Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V., Bocharova E. E. The signifi cance of the personal psychological readiness attributes in determining one’s social activity. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 3, pp. 261-271. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-3-261-271, EDN: TCGYTR

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 50)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6:159.9
EDN: 
TCGYTR

The signifi cance of the personal psychological readiness attributes in determining one’s social activity

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Bocharova Elena E., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the study is due to the fact that the importance of human social activity, which is considered as a valuable resource for the sustainable innovative development of Russian society, is increasingly recognized in the dynamically changing world. In this context, identifi cation of mechanisms and determinants of socially signifi cant human initiatives requires specifying the sources and root causes of human activity in various spheres of social life. The research purpose is to identify the role of the attributes of a person’s psychological readiness in determining their social activity. The study hypothesizes that the higher the degree of social activity of young people is, the more it is determined by the characteristics of psychological readiness at the levels of emotional response, self-effi cacy and personality traits. Participants: students (N = 206) aged 16 to 25 (M = 20.4 ± 2.43; 68% of females) who are studying in the secondary vocational educational institutions (n = 62), as well as those obtaining their bachelor’s degree in Saratov universities (Saratov State University, Gagarin State Technical University, Vavilov University) (n = 144). Methods (tools): the technique “Assessment of the Person’s Emotional Orientation” (by B. I. Dodonov, verifi cation by N. A. Belskaya) was applied to fi x the parameters of emotional readiness; the General Self- Effi cacy Scale (by R. Schwarzer, M. Yerusalem, adaptation by V. G. Romek) was used to study a person’s readiness to overcome diffi culties; the “PCRS (Personal Change Readiness Survey)” (by A. Rolnik, S. Heather, M. Gold and K. Hull, adapted by N. A. Bazhanova and G. L. Bardier) was used to identify personal characteristics of readiness for accepting changes; the parameters of social activity were studied in the course of a questionnaire survey developed by a team of authors (R. M. Shamionov and co-authors). Results: regardless of the manifestation level of the youth’s social activity, the main predictors of its determination are such characteristics of psychological readiness as the hedonic orientation of a personality and the pronounced courage and entrepreneurship; the pugnacious orientation is a negative predictor of social activity. Main conclusions: regardless of the degree of its manifestation, the social activity of students is largely determined by the emotional characteristics of psychological readiness. Practical signifi cance: the results can be implemented in the development of psychological programs which are aimed at optimizing the personal readiness of young people for socially transformative activities. 

Reference: 
  1. Арендачук И. В. Субъектно-деятельностные детерминанты видов социальной активности учащейся молодежи // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2019. Т. 16, № 4. С. 560–581. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2019-16-4-560-581, EDN: AZLZJP
  2. Балог А. И. Социальная активность студенческой молодежи // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. Т. 7, № 6–2. С. 143–146. https://doi.org/10.17748/2075-9908-2015-7-6/2-143-146, EDN: VKUWGF
  3. Бочарова Е. Е. Представление личности о культурно-исторических фактах и их роли в детерминации социальной активности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 1. С. 22–35. https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-1-22-35, EDN: EALCMR
  4. Сохадзе К. Г. Социальная активность российской молодежи: масштабы и факторы сдерживания // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2017. Т. 17, № 3. С. 348–363. https://doi.org/10.22363/2313-2272-2017-17-3-348-363, EDN: ZDWRBL
  5. Ситаров В. А., Маралов В. Г. Социальная активность личности (уровни, критерии, типы и пути ее развития) // Знание. Понимание. Умение. 2015. № 4. С. 164–176. https://doi.org/10.17805/zpu.2015.4.15, EDN: VCTFMF
  6. Троцук И. В. Сохадзе К. Г., Лаврушина А. И. Неинституциональные форматы социальной активности российской молодежи (по результатам экспертных и массовых опросов) // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2016. № 6–7. С. 108–113. EDN: WHHLGB
  7. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Арендачук И. В., Бочарова Е. Е., Усова Н. В., Кленова М. А., Шаров А. А., Заграничный А. И. Психология социальной активности молодежи. М. : Перо, 2020. 200 с. EDN: ABHFKT
  8. Шамионов Р. М. Эмпирическая модель социальной активности молодежи // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2022. Т. 22, вып. 2. С. 188–196. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2022-22-2-188-196, EDN: MYTXDK
  9. Шамионов Р. М., Бочарова Е. Е., Невский Е. В. Характеристики личности и активности студентов как предикторы степени реального и предпочтительного участия в образовательно-развивающей деятельности // Перспективы науки и образования. 2022. № 1 (55). С. 477–490. https://doi.org/10.32744/pse.2022.1.30, EDN: FHEZNM
  10. Клочко В. Е., Галажинский Э. В. Психология инновационного поведения. Томск : Национальный исследовательский Томский государственный университет, 2009. 238 c. EDN: QXZRWV
  11. Клочко В. Е., Краснорядцева О. М. Особенности операционализации понятия «инновационный потенциал личности» // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 337. C. 151–154. EDN: NBINYZ
  12. Галажинский Э. В., Клочко В. Е., Краснорядцева О. М., Агеева И. А. Кросс-культурное исследование психологической готовности студентов к инновационному поведению // Теоретическая и экспериментальная психология. 2013. Т. 6, № 1. С. 69–78. EDN: QBQDTT
  13. Мычко Е. А., Зелко А. С. Проблема психологической готовности будущих педагогов к профессиональной деятельности // Психологическая наука и образование. 2013. Т. 18, № 4. С. 23–27. EDN: RUMHYT
  14. Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Психологические проблемы готовности к деятельности. Минск : Изд-во БГУ, 1976. 175 с.
  15. Носова Е. С. Формирование психологической готовности к добровольческой деятельности // Сибирский психологический журнал. 2007. № 25. С. 186–190. EDN: KNVTMJ
  16. Волченкова Е. В., Митягина Е. В., Бородатая М. Н. Готовность молодежи к добровольческой деятельности: региональный контекст // Вестник Вятского государственного университета. 2023. № 3 (149). С. 116–126. https://doi.org/10.25730/VSU.7606.23.042, EDN: DCNODE
  17. Парыгин Б. Д. Социальная психология. Проблемы методологии, истории и теории. СПб. : Санкт-Петербургский гуманитарный университет профсоюзов, 1999. 592 с. EDN: TLDZRT
  18. Санжаева Р. Д. Готовность и ее психологические механизмы // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2016. № 2. С. 6–16. EDN: YNLUSB
  19. Бельская Н. А. Математическая верификация конструктной валидности методики исследования эмоциональной направленности // Известия Саратовского университете. Новая серия. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2013. Т. 13, вып. 4. С. 46–50. EDN: RTKICX
  20. Шварцер Р., Ерусалем М., Ромек В. Г. Русская версия шкалы общей само-эффективности Р. Шварцера и М. Ерусалема // Иностранная психология. 1996. № 7. С. 71–76. EDN: VLYGQL
  21. Бажанова Н. А. Личностная готовность к переменам в контексте исследования феномена «ожидания» (Перевод и апробация опросника «Personal change-readiness survey») // Acta Eruditorum: научные доклады и сообщения. 2005. Т. 2. С. 169–178.
  22. Арендачук И. В. Характеристики психологической готовности к социальной активности как детерминанты разных форм ее проявления у российской студенческой молодежи в Саратовском регионе // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18, № 1. С. 64–84. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2021-18-1-64-84, EDN: VVIUQQ
  23. Шамионов Р. М. Соотношение адаптационной готовности и социальной активности личности // Теоретическая и экспериментальная психология. 2012. Т. 5, № 2. С. 72–80. EDN: PKAKVD
  24. Фризен М. А., Кайнушева А. А. Психологическое исследование параметров субъектной активности личности в период поздней юности // Вестник КРАУНЦ. Гуманитарные науки. 2018. № 1 (31). С. 53–59. EDN: VTACLK
  25. Дружинина С. В. Ментальные ресурсы как основа творческой самореализации в подростковом возрасте // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2015. T. 21, № 2. С. 41–46. EDN: UHHCXF
  26. Буравлева Н. А., Каракулова О. В., Атаманова И. В., Богомаз С. А. Психологические ресурсы личностной готовности к деятельности студентов в ситуации изменений // Научно-педагогическое обозрение. 2022. № 2 (42). С. 146–155. https://doi.org/10.23951/2307-6127-2022-2-146-155, EDN: OSZLCG
Received: 
17.03.2025
Accepted: 
17.06.2025
Published: 
30.09.2025
Short text (in English):
(downloads: 37)