anglim J. The Big Five traits as predictors of subjective and psychological wellbeing // Psychological Reports. 2009. Vol. 105, iss. 1. P. 205–231. https://doi.org/10.2466/PR0.105.1.205-231
  18. Сорокин А. И. Динамика ответственного отношения к служебной деятельности курсантов в процессе военно-профессиональной социализации // Психология и психотехника. 2019. № 1. С. 79‒88. https://doi. org/10.7256/2454-0722.2019.1.28973 , EDN: YTRIFR
  19. Шадрин А. А. Межличностные взаимоотношения как фактор субъективного благополучия курсантов в процессе военно-профессиональной социализации // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2014. № 3 (58). С. 41‒44. EDN: SZACSV
  20. Бочарова Е. Е. Удовлетворенность профессиональной деятельностью учителей сельских и городских школ // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2017. Т. 6, вып. 3 (23). С. 253‒260. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2017-6-3-253-260, EDN: ZFMCHX
  21. Мекебаев Н. С. Взаимосвязь социометрического статуса и параметров социальных отношений военнослужащих // Вестник Омского университета. Серия: «Психология». 2023. № 3. С. 85–93. https://doi. org/10.24147/2410-6364.2023.3.85-93, EDN: WPZTCI
Received: 
27.01.2024
Accepted: 
15.03.2024
Published: 
28.06.2024
Short text (in English):
(downloads: 12)