Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Shabanov A. Г., Laptev A. А. The role of the humanities in shaping the value orientations of prospective offi cers in a military university. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 2, pp. 104-115. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-2-104-115, EDN: DLSHRK

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 159)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378. 14.015.62
EDN: 
DLSHRK

The role of the humanities in shaping the value orientations of prospective offi cers in a military university

Autors: 
Laptev Alexey Анатольевич, Saratov Military Order of Zhukov Red Banner Institute of the National Guard of the Russian Federation
Abstract: 

The relevance of the research is determined by the modern realities of transforming the value and semantic sphere of our society (primarily of the youth), which is associated with the preservation and strengthening of traditional spiritual and moral values of Russia. The value choice of a person remains one of the key issues in modern pedagogical axiology. The values which are crucial for a person, especially at the stage of one’s professional development, are of great signifi cance. Hhumanities play a special role in shaping value orientations of university students, including students of military universities. In modern conditions, there is no balance between the humanitarian subjects. This can lead to a decrease in their popularity among students and weakening of the humanitarian training in military education. Purpose of the study is to substantiate the role of the humanities in developing value orientations of prospective offi cers in a military university. Results: it has been found out that updating the axiological potential of the humanities, as well as complementing the content structure of the academic courses with traditional Russian values and the experience of the special military operation, contribute to the formation of students’ conscious attitude to the defense of the Motherland and personal responsibility for its fate. The study proves the effi cacy of introducing the new course “Foundations of the Russian Statehood” into the curriculum of a military university. Main conclusions: teaching the humanities in a military university is a key factor in the spiritual and moral development of military specialists. The study shows that the course “Foundations of the Russian Statehood” contributes to improving the content and effi cacy of the educational process in military universities. Practical significance: the results of the study can be used in organizing the educational process of military universities in the fi eld of humanitarian training of prospective offi cers. 

Reference: 
  1. Шинкевич В. Е. Основные направления совершенствования воспитательной работы с личным составом органов внутренних дел // Гуманитарный вестник Военной академии Ракетных войск стратегического назначения. 2021. № 4 (26). С. 135–140. EDN: HWBOHR  
  2. Цепенщиков В. А., Петрий П. В. Ценностная роль социально-гуманитарных наук в системе военного образования России // Военный академический журнал. 2024. № 3 (43). С. 5–11. EDN: EEJQDP  
  3. Бондин В. И., Марченко М. В. Актуальные аспекты гуманизации современного образования // Мир науки. 2017. Т. 5, № 4. URL: https://mir-nauki.com/PDF/14PDMN417.pdf (дата обращения: 17.12.2024). EDN: ZMPZQB  
  4. Петрусевич П. Ю. Гуманитаризация как одно из ведущих направлений развития современного образования // Наука и школа. 2023. № 1. С. 83–91. https://doi.org/10.31862/1819-463X-2023-1-83-91, EDN: AHNMDI  
  5. Сираева М. Н. О соотношении понятий «гуманизация образования» и «гуманитаризация образования» // Вопросы методики преподавания в вузе. 2022. Т. 11, № 3. С. 8–21. https://doi.org/10.57769/2227-8591.11.3.01, EDN: XCYZCR  
  6. Царева Н. А. Гуманизация и гуманитаризация образования (обзор научной литературы) // Педагогический журнал Башкортостана. 2023. № 4 (102). С. 113–122. https://doi.org/10.21510/18173292_2023_102_4_113_122, EDN: MGQSMN  
  7. Эмих Н. А., Фомина М. Н. Специфика новой парадигмы высшего образования в условиях его цифровизации // Science for Education Today. 2023. Т. 13, № 4. С. 100–121. https://doi.org/10.15293/2658-6762.2304.05, EDN: BAYZWX  
  8. Рассаднев Э. С., Сидоров С. П., Иванча М. А. Роль гуманитарных дисциплин в формировании активной позиции военнослужащего // Направления и перспективы развития образования в военных институтах войск национальной гвардии Российской Федерации: сб. науч. ст. XIV Междунар. науч.-практ. конф. (Новосибирск, 16 ноября 2022 г.) / под общ. ред. В. В. Косухина. Новосибирск: Военный институт, 2022. С. 116–119. EDN: NALOHA  
  9. Купалова В. А. Роль социально-гуманитарных дисциплин в формировании патриотизма и гражданской идентичности обучающихся // К. Д. Ушинский и национальное образование: исторические уроки, идеи и современность: сб. науч. ст. XXVII Межрегиональных педагогических чтений, посвященных великому русскому педагогу К. Д. Ушинскому (Москва, 23–24 марта 2023 г.). М.: МГПУ, 2024. С. 65–71. EDN: ETGPPO  
  10. Митрахович В. А., Спирин А. П. Результаты исследования процесса формирования у курсантов отношения к российской национальной идентичности как профессиональной ценности // Педагогические исследования. 2021. № 3. С. 1–22. EDN: LELSLB  
  11. Проказин Е. С. Педагогический потенциал социально-гуманитарных дисциплин в развитии рефлексивного компонента профессиональных компетенций курсантов военного вуза // Глобальный научный потенциал. 2020. № 5 (110). С. 104–106. EDN: DCEMKR  
  12. Огородников В. П. Роль преподавателя гуманитарных дисциплин военного вуза в условиях обострения информационно-идеологической войны // Труды Военно-космической академии имени А. Ф. Можайского. 2017. № 656. С. 228–235. EDN: YPDEFX  
  13. Чигирев В. А. Нравственный путь безнравственной цивилизации. СПб.: Ин-т нравственности, 2006. 94 с. EDN: QOGDYB  
  14. Юркина Н. Н. Формирование компонентов курса «Основы российской государственности» для педагогических вузов // Преподаватель XXI век. 2023. № 3–1. С. 11–19. https://doi.org/10.31862/2073-9613-2023-3-11-19, EDN: LHVKDJ  
  15. Борзова Т. А. Возвращение к истокам: о подходах к преподаванию курса «основы российской государственности» в высшей школе // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 4 (101). С. 138–142. https://doi.org/10.24412/1991-5497-2023-4101-138-142, EDN: KUTMGN  
  16. Зорина Е. М., Кузьмин А. В. Правовая культура студентов как результат интерактивности семинарских занятий по дисциплине «Основы российской государственности» // Социология и право. 2023. Т. 15, № 4. С. 493–502. https://doi.org/10.35854/2219-6242-2023-4-493-502, EDN: XONBWJ  
  17. Доржеева В. В., Слепцова О. Ю. Дисциплина «Основы российской государственности»: обобщение опыта первого года преподавания // Вестник Северо-Восточного государственного университета. 2024. № 41. С. 11–17. EDN: NILPJK  
  18. Курапова А. С., Курапов А. В. Представления о «России будущего» у студентов-первокурсников (по материалам семинарских занятий курса «Основы российской государственности») // Информация – Коммуникация – Общество. 2024. Т. 1. С. 218–222. EDN: AEHNWF  
  19. Кузнецова М. Ф. Проблема образовательного концепта в преподавании основ российской государственности // Наукосфера. 2024. № 2–2. С. 113–117. https://doi.org/10.5281/zenodo.10780901, EDN: WVMTPB  
  20. Зайцева С. А. Восприятие учебного курса «Основы российской государственности» студенческой молодежью московских университетов (по результатам глубинного исследования) // Россия: общество, политика, история. 2023. № 4 (9). С. 111–131. https://doi.org/10.56654/ROPI-2023-4(9)-111-131, EDN: RQSLZQ  
  21. Салимгареев М. В. Проблемные контуры курса «Основы российской государственности» в методологическом контексте // Управление устойчивым развитием. 2024. №1 (50). С. 114–119. https://doi.org/10.55421/2499992X_2024_1_114, EDN: FJGKMN  
  22. Иерусалимский Ю. Ю., Попова А. В. Значение традиционных ценностей в преподавании курса «Основы российской государственности» // Вестник Государственного университета просвещения. Серия: История и политические науки. 2024. № 1. С. 35–46. https://doi.org/10.18384/2949-5164-2024-1-35-46, EDN: IKQCQC  
  23. Рыбаков С. В. Предпосылки создания, цели и задачи учебного курса «Основы Российской государственности» // Казачество. 2024. № 74. С. 98–107. EDN: GTFCQS  
  24. Бойко П. Е., Галустьянц Г. Л. О философско-историческом содержании курса «Основы российской государственности» // Вестник Челябинского государственного университета. 2023. № 4 (474). С. 85–90. https://doi.org/10.47475/1994-2796-2023-474-4-85-90, EDN: BRDPTA  
  25. Лапина И. Ю., Гурьев И. П. Мировоззренческие принципы российской цивилизации в курсе «Основы российской государственности» // Клио. 2023. № 10 (202). С. 214–226. https://doi.org/10.51676/2070-9773_2023_09_214, EDN: VGXNPY  
  26. Хохлова Л. В. Философский потенциал вузовской дисциплины «Основы российской государственности» // Философия образования. 2024. Т. 24, № 1. С. 103–116. https://doi.org/10.15372/PHE20240107, EDN: JRGAKI  
  27. Давыденко М. В. Методы развития исторического сознания студентов в преподавании курса «Основы российской государственности» // Вестник Московского международного университета. 2024. № 2 (2). С. 68–72. EDN: PMSNXP  
  28. Потеряева О. Б. Коммуникативные и ценностные аспекты методики преподавания курса «Основы российской государственности» // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 81-3. С. 254–257. EDN: JMNDCL  
  29. Макарова Е. О. Курс «Основы российской государственности» как инструмент политической социализации молодежи // Педагогика современности. 2023. № 3 (27). С. 27–31. EDN: PPTKEC  
  30. Шляпина С. Ф. Модель педагогического сопровождения духовного самоопределения личности студентов как одна из основ проектирования курса «Основы российской государственности» // Вестник Челябинского государственного университета. 2023. № 10 (480). С. 79–85. https://doi.org/10.47475/1994-2796-2023-480-10-79-85, EDN: KYWIAR  
  31. Гуляев А. А. Значимость новой дисциплины «основы Российской государственности» в вузах // Власть. 2023. Т. 31, № 5. С. 100–103. https://doi.org/10.31171/vlast.v31i5.9785, EDN: RODWMH  
  32. Fiset J. E., Al Hajj R., Petersen B. K. Getting Lost in Your Values: Espoused Values as a Representation of Enacted Organizational Values // Academy of Management Proceedings. 2023. Vol. 2023, № 1. Article 112067. URL: https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/AMPROC.2023.13083abstract (дата обращения: 17.12.2024). https://doi.org/10.5465/AMPROC.2023.13083abstract  
  33. Ye Sh., Sneddon J. N., Lee Ju. A. How does the theoretical structure of values inform perceptions of the values of others? // Personality and Individual Differences. 2023. Vol. 204. April. Article 112067. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.112067, EDN: YEXMFX  
  34. Hills L. Values-Based Leadership: Developing and Using Core Leadership Values // Healthcare Administration Leadership & Management Journal. 2023. Vol. 1, № 4. P. 147–154. https://doi.org/10.55834/halmj.7786460894, EDN: BSCDET  
  35. Arieli S., Sagiv L., Roccas S. Values at Work: The Impact of Personal Values in Organisations // Applied Psychology: An International Review. 2020. vol. 69, № 2. P. 230–275. https://doi.org/10.1111/apps.12181  
  36. Тимченко А. А., Стрелецкий Я. И. Украина: технология «промывания мозгов» // Общество и право. 2016. № 3 (57). С. 222–226. EDN: WWKJJH
Received: 
27.12.2024
Accepted: 
14.02.2025
Published: 
30.06.2025
Short text (in English):
(downloads: 106)